
Morgen begint de IAA in Hannover. Een beurs die eigenlijk alleen interessant is voor mensen met een eigen bedrijf en daarvoor veel dingen moeten vervoeren. Het is namelijk een beurs waar fabrikanten hun nieuwste bedrijfsvoertuigen laten zien. En zo ook Volkswagen, dat er geheel volgens de huidige trend enkele nieuwe, elektrische en dus emissievrije modellen met de wereld deelt. Waaronder het concept van de super schattige Volkswagen ID Buzz Cargo.
Huh? Heb ik die niet al eerder voorbij zien komen?
Soort van. In 2017 bracht Volkswagen al het concept van de ID Buzz naar buiten. Precies, nog zonder het woordje Cargo erachter. Dat was eigenlijk een futuristische versie van de welbekende Volkswagen Microbus. Of Bulli. Of hoe je ‘m ook wilt noemen. Daarvan is het de bedoeling dat ie uiteindelijk in productie zal gaan. Rond 2022 om precies te zijn. We moeten er nog een poosje op wachten, dus.
De Volkswagen ID Buzz Cargo zou het broertje van de futuristische Microbus kunnen worden. Maar dan eentje die meer bedoeld is om dingen mee te vervoeren. En dan hebben we het niet over je hippievrienden die je meeneemt naar een kampvuur op het strand, om gezamenlijk een vredespijp te roken.
Een blik op de toekomst
De conceptversie beschikt over een volledig autonome rijmodus (genaamd ID Pilot) en een gedigitaliseerd vrachtsysteem. Blijkbaar staan er ook verschillende uitvoeringen in de planning, want Volkswagen zegt dat de actieradius afhankelijk is van het het batterijformaat en het specifieke model, en 330 tot 550 kilometer zal bedragen.
Of ook het concept van de Volkswagen ID Buzz Cargo uiteindelijk een productiemodel wordt, is nog de vraag. Wij vermoeden dat het antwoord ‘ja’ is. Logisch ook, want elektrisch vervoer leent zich nu eenmaal nergens zo goed voor als voor allerlei bezorgtoestanden in de stad. Spulletjes rondbrengen doe je nooit méér dan die 330 km, ’s nachts laad je de auto weer op en de volgende dag: hup, dóór. En waarom zou de zelfbewuste bloemist of cateraar niet stelselmatig mogen dubbelparkeren in iets hips?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De Fiat 500 gaat weer een gigantisch succes worden, maar hoe komt dat eigenlijk?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’
