Zal over tien jaar het antwoord op elke ‘welke auto moet ik kopen?’-vraag zijn: ‘Koop gewoon een Volkswagen ID.3’? Als het gaat over het grootschalig bouwen en bovenal verkopen van auto’s, dan weten ze daar bij Volkswagen wel het een en ander van. Het merk verkocht meer dan 20 miljoen Kevers en introduceerde toen, in de jaren zeventig, een auto die Golf heet… misschien heb je daar wel eens van gehoord. Zeven generaties, de achtste komt er later dit jaar aan – er zijn er maar liefst 35 miljoen verkocht tot nu toe. Nu komen we bij de Volkswagen ID.3, een auto die volgens Volkswagen het begin markeert van haar derde era (zoals de naam al zegt) en met een beetje geluk alle ellende van het emissieschandaal voor eens en voor altijd van tafel kan vegen. Dit is niet zomaar een pril beginnetje, zoals het lapmiddel de e-Golf en e-Up, het is het eerste model van het nieuwe, op maat gemaakte elektrische platform MEB (waaruit 27 EV’s van vier verschillende merken gaan voortkomen) en een volledige greep naar de wereldmacht. Het plan is om honderdduizenden ID.3’s te verkopen per jaar – hij is de spil in de ambities van de Volkswagen Groep om twee à drie miljoen elektrische auto’s per jaar te verkopen tegen 2025. Even als referentie, de groep verkocht wereldwijd iets meer dan 10 miljoen auto’s in 2018, dus dat is een behoorlijk deel. Dit is geen oefening – Wolfsburg gaat er helemaal voor. Maar laten we even een stapje terug nemen. Er moet een geheim zitten achter het succes van massaproductie. Een reden, groter dan enorme bergen geld, waarom Volkswagen zo goed weet hoe ze met zulke hoeveelheden kunnen werken – en we denken dat we hem gevonden hebben. Steve Jobs zei: ‘Innovatie is nee zeggen tegen 1.000 dingen’. Warren Buffet, de Amerikaanse biljardair, is het met hem eens: ‘Het verschil tussen succesvolle mensen en heel erg succesvolle mensen is dat heel erg succesvolle mensen bijna overal nee tegen zeggen’. En dát is waar de genialiteit van Volkswagen zit.

De reden achter het succes van de Golf

De reden dat het antwoord op ‘Welke auto zal ik kopen?’ meestal ‘Een Golf’ is, is dat deze auto nooit overheerst wordt door rages of mode. We kreunen elke keer dat Volkswagen een nieuwe generatie Golf onthult die er precies hetzelfde uitziet als de voorgaande generatie, en vervolgens gaan we in kuddes naar de dealer om er een te kopen, omdat een Golf niet luxe is – hij werkt gewoon. Dezelfde gedachte zit achter de Volkswagen ID.3. In tegenstelling tot de Honda e, een elektrische stadsauto die meer gadgets en snuisterijen bevat dan je zou verwachten in een S-klasse, en met een prijs die dat duidelijk weerspiegelt, is de ID.3 het resultaat van nee-zeggen. Nee tegen camera’s in plaats van zijspiegels die de kosten verhogen en bij lange na niet zo goed werken als glas. Nee tegen een radicaal design dat geteleporteerd is uit 2030 of een retro-mengelmoes, maar in plaats daarvan slechts een lichte heroverweging van proporties, die aansluit bij de natuurlijke architectuur van een elektrische auto. Nee tegen lokkertjes en alleen maar meer kracht aanbieden als je meteen het grootste accupakket koopt. En als resultaat daarvan, nee tegen een prijsbeleid dat welke vorm van twijfel dan ook oproept bij – toch al voorzichtige – vroege instappers.
Het is, uitgaande van onze eerste ontmoeting in een zweterige studio diep in de kerkers van Volkswagens hoofdkantoor in Wolfsburg, de elektrische auto die jou de minste redenen geeft om hem niet te kopen. De Volkswagen ID.3 is snel genoeg, goedkoop genoeg, groot genoeg, onschuldig genoeg, toegankelijk genoeg, stoer genoeg en komt ver genoeg om jou meteen over te laten stappen van benzine of diesel naar elektrisch met zo min mogelijk verontrusting. Hij is interessant genoeg om jou het gevoel te geven een pionier te zijn en normaal genoeg om amper een kreukel in jouw dagelijks leven te veroorzaken.

