
Morgen begint de IAA in Hannover. Een beurs die eigenlijk alleen interessant is voor mensen met een eigen bedrijf en daarvoor veel dingen moeten vervoeren. Het is namelijk een beurs waar fabrikanten hun nieuwste bedrijfsvoertuigen laten zien. En zo ook Volkswagen, dat er geheel volgens de huidige trend enkele nieuwe, elektrische en dus emissievrije modellen met de wereld deelt. Waaronder het concept van de super schattige Volkswagen ID Buzz Cargo.
Huh? Heb ik die niet al eerder voorbij zien komen?
Soort van. In 2017 bracht Volkswagen al het concept van de ID Buzz naar buiten. Precies, nog zonder het woordje Cargo erachter. Dat was eigenlijk een futuristische versie van de welbekende Volkswagen Microbus. Of Bulli. Of hoe je ‘m ook wilt noemen. Daarvan is het de bedoeling dat ie uiteindelijk in productie zal gaan. Rond 2022 om precies te zijn. We moeten er nog een poosje op wachten, dus.
De Volkswagen ID Buzz Cargo zou het broertje van de futuristische Microbus kunnen worden. Maar dan eentje die meer bedoeld is om dingen mee te vervoeren. En dan hebben we het niet over je hippievrienden die je meeneemt naar een kampvuur op het strand, om gezamenlijk een vredespijp te roken.
Een blik op de toekomst
De conceptversie beschikt over een volledig autonome rijmodus (genaamd ID Pilot) en een gedigitaliseerd vrachtsysteem. Blijkbaar staan er ook verschillende uitvoeringen in de planning, want Volkswagen zegt dat de actieradius afhankelijk is van het het batterijformaat en het specifieke model, en 330 tot 550 kilometer zal bedragen.
Of ook het concept van de Volkswagen ID Buzz Cargo uiteindelijk een productiemodel wordt, is nog de vraag. Wij vermoeden dat het antwoord ‘ja’ is. Logisch ook, want elektrisch vervoer leent zich nu eenmaal nergens zo goed voor als voor allerlei bezorgtoestanden in de stad. Spulletjes rondbrengen doe je nooit méér dan die 330 km, ’s nachts laad je de auto weer op en de volgende dag: hup, dóór. En waarom zou de zelfbewuste bloemist of cateraar niet stelselmatig mogen dubbelparkeren in iets hips?
Meer van TopGear


Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Waarom won Norris terwijl Piastri sneller was? En wat gebeurde er nu met Verstappen?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce
