Typisch. Zit je op de Golf GTI te wachten, komen de Volkswagen Golf 8 GTD en GTE ook mee. Alvast een waarschuwing: ook deze twee zijn niet heel verrassend, maar we zijn blij dat ze allemaal terug zijn. En dat zou jij ook moeten zijn. Volkswagen is sowieso blij, want de Volkswagen Golf 8 GTD, GTI en GTE schrokken 15 procent van alle Golf-verkopen op in Europa. Er gaan zelfs verhalen dat ze in Amerika uitsluitend nog de Golf GTI en R willen leveren.
De GTE en GTD krijgen dezelfde optiek mee als de GTI, maar dan in hun eigen kleuren. De lijn die vanuit de grille dwars door de koplampen loopt, is bij de GTE blauw en bij de GTD lichtgrijs. Bij de GTI – die deze trend 45 jaar geleden inzette – is de lijn als vanouds rood. De diesel en de hybride krijgen de kenmerkende ruitjesbekleding aan de binnenkant, maar ook in hun eigen kleurstelling; wederom respectievelijk grijs en blauw.
Specificaties Volkswagen Golf 8 GTD
De GTI is de leukste van het stel, maar de GTE en GTD zijn wat betreft aandrijflijn het interessantst. De 2.0 TDI, die een dubbele dosis AdBlue inspuit, zou volgens Volkswagen een van de schoonste diesels ter wereld zijn, iets wat het merk vaker beweerde. Het vermogen van de Volkswagen Golf 8 GTD groeit van 180 naar 200 pk en gaat gepaard met een koppel van 400 Nm. De GTD is uitsluitend leverbaar met een DSG-automaat.
Specificaties Volkswagen Golf 8 GTE
Met dank aan de Cupra Leon eHybrid is het vermogen van de Volkswagen Golf 8 GTE geen verrassing. De 1.4 TSI krijgt hulp van een 115 pk sterke elektromotor voor een totaalvermogen van 245 pk. Hij krijgt met 400 Nm een boost van 30 Nm ten opzichte van de GTI, maar waarschijnlijk is hij niet sneller door het extra gewicht van de accu en de elektromotor. Reken erop dat de GTE zo’n 200 kilo zwaarder is dan de GTI.
De accu groeide ten opzichte van de vorige generatie, waardoor de Volkswagen Golf 8 GTE nu tot wel 60 kilometer volledig elektrisch kan rijden – een verdubbeling. De elektrische topsnelheid is 130 km/u. Ook de GTE kun je alleen krijgen met een DSG. Mocht je je afvragen waarom de GTE nog altijd de ‘oude’ 1.4 TSI gebruikt, dat heeft te maken met de ontwikkelingskosten, zo vertelde een medewerker van Volkswagen ons onlangs. Het schijnt zo makkelijk nog niet te zijn om de aandrijflijn aan te passen voor de nieuwe 1.5 TSI. Niet binnen het budget, in ieder geval.
Prijzen Volkswagen Golf 8 GTD en GTE
De prijzen van deze twee sportieve Volkswagens zijn nog niet bekend; net als die van de GTI, trouwens. De vorige generatie van de Golf GTD en GTE kostten in Nederland ruim 41.000 euro per stuk. Het extra vermogen van de GTD en de extra accu’s van de GTE kunnen de prijs iets opdrijven, maar verwacht geen schokkende sprongen. De GTD en GTE staan volgende week op de Autosalon van Genève en komen in de tweede helft van dit jaar naar de showrooms.
Reacties