
Naast de Scenics, Captur en Clio werkt Renault aan een lijn met toffe retro-auto’s, zoals de Renault 4, 5 en Twingo. De nieuwe Espace had wat ons betreft bij dat tweede rijtje moeten horen als cool familiebusje, maar helaas maakte Renault er een SUV van. Jammer, maar gelukkig kan dit in de toekomst nog veranderen. En nieuw elektrisch platform zet de deur op een kiertje voor een nieuwe MPV.
Olivier Brosse is de eindverantwoordelijk van het Ampr Medium-platform. Dit is de basis die de nieuwe Scenic en Megane gebruiken. Van de Espace een MPV maken is ‘iets wat we overwegen’, zegt Brosse. ‘Technisch denk ik dat het mogelijk is, maar daarna moeten we bekijken of een MPV geaccepteerd zou worden door Europese klanten’, zegt Brosse tegen Autocar. Dus: als wij laten merken dat we allemaal met een familiebusje op vakantie willen, kan de Espace-MPV terugkomen.
Alles is mogelijk met het Renault-platform
Brosse vertelt verder: ‘Elektrische autoplatformen hebben een aantal voordelen wat ons in staat stelt om de interne pakket te optimaliseren. Vanuit een ontwerpoogpunt geven ze je heel veel vrijheid.’ Als toch alles mogelijk op het gebied van styling, waarom dan geen opvolger van de R.S. 01? Of van de Espace F1? Of wat dacht je van een retro-MPV die op de eerste generatie Espace lijkt?
De Nederlander Laurens van den Acker mag hier een ei over gaan leggen. Hij is de ontwerpbaas van Renault. Hij vertelde aan hetzelfde Britse medium dat Renault-baas Luca de Meo, het terugbrengen van klassieke ontwerpen ‘onweerstaanbaar’ vindt. Van den Acker wil in de moeilijke tijd waarin we nu leven, auto’s bouwen die doen terugdenken aan goede tijden. Wij zien graag een Renault 8 Gordini en Clio Williams tegemoet.
Meer van TopGear


Ken je deze nog? De Renault Espace F1 is een familiebusje met een V10-motor uit de F1

Renault Espace review: De MPV is dood, is dat erg?

Renault Espace 1e rij-indruk: Hoe erg is het dat het geen MPV meer is?

Grondlegger van MPV-segment laat het personenbusje los: Renault Espace is nu een SUV

Renault Espace F1: dit had ’m kunnen zijn

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)
