
Morgen begint de IAA in Hannover. Een beurs die eigenlijk alleen interessant is voor mensen met een eigen bedrijf en daarvoor veel dingen moeten vervoeren. Het is namelijk een beurs waar fabrikanten hun nieuwste bedrijfsvoertuigen laten zien. En zo ook Volkswagen, dat er geheel volgens de huidige trend enkele nieuwe, elektrische en dus emissievrije modellen met de wereld deelt. Waaronder het concept van de super schattige Volkswagen ID Buzz Cargo.
Huh? Heb ik die niet al eerder voorbij zien komen?
Soort van. In 2017 bracht Volkswagen al het concept van de ID Buzz naar buiten. Precies, nog zonder het woordje Cargo erachter. Dat was eigenlijk een futuristische versie van de welbekende Volkswagen Microbus. Of Bulli. Of hoe je ‘m ook wilt noemen. Daarvan is het de bedoeling dat ie uiteindelijk in productie zal gaan. Rond 2022 om precies te zijn. We moeten er nog een poosje op wachten, dus.
De Volkswagen ID Buzz Cargo zou het broertje van de futuristische Microbus kunnen worden. Maar dan eentje die meer bedoeld is om dingen mee te vervoeren. En dan hebben we het niet over je hippievrienden die je meeneemt naar een kampvuur op het strand, om gezamenlijk een vredespijp te roken.
Een blik op de toekomst
De conceptversie beschikt over een volledig autonome rijmodus (genaamd ID Pilot) en een gedigitaliseerd vrachtsysteem. Blijkbaar staan er ook verschillende uitvoeringen in de planning, want Volkswagen zegt dat de actieradius afhankelijk is van het het batterijformaat en het specifieke model, en 330 tot 550 kilometer zal bedragen.
Of ook het concept van de Volkswagen ID Buzz Cargo uiteindelijk een productiemodel wordt, is nog de vraag. Wij vermoeden dat het antwoord ‘ja’ is. Logisch ook, want elektrisch vervoer leent zich nu eenmaal nergens zo goed voor als voor allerlei bezorgtoestanden in de stad. Spulletjes rondbrengen doe je nooit méér dan die 330 km, ’s nachts laad je de auto weer op en de volgende dag: hup, dóór. En waarom zou de zelfbewuste bloemist of cateraar niet stelselmatig mogen dubbelparkeren in iets hips?
Meer van TopGear


Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
