
Morgen begint de IAA in Hannover. Een beurs die eigenlijk alleen interessant is voor mensen met een eigen bedrijf en daarvoor veel dingen moeten vervoeren. Het is namelijk een beurs waar fabrikanten hun nieuwste bedrijfsvoertuigen laten zien. En zo ook Volkswagen, dat er geheel volgens de huidige trend enkele nieuwe, elektrische en dus emissievrije modellen met de wereld deelt. Waaronder het concept van de super schattige Volkswagen ID Buzz Cargo.
Huh? Heb ik die niet al eerder voorbij zien komen?
Soort van. In 2017 bracht Volkswagen al het concept van de ID Buzz naar buiten. Precies, nog zonder het woordje Cargo erachter. Dat was eigenlijk een futuristische versie van de welbekende Volkswagen Microbus. Of Bulli. Of hoe je ‘m ook wilt noemen. Daarvan is het de bedoeling dat ie uiteindelijk in productie zal gaan. Rond 2022 om precies te zijn. We moeten er nog een poosje op wachten, dus.
De Volkswagen ID Buzz Cargo zou het broertje van de futuristische Microbus kunnen worden. Maar dan eentje die meer bedoeld is om dingen mee te vervoeren. En dan hebben we het niet over je hippievrienden die je meeneemt naar een kampvuur op het strand, om gezamenlijk een vredespijp te roken.
Een blik op de toekomst
De conceptversie beschikt over een volledig autonome rijmodus (genaamd ID Pilot) en een gedigitaliseerd vrachtsysteem. Blijkbaar staan er ook verschillende uitvoeringen in de planning, want Volkswagen zegt dat de actieradius afhankelijk is van het het batterijformaat en het specifieke model, en 330 tot 550 kilometer zal bedragen.
Of ook het concept van de Volkswagen ID Buzz Cargo uiteindelijk een productiemodel wordt, is nog de vraag. Wij vermoeden dat het antwoord ‘ja’ is. Logisch ook, want elektrisch vervoer leent zich nu eenmaal nergens zo goed voor als voor allerlei bezorgtoestanden in de stad. Spulletjes rondbrengen doe je nooit méér dan die 330 km, ’s nachts laad je de auto weer op en de volgende dag: hup, dóór. En waarom zou de zelfbewuste bloemist of cateraar niet stelselmatig mogen dubbelparkeren in iets hips?
Meer van TopGear


Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Pas op: dit lijkt een verkeerscamera, maar deze nieuwe flitser deelt een van de duurste boetes uit

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda
