
Verdorie, Porsche. Op dezelfde dag dat jullie de nieuwe Porsche 911 992 onthullen, met een overzichtelijke line-up (Carrera S en 4S, simpel), komen jullie ineens met een nieuwe oude 911. Dit is de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. En hij is niet straatlegaal.
Porsche doet een Zonda’tje. Het betekent dat het merk het leven van een oud model verlengt door steeds extremere versies uit te brengen. Eerder verschenen de Speedster en de Moby Dick, en nu de Clubsport. Het merk bouwt slechts 200 exemplaren.
De Porsche 911 GT2 RS Clubsport biedt maar plek voor één persoon. De 3,8-liter zescilinder produceert nog altijd 700 pk. Via een PDK-bak gaat het vermogen naar de enorme 310 millimeter slick-achterbanden. Een van de grootste spoilers ooit uit Stuttgart zorgt voor de nodige downforce.
Lichter en sneller
Porsche verwijderde 155 kilo uit de GT2 RS om er vervolgens Clubsport-badges op te plakken. Het gebrek aan interieur neemt veel van het gewichtsverlies voor zijn rekening. En hoewel je een stuk minder krijgt, betaal je een stuk meer. Porsche vraagt 405.000 euro voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport.
Dat is ongeveer 50.000 euro meer dan de GT2 RS. Één troost: er komt geen BPM bovenop – dat is alleen voor auto’s die de straat op mogen. Porsche is druk bezig met het organiseren van races voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. De Clubsport is de zwanenzang voor de 911 991-generatie. En het zou écht definitief de laatste in zijn soort moeten zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
