
Tot ongeveer een jaar geleden ging het nog alle kanten op met de geruchten over de nieuwe Golf R. De snelste Golf zou tot wel 400 pk krijgen en zelfs een vijfcilinder. Daar blijkt uiteindelijk helemaal niets van waar, want de nieuwe R is net als de GTI een doorontwikkeling. De nieuwe Volkswagen Golf 8 R herken je aan zijn agressievere bumperwerk, een flinke achterspoiler, mat-chromen spiegelkappen en als je wilt een Akrapovic-uitlaat. Het geheel staat 20 millimeter lager dan een standaard Golf en optioneel kun je 19-inch velgen uitkiezen; 18-inch is standaard. Binnenin is het net een GTI, maar dan met blauwe stiksels en geen honingraat op het dashboard, maar een soort koolstofvezel.
Specificaties Volkswagen Golf 8 R
Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor ligt ook in de Arteon R en de T-Roc R. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. De 0-100-tijd van de nieuwe Golf R communiceert Volkswagen nog niet, iets waar het merk de laatste tijd een handje van heeft. Schakelen gebeurt altijd via een zeventraps automaat en het vermogen gaat net als bij de voorgaande generaties naar alle wielen.
Driftmodus
De beenderen van de Volkswagen Golf 8 R zijn grotendeels gelijk aan zijn voorganger, op één belangrijk onderdeel na. Volkswagen is flink aan de haal gegaan met het achterste differentieel, waardoor het vermogen 100 procent naar één kant kan gaan. De Golf kijkt zelf waar grip voorhanden is en stuurt de kracht daarheen. In goed vakjargon noemen ze dit torque-vectoring. Nog bijzonderder is de introductie van een driftmodus in de Golf. ‘Voor buiten de openbare wegen’, drukt Volkswagen ons op het hart. Bij deze modus gaat al het vermogen naar de achterwielen en gaat het ESP volledig uit. Je hebt overigens wel het optionele Performance Pack nodig voor de driftmodus.
Over de veranderingen ten opzichte van de oude Golf R: Volkswagen gaf de nieuweling meer camber, stuggere veren en stabilisatoren, grotere remmen, betere software voor de adaptieve dempers en een stijver en lichter subframe. Wat voor verschil dat maakt? Zet de Nürburgring-modus aan en de nieuwe R zet (in de juiste handen) in de Groene Hel zomaar een rondetijd neer van 7 minuten en 53 seconden. De oude redde het in 8 minuten en 10 seconden. Overigens is dat al geen bizar snelle tijd meer, want de normale Golf 8 GTI zou het doen in 8 minuten en 7 seconden. De nieuwe Golf GTI Clubsport doet het in 7 minuten en 54 seconden. De oude Golf GTI Clubsport S, die speciaal voor de Ring was gemaakt, deed het in 7:47,19.
Prijs Volkswagen Golf 8 R
Volkswagen maakt de prijs van de nieuwe Golf R pas later bekend. De vorige generatie R kostte in Nederland minimaal 56.000 euro en de huidige T-Roc R (met 20 pk minder) kost 55.485 euro. Een nieuwe Golf GTI kost minimaal 48.335 euro. Dus wat zal het worden? Ergens tussen de 55.000 en de 60.000 euro, gokken we. Geen zorgen, we weten zeker dat je met de nodige opties de prijs wel richting de 70.000 euro kunt drijven.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper
