Helaas, de Dodge Challenger SRT Demon 170 is uitverkocht. Het allerlaatste exemplaar werd geveild, de nieuwe eigenaar tikte er 700.000 dollar voor af, wat omgerekend ongeveer 660.000 euro is. Daarmee betaalde hij/zij ruim zeven keer zoveel als de andere bezitters. Maar misschien had de veilingwinnaar beter even kunnen wachten. Want Stellantis, de eigenaar van Dodge, biedt de V8-motor ervan nu los aan in een kratje.
Voor het einde van de Challenger met een verbrandingsmotor trok Dodge nog één keer alles uit de kast. De Hemi-V8 die opgeleverd werd, is de sterkste motor van Dodge en is volgens Stellantis de sterkste motor in een musclecar. Op E85-benzine produceert de 6,2-liter achtcilinder 1.039 pk en 1.281 Nm. Tank je liever E10? Dan haalt de motor 912 pk en 1.098 Nm koppel. Nog steeds wel aardig.
Wat kost die V8-motor uit de laatste Dodge Challenger?
De aandrijflijn met de achtcilinder en supercharger koop je bij DC Performance. Zij vragen 27.695 dollar voor de motor, met kratje. Omgerekend betaal je dus ongeveer 26.000 euro. Om dat in perspectief te brengen gebruiken we de Polo-vergelijking: in Nederland betaal je minimaal 25.890 euro voor een VW Polo, in België minstens 23.810 euro. Dus, wat heb je liever? (Tip: met een losse motor kom je niet heel ver.)
Hoeveel stuks Dodge mag bouwen van een losse V8-motor uit de laatste Challenger is niet bekend. Zolang de voorraad strekt dan maar? Vanaf volgend jaar kun je hem bestellen. En daarna? Dan is het benzinefeestje voorbij voor Dodge. Het merk kondigde begin dit jaar aan dat het overgaat op elektriciteit. Het volgende hoofdgerecht van Dodge staat al klaar: de Charger Daytona. Kom maar door!
Reacties