Porsche 911 GT2 RS Clubsport: gevleugelde zwanenzang

Nee, het is niet de nieuwe 911. Het is een zeer snelle versie van de oude 911

Foto('s): PorschePorsche 911 GT2 RS Clubsport
Foto('s): PorschePorsche 911 GT2 RS Clubsport
Foto('s): PorschePorsche 911 GT2 RS Clubsport
Foto('s): PorschePorsche 911 GT2 RS Clubsport
Foto('s): PorschePorsche 911 GT2 RS Clubsport
Foto('s): PorschePorsche 911 GT2 RS Clubsport
Foto('s): PorschePorsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport

Verdorie, Porsche. Op dezelfde dag dat jullie de nieuwe Porsche 911 992 onthullen, met een overzichtelijke line-up (Carrera S en 4S, simpel), komen jullie ineens met een nieuwe oude 911. Dit is de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. En hij is niet straatlegaal.

Porsche doet een Zonda’tje. Het betekent dat het merk het leven van een oud model verlengt door steeds extremere versies uit te brengen. Eerder verschenen de Speedster en de Moby Dick, en nu de Clubsport. Het merk bouwt slechts 200 exemplaren.

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport biedt maar plek voor één persoon. De 3,8-liter zescilinder produceert nog altijd 700 pk. Via een PDK-bak gaat het vermogen naar de enorme 310 millimeter slick-achterbanden.  Een van de grootste spoilers ooit uit Stuttgart zorgt voor de nodige downforce.

Lichter en sneller

Porsche verwijderde 155 kilo uit de GT2 RS om er vervolgens Clubsport-badges op te plakken. Het gebrek aan interieur neemt veel van het gewichtsverlies voor zijn rekening. En hoewel je een stuk minder krijgt, betaal je een stuk meer. Porsche vraagt 405.000 euro voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport.

Dat is ongeveer 50.000 euro meer dan de GT2 RS.  Één troost: er komt geen BPM bovenop – dat is alleen voor auto’s die de straat op mogen. Porsche is druk bezig met het organiseren van races voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. De Clubsport is de zwanenzang voor de 911 991-generatie. En het zou écht definitief de laatste in zijn soort moeten zijn.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken