Volkswagen ID Buzz Cargo maakt debuut op IAA

Hebben we die niet eerder voorbij zien komen?

Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID Buzz Cargo concept
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID Buzz Cargo concept
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID Buzz Cargo concept interieur
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID Buzz Cargo concept laadruimte
Volkswagen ID Buzz Cargo concept
Volkswagen ID Buzz Cargo concept
Volkswagen ID Buzz Cargo concept interieur
Volkswagen ID Buzz Cargo concept laadruimte

Morgen begint de IAA in Hannover. Een beurs die eigenlijk alleen interessant is voor mensen met een eigen bedrijf en daarvoor veel dingen moeten vervoeren. Het is namelijk een beurs waar fabrikanten hun nieuwste bedrijfsvoertuigen laten zien. En zo ook Volkswagen, dat er geheel volgens de huidige trend enkele nieuwe, elektrische en dus emissievrije modellen met de wereld deelt. Waaronder het concept van de super schattige Volkswagen ID Buzz Cargo.

Huh? Heb ik die niet al eerder voorbij zien komen?

Soort van. In 2017 bracht Volkswagen al het concept van de ID Buzz naar buiten. Precies, nog zonder het woordje Cargo erachter. Dat was eigenlijk een futuristische versie van de welbekende Volkswagen Microbus. Of Bulli. Of hoe je ‘m ook wilt noemen. Daarvan is het de bedoeling dat ie uiteindelijk in productie zal gaan. Rond 2022 om precies te zijn. We moeten er nog een poosje op wachten, dus.

De Volkswagen ID Buzz Cargo zou het broertje van de futuristische Microbus kunnen worden. Maar dan eentje die meer bedoeld is om dingen mee te vervoeren. En dan hebben we het niet over je hippievrienden die je meeneemt naar een kampvuur op het strand, om gezamenlijk een vredespijp te roken.

Een blik op de toekomst

De conceptversie beschikt over een volledig autonome rijmodus (genaamd ID Pilot) en een gedigitaliseerd vrachtsysteem. Blijkbaar staan er ook verschillende uitvoeringen in de planning, want Volkswagen zegt dat de actieradius afhankelijk is van het het batterijformaat en het specifieke model, en 330 tot 550 kilometer zal bedragen.

Of ook het concept van de Volkswagen ID Buzz Cargo uiteindelijk een productiemodel wordt, is nog de vraag. Wij vermoeden dat het antwoord ‘ja’ is. Logisch ook, want elektrisch vervoer leent zich nu eenmaal nergens zo goed voor als voor allerlei bezorgtoestanden in de stad. Spulletjes rondbrengen doe je nooit méér dan die 330 km, ‘s nachts laad je de auto weer op en de volgende dag: hup, dóór. En waarom zou de zelfbewuste bloemist of cateraar niet stelselmatig mogen dubbelparkeren in iets hips?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken