
Verdorie, Porsche. Op dezelfde dag dat jullie de nieuwe Porsche 911 992 onthullen, met een overzichtelijke line-up (Carrera S en 4S, simpel), komen jullie ineens met een nieuwe oude 911. Dit is de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. En hij is niet straatlegaal.
Porsche doet een Zonda’tje. Het betekent dat het merk het leven van een oud model verlengt door steeds extremere versies uit te brengen. Eerder verschenen de Speedster en de Moby Dick, en nu de Clubsport. Het merk bouwt slechts 200 exemplaren.
De Porsche 911 GT2 RS Clubsport biedt maar plek voor één persoon. De 3,8-liter zescilinder produceert nog altijd 700 pk. Via een PDK-bak gaat het vermogen naar de enorme 310 millimeter slick-achterbanden. Een van de grootste spoilers ooit uit Stuttgart zorgt voor de nodige downforce.
Lichter en sneller
Porsche verwijderde 155 kilo uit de GT2 RS om er vervolgens Clubsport-badges op te plakken. Het gebrek aan interieur neemt veel van het gewichtsverlies voor zijn rekening. En hoewel je een stuk minder krijgt, betaal je een stuk meer. Porsche vraagt 405.000 euro voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport.
Dat is ongeveer 50.000 euro meer dan de GT2 RS. Één troost: er komt geen BPM bovenop – dat is alleen voor auto’s die de straat op mogen. Porsche is druk bezig met het organiseren van races voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. De Clubsport is de zwanenzang voor de 911 991-generatie. En het zou écht definitief de laatste in zijn soort moeten zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear





‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’


Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?


Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek


Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA


Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar


Porsche zou de droom voor een F1-team definitief opgegeven hebben


Porsche en Airstream maken samen dit concept van een futuristische caravan


Porsche kondigt lancering van de elektrische Cayenne, Macan en 718 aan




De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop


Deze specialist denkt dat Porsche-klanten met viercilinders het hardst rijden




‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’




De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop




‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’



Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten



Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR



Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey


Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche


Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk



Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten


Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?


Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand



Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR



Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey



Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood


De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen


De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever


Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis


Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)



Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood


TopGear Magazine 214 is uit!


Waarom Volkswagen na een omzet van 74 miljard ook nog 1,2 miljard subsidie krijgt


Er komt een mobiele flitser die dronken bestuurders kan signaleren


Mooie bergpassen straks ook verboden voor benzineauto’s door milieuzone


Reacties