Afmetingen van de Volkswagen ID.3

Zijn ‘voetafdruk’ op de weg is puur Golf – een paar millimeter langer, een paar millimeter breder, maar niks dat je echt zou opmerken. Hij is overigens wel hoger: 70 millimeter hoger dan een e-Golf en je zit 17 millimeter hoger, om het enorme stuk lithium-ion onder je kont onderdak te bieden. De wielbasis is een volle 145 millimeter langer dan die van een Golf – de accu’s zitten nu eenmaal tussen de wielen en zonder die grote motor voorin zijn korte overhangen en een stompe neus prima. Je zult voorin geen extra kofferbak vinden, helaas – die plek wordt al bezet door de airco-unit, een grote doos van vijftien liter die nodig is voor de augmented reality-hardware van het head-up display (denk aan de hippe navi van de Mercedes A-klasse, waar richtingspijlen over het beeld van een frontcamera worden geprojecteerd – maar dan niet op je scherm, maar op de voorruit. We hebben er nog niet mee kunnen spelen, maar het klinkt top) en een hele berg elektronica.
De motor, vertellen wij jou graag, ligt op de achteras, wat dit een hatchback met achterwielaandrijving maakt. Gedraag je – het is puur bedoeld voor de gewichtsverdeling, niet om te driften. Versies van het MEB-platform met vierwielaandrijving en een dubbele motor volgen binnenkort, maar niet voor de ID.3. De 4WD wordt bewaard voor de rest van het ID-gebroed – diverse SUV’s (waarvan we al een voorproefje hebben gehad met het concept van de ID Crozz), een sedan (ID Vizzion) en een nieuw leven voor een camper (ID Buzz) – die allemaal groen licht hebben gekregen voor productie. Er zou zelfs wel eens een productieversie van de ID Buggy kunnen komen, als VW één van haar zeldzame aanvalletjes van frivoliteit krijgt. Terug naar de Volkswagen ID.3. Er zijn drie opties voor de accu’s waar uit gekozen kan worden: 45 kWh, 58 kWh of 77 kWh, wat staat voor 330, 420 en en 550 kilometer bereik volgens de WLTP-test en twee vermogensniveaus – 150 pk en 203 pk. De maximale actieradius is niet alleen beter dan die van directe rivalen – het staat gelijk aan dat van de Tesla Model S. Er zullen geen traditionele uitrustingsniveaus zijn: alle auto’s krijgen bijvoorbeeld hetzelfde digitale bedieningspaneel met een 10-inch scherm. In plaats daarvan bepalen het accupakket en het aantal pk’s de basisprijs, waar je dan nog opties bij kunt kiezen. Bijvoorbeeld of je wel of niet de 100 kW-snellaadmogelijkheid wilt – genoeg om 260 kilometer bij te laden in 30 minuten. Welkom in een nieuwe wereld van dingen waar fabrikanten jou meer voor kunnen laten betalen.

Volkswagen ID.3 1st Edition

In het begin zal de Volkswagen ID.3 alleen verkrijgbaar zijn als 1st Edition, een (je kent het wel…) helemaal volgestampte versie waarvan de prijs (in Duitsland, onze prijzen zijn nog niet bekend) iets onder de 40k euro ligt. Die komt er alleen met een middelmaat batterij en het hogere vermogensniveau. De eerste leveringen hiervan starten volgende zomer; de rest volgt een paar maanden daarna. Houd je ogen open voor de configurator – Volkswagen zegt dat het oneindig veel simpeler en leuker is dan het bouwen van een Golf. Vervolgens verpesten ze het door het proces ’10 klikken naar geluk’ te noemen. Jakkes.
Vanbinnen is de auto niet compleet Tesla, maar het gaat wel die kant op. Het hoofdscherm, dat naar de bestuurder toe gebogen is en trots op het dashboard gevestigd is, is uitgerust met een aantal aanrakingsgevoelige knoppen die je ook kunt voelen (haptische feedback, noemen ze dat) en schuiven. Geen fysiek bewegende knoppen, alleen soepel beredeneerde oppervlakten. Hetzelfde geldt voor de duimpanelen op het stuur en de koplampbediening aan de linkerkant. Het bedieningspaneel zit op het stuurvlak, dus het beweegt met het stuur mee als je dat verplaatst, en er is een nogal vreemd uitsteeksel waarmee je je versnelling kun kiezen. Het zal ooit vast wennen. De bagageruimte van de Volkswagen ID.3 is groot, net zo groot als die van een Golf, maar de achterbank is wel een upgrade als we het hebben over been- en hoofdruimte. Het is lekker ruim achterin. Dit geldt ook voor het voorste deel, om eerlijk te zijn. Aangezien er geen transmissietunnel is die ruimte opeist, heb je zoveel ruimte over voor bekerhouders dat je niet meer weet wat je ermee aan moet. Zou Volkswagen een derde zitplaats voorin hebben overwogen? Daar is zeker ruimte voor en volgens het hoofd van de Marketingafdeling, Christine Leuderalbert, hebben ze er wel over nagedacht, maar er uiteindelijk toch tegen gestemd. Denk eraan kinderen: gewoon nee zeggen.

Reacties

  • Danny heeft op 29 oktober 2020 geschreven:

    Kan op deze wagen een trekhaak geplaatst worden voor mijn remorkje en fietsendrager?

    Reageer
  • Jan Jaspers heeft op 28 januari 2020 geschreven:

    Kunnen twee golftassen (incl. drivers) en twee opgevouwde golftrolleys in de breedte in de achterbak? Lijkt me sterk, voorlopig dus maar blijven rondtoeren in m’n net volwassen (18 dus) geworden Saab 9-3, die nog altijd 1 op 13.5 rijdt, straks 1 op 15 als we terug naar 100km/uur moeten -:)

    • Rudolf Diesel heeft op 30 september 2020 geschreven:

      Als je zo nodig met een halve golfwinkel in je kofferbak wil rijden is een Discovery ook een must, want als rechtgeaarde golfbal sta je zwaar voor golfstokkie met een zo’n batterijbak.

      Reageer
    Reageer
  • Will Eisinga heeft op 7 november 2019 geschreven:

    mooi verhaal over een mooie auto. zonder stikstof geen CO2 geen lawaai. lage bijtelling. lage prijs.
    het belangrijkste voor VW. VW Ionity Laadstations en VW Zonneparken langs snelwegen.
    ik wil een VW ID 3,
    ik wil laden bij een VW Ionity Laadstation
    ik wil stroom van VW Zonneparken langs de snelweg.
    de aftersales van VW wordt elektriciteit.
    de cirkel is rond.
    VW elektrische auto productie
    VW elektrische stroom productie met Zonneparken langs snelwegen.
    VW elektrische stroom verkoop bij VW Ionity Laadstations.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jan Jaspers Reactie annuleren

(verplicht)