
Typisch. Zit je op de Golf GTI te wachten, komen de Volkswagen Golf 8 GTD en GTE ook mee. Alvast een waarschuwing: ook deze twee zijn niet heel verrassend, maar we zijn blij dat ze allemaal terug zijn. En dat zou jij ook moeten zijn. Volkswagen is sowieso blij, want de Volkswagen Golf 8 GTD, GTI en GTE schrokken 15 procent van alle Golf-verkopen op in Europa. Er gaan zelfs verhalen dat ze in Amerika uitsluitend nog de Golf GTI en R willen leveren.
De GTE en GTD krijgen dezelfde optiek mee als de GTI, maar dan in hun eigen kleuren. De lijn die vanuit de grille dwars door de koplampen loopt, is bij de GTE blauw en bij de GTD lichtgrijs. Bij de GTI – die deze trend 45 jaar geleden inzette – is de lijn als vanouds rood. De diesel en de hybride krijgen de kenmerkende ruitjesbekleding aan de binnenkant, maar ook in hun eigen kleurstelling; wederom respectievelijk grijs en blauw.
Specificaties Volkswagen Golf 8 GTD
De GTI is de leukste van het stel, maar de GTE en GTD zijn wat betreft aandrijflijn het interessantst. De 2.0 TDI, die een dubbele dosis AdBlue inspuit, zou volgens Volkswagen een van de schoonste diesels ter wereld zijn, iets wat het merk vaker beweerde. Het vermogen van de Volkswagen Golf 8 GTD groeit van 180 naar 200 pk en gaat gepaard met een koppel van 400 Nm. De GTD is uitsluitend leverbaar met een DSG-automaat.
Specificaties Volkswagen Golf 8 GTE
Met dank aan de Cupra Leon eHybrid is het vermogen van de Volkswagen Golf 8 GTE geen verrassing. De 1.4 TSI krijgt hulp van een 115 pk sterke elektromotor voor een totaalvermogen van 245 pk. Hij krijgt met 400 Nm een boost van 30 Nm ten opzichte van de GTI, maar waarschijnlijk is hij niet sneller door het extra gewicht van de accu en de elektromotor. Reken erop dat de GTE zo’n 200 kilo zwaarder is dan de GTI.
De accu groeide ten opzichte van de vorige generatie, waardoor de Volkswagen Golf 8 GTE nu tot wel 60 kilometer volledig elektrisch kan rijden – een verdubbeling. De elektrische topsnelheid is 130 km/u. Ook de GTE kun je alleen krijgen met een DSG. Mocht je je afvragen waarom de GTE nog altijd de ‘oude’ 1.4 TSI gebruikt, dat heeft te maken met de ontwikkelingskosten, zo vertelde een medewerker van Volkswagen ons onlangs. Het schijnt zo makkelijk nog niet te zijn om de aandrijflijn aan te passen voor de nieuwe 1.5 TSI. Niet binnen het budget, in ieder geval.
Prijzen Volkswagen Golf 8 GTD en GTE
De prijzen van deze twee sportieve Volkswagens zijn nog niet bekend; net als die van de GTI, trouwens. De vorige generatie van de Golf GTD en GTE kostten in Nederland ruim 41.000 euro per stuk. Het extra vermogen van de GTD en de extra accu’s van de GTE kunnen de prijs iets opdrijven, maar verwacht geen schokkende sprongen. De GTD en GTE staan volgende week op de Autosalon van Genève en komen in de tweede helft van dit jaar naar de showrooms.
Meer van TopGear


Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
