‘Je kunt heel hard rijden in een Rolls-Royce Phantom, maar dat doe je niet’, zegt Christoff Cowens van Vintage & Prestige Classic Cars, een dealer in dure klassiekers. Dat betekent: een tweedehands Rolls-Royce Phantom zal waarschijnlijk een stuk minder zijn mishandeld dan een gemiddelde hete hatch.
Rijden in een Rolls-Royce Phantom betekent afgesloten zijn van de grote boze buitenwereld, en voor het hebben van een Phantom geldt in feite hetzelfde. Het is een uiterst betrouwbare machine, in alle opzichten.
Geen roest
De aluminium carrosserie is nagenoeg corrosiebestendig. De motor is een kalme BMW V12 zonder turbo, de ZF-transmissie is degelijk, en de elektrische architectuur is standaard BMW. Een expert kan je voor redelijke prijzen helpen aan BMW-onderdelen, zowel mechanische als elektrische.
De tweedehands exemplaren die je bij officiële dealers vindt, zullen altijd een betrouwbare onderhoudshistorie hebben en bovendien voorzien zijn van garantie. Dat kan de moeite lonen, al liggen de aanschafprijzen uiteraard hoger.
Wij adviseren je…
Het hebben van een Rolls-Royce Phantom is doorgaans een teken dat je in het leven bent ‘gearriveerd’. Maar dat wil niet zeggen dat je niet wilt weten waar je heen gaat. Cowens zegt dat het grootste ‘gebrek’ van de auto niet zozeer z’n betrouwbaarheid is, als wel een intrinsiek probleem: ‘De vroege auto’s hebben een navigatiesysteem uit 2003 en dat is onderhand erg armoedig.’ De kleine upgrade van 2009 verhielp daar weinig aan.
Daarom beveelt hij de tweede serie auto’s aan, die van na 2012, die een infotainmentsysteem hebben dat tenminste nog in deze eeuw is ontworpen. Ook hebben die auto’s instelbare led-koplampen in de gefacelifte voorkant, en een achttraps automaat.
Deze Tweedehands Rolls-Royce Phantom kwamen we tegen…
Een van de eerste Phantoms uit 2003, origineel Nederlands, in zilver met prachtig donkerrood leer. Op de teller staat 110.000 kilometer. De prijs van 109.950 euro is alleszins aantrekkelijk of zoek je eigen exemplaar uit in onze koopgids.
Reacties