
Naast de Scenics, Captur en Clio werkt Renault aan een lijn met toffe retro-auto’s, zoals de Renault 4, 5 en Twingo. De nieuwe Espace had wat ons betreft bij dat tweede rijtje moeten horen als cool familiebusje, maar helaas maakte Renault er een SUV van. Jammer, maar gelukkig kan dit in de toekomst nog veranderen. En nieuw elektrisch platform zet de deur op een kiertje voor een nieuwe MPV.
Olivier Brosse is de eindverantwoordelijk van het Ampr Medium-platform. Dit is de basis die de nieuwe Scenic en Megane gebruiken. Van de Espace een MPV maken is ‘iets wat we overwegen’, zegt Brosse. ‘Technisch denk ik dat het mogelijk is, maar daarna moeten we bekijken of een MPV geaccepteerd zou worden door Europese klanten’, zegt Brosse tegen Autocar. Dus: als wij laten merken dat we allemaal met een familiebusje op vakantie willen, kan de Espace-MPV terugkomen.
Alles is mogelijk met het Renault-platform
Brosse vertelt verder: ‘Elektrische autoplatformen hebben een aantal voordelen wat ons in staat stelt om de interne pakket te optimaliseren. Vanuit een ontwerpoogpunt geven ze je heel veel vrijheid.’ Als toch alles mogelijk op het gebied van styling, waarom dan geen opvolger van de R.S. 01? Of van de Espace F1? Of wat dacht je van een retro-MPV die op de eerste generatie Espace lijkt?
De Nederlander Laurens van den Acker mag hier een ei over gaan leggen. Hij is de ontwerpbaas van Renault. Hij vertelde aan hetzelfde Britse medium dat Renault-baas Luca de Meo, het terugbrengen van klassieke ontwerpen ‘onweerstaanbaar’ vindt. Van den Acker wil in de moeilijke tijd waarin we nu leven, auto’s bouwen die doen terugdenken aan goede tijden. Wij zien graag een Renault 8 Gordini en Clio Williams tegemoet.
Meer van TopGear


Ken je deze nog? De Renault Espace F1 is een familiebusje met een V10-motor uit de F1

Renault Espace review: De MPV is dood, is dat erg?

Renault Espace 1e rij-indruk: Hoe erg is het dat het geen MPV meer is?

Grondlegger van MPV-segment laat het personenbusje los: Renault Espace is nu een SUV

Renault Espace F1: dit had ’m kunnen zijn

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
