Oh, sorry, is het al ochtend? We waren even de tijd kwijt. Gelukkig hebben we toch weinig te doen op zondag. Wat zeg je, maandag!? De Forza Horizon-serie is altijd een soort teletijdmachine geweest. Je begint met spelen en je komt gedesoriënteerd uren of dagen later weer bij bewustzijn. Goed nieuws: dat verandert niet bij Forza Horizon 5. Bij deze uitgave verhuist het festival naar Mexico zodat je daar over een uitgestrekte en zeer gevarieerde kaart kunt banjeren.

Zoek het lekker uit

De uitgestrekte kaart van Forza Horizon 5 biedt niet alleen de mogelijkheid om uitgebreid te toeren en om op ontdekking te gaan, je mag helemaal zelf bepalen wat je überhaupt wilt doen. De hoofdverhaallijn is het vrijspelen van alle losse autofestivals in Mexico. Zo is er eentje voor straatracen, eentje voor PR-stunts en weer een andere voor Baja-racen. Als je genoeg punten verzameld hebt, dan kun je het festival uitbreiden of de volgende ontgrendelen. Heb je nou geen zin om op het onverharde te racen, dan kun je de punten die je met straatraces verdient ook in een ander festival stoppen.

Zo zou je in principe het volledige spel en alle activiteiten kunnen vrijspelen zonder ook maar één offroadrace te doen. Of juist uitsluitend offroadraces. Of alleen maar zijwaarts bij driftevenementen. Je hebt dus 100 procent de vrijheid om te doen wat je zelf wilt. Naast de verhaallijn is de kaart gevuld met allerlei uitdagingen, zoals flitspalen waarbij je de high-score moet halen of sprongen waar het doel is om zoveel mogelijk meters verderop te landen. Allemaal geen zin in? Ga dan op eigen houtje door de enorme en prachtige kaart van Mexico rijden. Met maten, het liefst.

Deze mix van activiteiten en de vrijheid maakt Forza Horizon 5 heel relaxt om te spelen. Als je even geen zin hebt in een race, dan ga je op zoek naar een leuke driftzone om daar wat punten te pakken. Of je doet een van de verhaalmissies waarbij je bijvoorbeeld een foto moet nemen in het oog van de storm (want die heb je regelmatig in Mexico). Toch niks voor jou? Dan pak je een auto uit de collectie en ga je de modificeren door nieuwe velgen te plaatsen, een frisse lak en zelfs een andere motor.

Het tunen in Forza Horizon 5

Het modificeren van auto’s is waarin de Forza-serie zich al jaren onderscheidt van andere games. Vooral motorisch. Zo kun je vrijwel alle auto’s onverantwoord hard laten gaan. Leg bijvoorbeeld een V12 in je Audi RS 6. Of een vierschijfs wankelmotor in een MX-5. Of maak de Koenigsegg Jesko vierwielaangedreven. Het enige jammere is dat het spel hierop niet erg is doorontwikkeld. Waar het eerst baanbrekend was, is het nu meer van hetzelfde. Bijvoorbeeld meer bumperkits, andere uitlaten of bijvoorbeeld bullbars en verstralers voor normale auto’s.

Als je geen zin hebt om zelf aan de slag te gaan, dan kun je net als T-Pain autotune gebruiken. Hierbij geef je een prestatiedoel aan en dan zoekt de computer zelf de juiste onderdelen om precies een aantal prestatiepunten te pakken. Let hierbij wel op. Zo hadden wij een straatauto die de autotune op offroadbanden zette omdat deze precies de benodigde punten gaven. Het loont om zelf je koppie erbij te houden.

Leuk aan alle races is dat de tegenstanders zich aanpassen aan de prestatiecategorie van jouw auto. Heb je zin om een bepaalde race in je Peugeot 205 te doen, dan zullen je tegenstanders soortgelijke auto’s pakken. Hierbij heb je dus ook de volledige vrijheid. Het is wel belangrijk om naar de eigenschappen van een auto te kijken. Bij een race met veel snelweg, wil je wel een auto binnen de categorie pakken met een hoge topsnelheid, anders moet je een hoop gaan blokkeren. Overigens is de AI heel beleefd – ze zullen je niet snel een duwtje geven.

Is Forza Horizon 5 ook voor simracers?

Over het algemeen zijn er twee uitersten bij racespellen. Aan de ene kant heb je arcadespellen zoals Burnout, NFS en Mario Kart en aan de andere kant heb je simspellen als iRacing en Assetto Corsa. Met al het spektakel, sprongen en populair gedoe is Forza Horizon zonder twijfel een arcadespel. We moeten zeggen dat de wegligging en het weggedrag wel heel natuurlijk aanvoelen. Vaak lijkt de wegligging bij arcaderacers bedacht door mensen die nog nooit echt in een auto hebben gereden.

De auto’s rijden vloeiend en voorspelbaar. Overstuur kun je gemakkelijk opvangen of juist aanmoedigen. Je voelt je al snel een held achter het stuur, zeker als je anderen buitenom al zijwaarts inhaalt. Overigens is het wel zo realistisch dat je niet sneller bent als je drift. Simracers die even iets anders willen, zullen Forza Horizon ook nog wel kunnen waarderen, denken we.

De conclusie

Als autoliefhebber moet je Forza Horizon 5 eigenlijk wel in je collectie hebben. Het spel lijkt erg op de voorgaande delen, maar dan met wat aanpassingen aan de speldynamiek waardoor je meer de vrijheid hebt om te kiezen wat je zelf wilt doen. Iets meer vernieuwing was welkom geweest, maar dat neemt niet weg dat het een prachtig vormgegeven spel is met bijna eindeloos speelplezier. Forza Horizon 5 is gevarieerd genoeg om uren achter elkaar te spelen, maar ook uitgebreid genoeg om in de collectie te houden en een lange tijd zo nu en dan even erbij te pakken.