Pierre-Henri Raphanel test de Bugatti Chiron Sport

De Franse coureur mocht de nieuwe Chiron Sport en de normale Chiron uitlaten op Paul Ricard

Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport op Paul Ricard met Pierre-Henri Raphanel achter het stuur
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Pierre-Henri RaphanelPierre-Henri Raphanel Bugatti Veyron Super Sport recordaPierre-Henri Raphanel Bugatti Veyron Super Sport record
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport op Paul Ricard met Pierre-Henri Raphanel achter het stuur
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Bugatti Chiron Sport Paul Ricard Circuit
Pierre-Henri RaphanelPierre-Henri Raphanel Bugatti Veyron Super Sport recordaPierre-Henri Raphanel Bugatti Veyron Super Sport record

De 57-jarige Pierre-Henri Raphanel stond nooit op het podium na een F1-race en won nooit een kampioenschap in de Formule 1. Van alle zeventien GP’s waaraan hij meedeed, kwalificeerde hij slechts één keer om daadwerkelijk een race te starten. Zuur, maar we kunnen geen medelijden hebben met de beste man, want nu heeft hij een van de beste banen ter wereld.

Pierre-Henri RaphanelPierre-Henri Raphanel Bugatti Veyron Super Sport recordaPierre-Henri Raphanel Bugatti Veyron Super Sport record
Pierre-Henri Raphanel (rechts) na het record in de Bugatti Veyron Super Sport

De voormalig F1-coureur regelde namelijk een baan bij Bugatti als testrijder. In 2010 claimde hij in de Veyron SS het wereldsnelheidsrecord voor een productieauto. Hij tikte in de Veyron een gemiddelde snelheid aan van 431,072 km/u. Hij griste hiermee het record uit handen van James May, die 10 minuten eerder een snelheidsrecord van 417 km/u had neergezet.

Vervelende werkdag

Bugatti trommelde hem op om samen met Le Mans-winnaar Andy Wallace op het circuit van Paul Ricard de nieuwe Bugatti Chiron Sport te testen. We verklappen alvast dat hij het ronderecord van Paul Ricard niet wist te breken, maar dat was het doel ook niet. Het doel was om te kijken of de Chiron Sport veilig is voor de coureur en comfortabel voor de passagier.

Pierre-Henri Raphanel noemt de Bugatti Chiron Sport ‘een perfect voertuig voor het circuit’, omdat er altijd power is dankzij de 8,0-liter W16-motor. Hij benoemt dat de auto stabiel blijft, zelfs als je over kerbstenen rijdt. ‘Je kunt de snelheid voelen op het circuit in de ochtend en in de middag op plattelandsweggetjes toeren’, zegt Pierre-Henri. En met een F1-auto lukt dat niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws