
Tot ongeveer een jaar geleden ging het nog alle kanten op met de geruchten over de nieuwe Golf R. De snelste Golf zou tot wel 400 pk krijgen en zelfs een vijfcilinder. Daar blijkt uiteindelijk helemaal niets van waar, want de nieuwe R is net als de GTI een doorontwikkeling. De nieuwe Volkswagen Golf 8 R herken je aan zijn agressievere bumperwerk, een flinke achterspoiler, mat-chromen spiegelkappen en als je wilt een Akrapovic-uitlaat. Het geheel staat 20 millimeter lager dan een standaard Golf en optioneel kun je 19-inch velgen uitkiezen; 18-inch is standaard. Binnenin is het net een GTI, maar dan met blauwe stiksels en geen honingraat op het dashboard, maar een soort koolstofvezel.
Specificaties Volkswagen Golf 8 R
Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor ligt ook in de Arteon R en de T-Roc R. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. De 0-100-tijd van de nieuwe Golf R communiceert Volkswagen nog niet, iets waar het merk de laatste tijd een handje van heeft. Schakelen gebeurt altijd via een zeventraps automaat en het vermogen gaat net als bij de voorgaande generaties naar alle wielen.
Driftmodus
De beenderen van de Volkswagen Golf 8 R zijn grotendeels gelijk aan zijn voorganger, op één belangrijk onderdeel na. Volkswagen is flink aan de haal gegaan met het achterste differentieel, waardoor het vermogen 100 procent naar één kant kan gaan. De Golf kijkt zelf waar grip voorhanden is en stuurt de kracht daarheen. In goed vakjargon noemen ze dit torque-vectoring. Nog bijzonderder is de introductie van een driftmodus in de Golf. ‘Voor buiten de openbare wegen’, drukt Volkswagen ons op het hart. Bij deze modus gaat al het vermogen naar de achterwielen en gaat het ESP volledig uit. Je hebt overigens wel het optionele Performance Pack nodig voor de driftmodus.
Over de veranderingen ten opzichte van de oude Golf R: Volkswagen gaf de nieuweling meer camber, stuggere veren en stabilisatoren, grotere remmen, betere software voor de adaptieve dempers en een stijver en lichter subframe. Wat voor verschil dat maakt? Zet de Nürburgring-modus aan en de nieuwe R zet (in de juiste handen) in de Groene Hel zomaar een rondetijd neer van 7 minuten en 53 seconden. De oude redde het in 8 minuten en 10 seconden. Overigens is dat al geen bizar snelle tijd meer, want de normale Golf 8 GTI zou het doen in 8 minuten en 7 seconden. De nieuwe Golf GTI Clubsport doet het in 7 minuten en 54 seconden. De oude Golf GTI Clubsport S, die speciaal voor de Ring was gemaakt, deed het in 7:47,19.
Prijs Volkswagen Golf 8 R
Volkswagen maakt de prijs van de nieuwe Golf R pas later bekend. De vorige generatie R kostte in Nederland minimaal 56.000 euro en de huidige T-Roc R (met 20 pk minder) kost 55.485 euro. Een nieuwe Golf GTI kost minimaal 48.335 euro. Dus wat zal het worden? Ergens tussen de 55.000 en de 60.000 euro, gokken we. Geen zorgen, we weten zeker dat je met de nodige opties de prijs wel richting de 70.000 euro kunt drijven.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt

Vanaf volgende week krijg je met deze auto’s een boete als je de binnenstad inrijdt

Ook deze wat duurdere banden kun je beter niet kopen, aldus de ANWB

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties
