
Naast de Scenics, Captur en Clio werkt Renault aan een lijn met toffe retro-auto’s, zoals de Renault 4, 5 en Twingo. De nieuwe Espace had wat ons betreft bij dat tweede rijtje moeten horen als cool familiebusje, maar helaas maakte Renault er een SUV van. Jammer, maar gelukkig kan dit in de toekomst nog veranderen. En nieuw elektrisch platform zet de deur op een kiertje voor een nieuwe MPV.
Olivier Brosse is de eindverantwoordelijk van het Ampr Medium-platform. Dit is de basis die de nieuwe Scenic en Megane gebruiken. Van de Espace een MPV maken is ‘iets wat we overwegen’, zegt Brosse. ‘Technisch denk ik dat het mogelijk is, maar daarna moeten we bekijken of een MPV geaccepteerd zou worden door Europese klanten’, zegt Brosse tegen Autocar. Dus: als wij laten merken dat we allemaal met een familiebusje op vakantie willen, kan de Espace-MPV terugkomen.
Alles is mogelijk met het Renault-platform
Brosse vertelt verder: ‘Elektrische autoplatformen hebben een aantal voordelen wat ons in staat stelt om de interne pakket te optimaliseren. Vanuit een ontwerpoogpunt geven ze je heel veel vrijheid.’ Als toch alles mogelijk op het gebied van styling, waarom dan geen opvolger van de R.S. 01? Of van de Espace F1? Of wat dacht je van een retro-MPV die op de eerste generatie Espace lijkt?
De Nederlander Laurens van den Acker mag hier een ei over gaan leggen. Hij is de ontwerpbaas van Renault. Hij vertelde aan hetzelfde Britse medium dat Renault-baas Luca de Meo, het terugbrengen van klassieke ontwerpen ‘onweerstaanbaar’ vindt. Van den Acker wil in de moeilijke tijd waarin we nu leven, auto’s bouwen die doen terugdenken aan goede tijden. Wij zien graag een Renault 8 Gordini en Clio Williams tegemoet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Ken je deze nog? De Renault Espace F1 is een familiebusje met een V10-motor uit de F1

Renault Espace review: De MPV is dood, is dat erg?

Renault Espace 1e rij-indruk: Hoe erg is het dat het geen MPV meer is?

Grondlegger van MPV-segment laat het personenbusje los: Renault Espace is nu een SUV

Renault Espace F1: dit had ’m kunnen zijn

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
