
Verdorie, Porsche. Op dezelfde dag dat jullie de nieuwe Porsche 911 992 onthullen, met een overzichtelijke line-up (Carrera S en 4S, simpel), komen jullie ineens met een nieuwe oude 911. Dit is de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. En hij is niet straatlegaal.
Porsche doet een Zonda’tje. Het betekent dat het merk het leven van een oud model verlengt door steeds extremere versies uit te brengen. Eerder verschenen de Speedster en de Moby Dick, en nu de Clubsport. Het merk bouwt slechts 200 exemplaren.
De Porsche 911 GT2 RS Clubsport biedt maar plek voor één persoon. De 3,8-liter zescilinder produceert nog altijd 700 pk. Via een PDK-bak gaat het vermogen naar de enorme 310 millimeter slick-achterbanden. Een van de grootste spoilers ooit uit Stuttgart zorgt voor de nodige downforce.
Lichter en sneller
Porsche verwijderde 155 kilo uit de GT2 RS om er vervolgens Clubsport-badges op te plakken. Het gebrek aan interieur neemt veel van het gewichtsverlies voor zijn rekening. En hoewel je een stuk minder krijgt, betaal je een stuk meer. Porsche vraagt 405.000 euro voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport.
Dat is ongeveer 50.000 euro meer dan de GT2 RS. Één troost: er komt geen BPM bovenop – dat is alleen voor auto’s die de straat op mogen. Porsche is druk bezig met het organiseren van races voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. De Clubsport is de zwanenzang voor de 911 991-generatie. En het zou écht definitief de laatste in zijn soort moeten zijn.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
