
Ah, de Porsche 911 GT3 RS, die in 6:56,4 minuten over de ‘Ring ging
Krankjorum, is het niet? Het is minder dan tien seconden langzamer dan de 180 pk sterkere 911 GT2 RS. Dat geeft wel aan hoe onbelangrijk vermogen tegenwoordig eigenlijk is. Heb je de ronde niet gezien? Check ‘m hier: onboard bij de Nürburgring-ronde van de Porsche 911 GT3 RS.
Wat maakt de GT3 RS zo snel?
Als je naar Porsche luistert, is het aerodynamica. De spoilers genereren 40 procent meer neerwaartse druk dan voorheen. Je hebt gelijk: hij ziet er nauwelijks anders uit dan de vorige GT3 RS. Je zou haast geloven dat Porsche slechts wat friemelde aan het onderstel en de ECU (voor 20 pk extra), een nieuw kleurtje (Lizard Green) op de auto smeerde en hem in de showrooms zette voor goedgelovige mensen.
Kom op, wat is er écht anders?
Het gaat om de details. Eerst de motor. Volgens Andreas Preuninger (hoofd van Porsches GT-divisie) kijken we hier naar de net-niet-tweede generatie van de 4,0-liter zescilinder. Het vermogen nam toe met slechts 20 pk, maar achter het cijfer schuilt een nieuwe oliepan, bredere zuigerstangen, een verbeterde olietoevoer, een grotere krukas en herziene kleppen.
Het doel was om de 9.000 tpm te bereiken. Waarom? Omdat de vorige generatie RS ‘slechts’ 8.800 tpm deed, terwijl de reguliere GT3 wél 9.000 tpm haalde. Ongemakkelijk. Bovendien is de vermogensafgifte wat natuurlijker. De duw bij 4.500 tpm is een stuk minder voelbaar.
En de ophanging?
In de basis veranderde Porsche niets (McPherson vóór en multi-link achter), maar de gedachte erachter veranderde wel. Reusachtig veel. Dat staat lijnrecht op wat we eerder zeiden over details, maar goed. Waar de meeste auto’s zachte veren en dikke stabilisatorstangen monteren om comfort te waarborgen en toch het hangen in de bochten tegen te gaan, volgt Porsche een race-strategie.
Het nadeel van een dikke stabilisator is dat de wielen minder onafhankelijk worden. Plus: het ene wiel kan het andere wiel ook negatief beïnvloeden. Dus maakte Porsche de veren de helft stijver en de stabilisatoren juist minder stevig. Ze realiseerden zich dat de 911 GT3 RS de meest circuit-georiënteerde auto is in het gamma, en dus mag de ophanging ook best een beetje lijken op die van een raceauto.
En de aerodynamica?
Zet de achteras onder de grootste hoek (dit moet je met de hand doen) en zet de auto in de Sport-modus. Op dat moment veranderen delen in de diffuser van positie voor meer neerwaartse druk. Het resultaat is dan twee keer zoveel downforce als de GT3 bij 200 km/u (144 kilo tegenover 69 kilo). ‘Bij de topsnelheid naderen we nu 500 kilo downforce’, zegt Preuninger. De vorige generatie genereerde slechts 330 kilo.
Maar, hij weegt nog altijd 1.430 kilo
Op papier is de auto zelfs 10 kilo zwaarder. ‘Als je appels met appels vergelijkt, is de Porsche 911 GT3 RS inderdaad 10 kilo zwaarder. Maar dat komt door een verandering in het certificeringsproces. Vroeger kon je de lichtste specificaties pakken en dat getal op papier zetten. Nu moeten we meten met meer uitrusting’, aldus Preuninger.
Het Clubsport-pakket snoept overigens 28 kilo van het totaal af, waarbij de magnesium wielen 11,5 kilo verschil maken.
Eén reactie op “Porsche 911 GT3 RS: hoe kan ie zoveel sneller zijn dan de oude?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Volgens mij spelen de banden een enorme rol. Ze hebben voor deze poging hele andere banden gebruikt dan de vorige poging en dat heeft veel meer invloed dan de zaken genoemd hierboven . Dat was ook al het geval bij de 2e generatie GT3 die in een keer een stuk sneller was dan de vorige en ook sneller dan gen 1 GT3 RS. Ik denk dat Porsche dat bewust doet om nieuwe model veel beter te laten zijn. Zou wel eens willen zien wat verschil is met dezelfde banden.