
Ah, de Porsche 911 GT3 RS, die in 6:56,4 minuten over de ‘Ring ging
Krankjorum, is het niet? Het is minder dan tien seconden langzamer dan de 180 pk sterkere 911 GT2 RS. Dat geeft wel aan hoe onbelangrijk vermogen tegenwoordig eigenlijk is. Heb je de ronde niet gezien? Check ‘m hier: onboard bij de Nürburgring-ronde van de Porsche 911 GT3 RS.
Wat maakt de GT3 RS zo snel?
Als je naar Porsche luistert, is het aerodynamica. De spoilers genereren 40 procent meer neerwaartse druk dan voorheen. Je hebt gelijk: hij ziet er nauwelijks anders uit dan de vorige GT3 RS. Je zou haast geloven dat Porsche slechts wat friemelde aan het onderstel en de ECU (voor 20 pk extra), een nieuw kleurtje (Lizard Green) op de auto smeerde en hem in de showrooms zette voor goedgelovige mensen.
Kom op, wat is er écht anders?
Het gaat om de details. Eerst de motor. Volgens Andreas Preuninger (hoofd van Porsches GT-divisie) kijken we hier naar de net-niet-tweede generatie van de 4,0-liter zescilinder. Het vermogen nam toe met slechts 20 pk, maar achter het cijfer schuilt een nieuwe oliepan, bredere zuigerstangen, een verbeterde olietoevoer, een grotere krukas en herziene kleppen.
Het doel was om de 9.000 tpm te bereiken. Waarom? Omdat de vorige generatie RS ‘slechts’ 8.800 tpm deed, terwijl de reguliere GT3 wél 9.000 tpm haalde. Ongemakkelijk. Bovendien is de vermogensafgifte wat natuurlijker. De duw bij 4.500 tpm is een stuk minder voelbaar.
En de ophanging?
In de basis veranderde Porsche niets (McPherson vóór en multi-link achter), maar de gedachte erachter veranderde wel. Reusachtig veel. Dat staat lijnrecht op wat we eerder zeiden over details, maar goed. Waar de meeste auto’s zachte veren en dikke stabilisatorstangen monteren om comfort te waarborgen en toch het hangen in de bochten tegen te gaan, volgt Porsche een race-strategie.
Het nadeel van een dikke stabilisator is dat de wielen minder onafhankelijk worden. Plus: het ene wiel kan het andere wiel ook negatief beïnvloeden. Dus maakte Porsche de veren de helft stijver en de stabilisatoren juist minder stevig. Ze realiseerden zich dat de 911 GT3 RS de meest circuit-georiënteerde auto is in het gamma, en dus mag de ophanging ook best een beetje lijken op die van een raceauto.
En de aerodynamica?
Zet de achteras onder de grootste hoek (dit moet je met de hand doen) en zet de auto in de Sport-modus. Op dat moment veranderen delen in de diffuser van positie voor meer neerwaartse druk. Het resultaat is dan twee keer zoveel downforce als de GT3 bij 200 km/u (144 kilo tegenover 69 kilo). ‘Bij de topsnelheid naderen we nu 500 kilo downforce’, zegt Preuninger. De vorige generatie genereerde slechts 330 kilo.
Maar, hij weegt nog altijd 1.430 kilo
Op papier is de auto zelfs 10 kilo zwaarder. ‘Als je appels met appels vergelijkt, is de Porsche 911 GT3 RS inderdaad 10 kilo zwaarder. Maar dat komt door een verandering in het certificeringsproces. Vroeger kon je de lichtste specificaties pakken en dat getal op papier zetten. Nu moeten we meten met meer uitrusting’, aldus Preuninger.
Het Clubsport-pakket snoept overigens 28 kilo van het totaal af, waarbij de magnesium wielen 11,5 kilo verschil maken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Porsche 911 GT3 RS: hoe kan ie zoveel sneller zijn dan de oude?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Volgens mij spelen de banden een enorme rol. Ze hebben voor deze poging hele andere banden gebruikt dan de vorige poging en dat heeft veel meer invloed dan de zaken genoemd hierboven . Dat was ook al het geval bij de 2e generatie GT3 die in een keer een stuk sneller was dan de vorige en ook sneller dan gen 1 GT3 RS. Ik denk dat Porsche dat bewust doet om nieuwe model veel beter te laten zijn. Zou wel eens willen zien wat verschil is met dezelfde banden.