
Tot ongeveer een jaar geleden ging het nog alle kanten op met de geruchten over de nieuwe Golf R. De snelste Golf zou tot wel 400 pk krijgen en zelfs een vijfcilinder. Daar blijkt uiteindelijk helemaal niets van waar, want de nieuwe R is net als de GTI een doorontwikkeling. De nieuwe Volkswagen Golf 8 R herken je aan zijn agressievere bumperwerk, een flinke achterspoiler, mat-chromen spiegelkappen en als je wilt een Akrapovic-uitlaat. Het geheel staat 20 millimeter lager dan een standaard Golf en optioneel kun je 19-inch velgen uitkiezen; 18-inch is standaard. Binnenin is het net een GTI, maar dan met blauwe stiksels en geen honingraat op het dashboard, maar een soort koolstofvezel.
Specificaties Volkswagen Golf 8 R
Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor ligt ook in de Arteon R en de T-Roc R. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. De 0-100-tijd van de nieuwe Golf R communiceert Volkswagen nog niet, iets waar het merk de laatste tijd een handje van heeft. Schakelen gebeurt altijd via een zeventraps automaat en het vermogen gaat net als bij de voorgaande generaties naar alle wielen.
Driftmodus
De beenderen van de Volkswagen Golf 8 R zijn grotendeels gelijk aan zijn voorganger, op één belangrijk onderdeel na. Volkswagen is flink aan de haal gegaan met het achterste differentieel, waardoor het vermogen 100 procent naar één kant kan gaan. De Golf kijkt zelf waar grip voorhanden is en stuurt de kracht daarheen. In goed vakjargon noemen ze dit torque-vectoring. Nog bijzonderder is de introductie van een driftmodus in de Golf. ‘Voor buiten de openbare wegen’, drukt Volkswagen ons op het hart. Bij deze modus gaat al het vermogen naar de achterwielen en gaat het ESP volledig uit. Je hebt overigens wel het optionele Performance Pack nodig voor de driftmodus.
Over de veranderingen ten opzichte van de oude Golf R: Volkswagen gaf de nieuweling meer camber, stuggere veren en stabilisatoren, grotere remmen, betere software voor de adaptieve dempers en een stijver en lichter subframe. Wat voor verschil dat maakt? Zet de Nürburgring-modus aan en de nieuwe R zet (in de juiste handen) in de Groene Hel zomaar een rondetijd neer van 7 minuten en 53 seconden. De oude redde het in 8 minuten en 10 seconden. Overigens is dat al geen bizar snelle tijd meer, want de normale Golf 8 GTI zou het doen in 8 minuten en 7 seconden. De nieuwe Golf GTI Clubsport doet het in 7 minuten en 54 seconden. De oude Golf GTI Clubsport S, die speciaal voor de Ring was gemaakt, deed het in 7:47,19.
Prijs Volkswagen Golf 8 R
Volkswagen maakt de prijs van de nieuwe Golf R pas later bekend. De vorige generatie R kostte in Nederland minimaal 56.000 euro en de huidige T-Roc R (met 20 pk minder) kost 55.485 euro. Een nieuwe Golf GTI kost minimaal 48.335 euro. Dus wat zal het worden? Ergens tussen de 55.000 en de 60.000 euro, gokken we. Geen zorgen, we weten zeker dat je met de nodige opties de prijs wel richting de 70.000 euro kunt drijven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

De eerste camera’s voor kilometerheffing zijn opgehangen op de A12 en volgend jaar gaan ze werken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet
