
Typisch. Zit je op de Golf GTI te wachten, komen de Volkswagen Golf 8 GTD en GTE ook mee. Alvast een waarschuwing: ook deze twee zijn niet heel verrassend, maar we zijn blij dat ze allemaal terug zijn. En dat zou jij ook moeten zijn. Volkswagen is sowieso blij, want de Volkswagen Golf 8 GTD, GTI en GTE schrokken 15 procent van alle Golf-verkopen op in Europa. Er gaan zelfs verhalen dat ze in Amerika uitsluitend nog de Golf GTI en R willen leveren.
De GTE en GTD krijgen dezelfde optiek mee als de GTI, maar dan in hun eigen kleuren. De lijn die vanuit de grille dwars door de koplampen loopt, is bij de GTE blauw en bij de GTD lichtgrijs. Bij de GTI – die deze trend 45 jaar geleden inzette – is de lijn als vanouds rood. De diesel en de hybride krijgen de kenmerkende ruitjesbekleding aan de binnenkant, maar ook in hun eigen kleurstelling; wederom respectievelijk grijs en blauw.
Specificaties Volkswagen Golf 8 GTD
De GTI is de leukste van het stel, maar de GTE en GTD zijn wat betreft aandrijflijn het interessantst. De 2.0 TDI, die een dubbele dosis AdBlue inspuit, zou volgens Volkswagen een van de schoonste diesels ter wereld zijn, iets wat het merk vaker beweerde. Het vermogen van de Volkswagen Golf 8 GTD groeit van 180 naar 200 pk en gaat gepaard met een koppel van 400 Nm. De GTD is uitsluitend leverbaar met een DSG-automaat.
Specificaties Volkswagen Golf 8 GTE
Met dank aan de Cupra Leon eHybrid is het vermogen van de Volkswagen Golf 8 GTE geen verrassing. De 1.4 TSI krijgt hulp van een 115 pk sterke elektromotor voor een totaalvermogen van 245 pk. Hij krijgt met 400 Nm een boost van 30 Nm ten opzichte van de GTI, maar waarschijnlijk is hij niet sneller door het extra gewicht van de accu en de elektromotor. Reken erop dat de GTE zo’n 200 kilo zwaarder is dan de GTI.
De accu groeide ten opzichte van de vorige generatie, waardoor de Volkswagen Golf 8 GTE nu tot wel 60 kilometer volledig elektrisch kan rijden – een verdubbeling. De elektrische topsnelheid is 130 km/u. Ook de GTE kun je alleen krijgen met een DSG. Mocht je je afvragen waarom de GTE nog altijd de ‘oude’ 1.4 TSI gebruikt, dat heeft te maken met de ontwikkelingskosten, zo vertelde een medewerker van Volkswagen ons onlangs. Het schijnt zo makkelijk nog niet te zijn om de aandrijflijn aan te passen voor de nieuwe 1.5 TSI. Niet binnen het budget, in ieder geval.
Prijzen Volkswagen Golf 8 GTD en GTE
De prijzen van deze twee sportieve Volkswagens zijn nog niet bekend; net als die van de GTI, trouwens. De vorige generatie van de Golf GTD en GTE kostten in Nederland ruim 41.000 euro per stuk. Het extra vermogen van de GTD en de extra accu’s van de GTE kunnen de prijs iets opdrijven, maar verwacht geen schokkende sprongen. De GTD en GTE staan volgende week op de Autosalon van Genève en komen in de tweede helft van dit jaar naar de showrooms.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
