Automerken leveren steeds meer cilinders in. Eerst stond cilinderinhoud gelijk aan vermogen (of geluid), nu staat het gelijk aan verbruik en uitstoot. Kortom: het downsizen is in volle gang. Sommige merken zetten alles op alles om dit af te remmen, waaronder Porsche. Het Duitse merk wil nog niet van de V8-motor af stappen en doet er alles aan om deze te behouden. Porsche heeft er daarom ook vertrouwen in dat de productie van de V8 tenminste tot 2030 niet stopt.

Waarom Porsche hier zo zeker van is, legt Thomas Freimuth uit aan Carsales. Hij is de baas van de Panamera-lijn. In 2030 komt de nieuwe emissienorm, Euro 7. Freimuth zegt hierover: ‘We weten dat de V8 klaar is voor EU7, het is geen probleem. We moeten nog wat onderdelen toevoegen die in ontwikkeling zijn, dus we zijn met deze V8 klaar voor de EU7-regels.’

De emotie van de V8 van Porsche is belangrijk

Ondanks dat Porsche nog niet met de V8 stopt, zal de achtcilinder wel steeds stiller worden. Dit komt door eisen die gesteld gaan worden aan het uitlaatsysteem. ‘Zelfs bij de Panamera moeten we rekening houden met andere regels omtrent het niveau van het uitlaatgeluid. Het moet ieder jaar zachter en zachter en zachter en zachter en dit maakt het moeilijker om emotie uit onze Panamera V8 te halen’, zegt Freimuth.

De nieuwe Porsche Cayenne, die wordt verwacht in 2026, krijgt elektrische aandrijving. Op dat moment moet 80 procent van de verkochte Porsches elektrisch zijn. De Porsche-topman zegt dat ook die modellen geluid gaan produceren: ‘We werken er daarom ook hard aan, kijk maar bij de Taycan. We hebben nog een hele weg te gaan om emotie in elektrische auto’s te krijgen op het gebied van geluid.’

De V8 van Porsche heeft geen elektrohulp nodig

We hadden het eerder over de aanstaande Euro 7-norm. De Porsche-topman legt uit waarom de V8 niet gekoppeld hoeft te worden aan een elektromotor om binnen de Euro 7-norm te vallen: ‘Het halen van die eisen kunnen we zonder een hybridesysteem, omdat de Euro 7-regelgeving een beetje is aangepast.’ Het blijft natuurlijk jammer dat de V8 steeds stiller zal worden. Maar goed, hij gaat er tenminste niet uit – zoals bij Maserati, waar ze misschien wel een van de best klinkende V8-motoren ooit produceerden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear