
Even een weekendje retrotoppers. Je weet nu welke retro-auto’s de plank missloegen. Tijd voor een succesvol voorbeeld van vorig jaar. Wat is de Volkswagen ID Buzz Cargo? Een volledig elektrische en toekomstbestendige hippiemobiel, maar dan zonder ruiten of stoelen achterin. En zonder hallucinant makende drugs.
Anders gezegd: de oorspronkelijke Volkswagen Type 2-bus is getransponeerd naar het emissieloze tijdperk. Een 48 kWh lithium-ion-accu is standaard, maar een 111 kWh accu kan als optie worden ingebouwd voor wie verre reizen wil ondernemen, zegt VW: dan bedraagt z’n actieradius 500 kilometer.
Hij heeft zonnepanelen op z’n dak en wijd openslaande achterportieren, plus een schuifdeur aan de passagierskant om de binnenruimte te optimaliseren, mocht je er een leuke boekenkast of zoiets in willen timmeren. Voorin zijn er drie zitplaatsen, waarvan de middelste kan worden weggeklapt om te kunnen dienen als mobiel bureautje, met een geïntegreerde laptop. Het stuur verdwijnt in het dashboard als de Level 4-autonomie wordt gebruikt.
Kan ik er een kopen?
Paarse zonnebrillen en King Louiejurkjes uit de kast, want, ja, VW heeft bevestigd dat de Volkswagen ID Buzz Cargo in productie zal gaan in bestel-, passagiers- en kampeerversies, maar je moet tot 2022 wachten. Hij moet overigens een van de 30 volledig elektrische modellen worden die Volkswagen in de showrooms wil hebben staan in 2025.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten
