
Even een weekendje retrotoppers. Je weet nu welke retro-auto’s de plank missloegen. Tijd voor een succesvol voorbeeld van vorig jaar. Wat is de Volkswagen ID Buzz Cargo? Een volledig elektrische en toekomstbestendige hippiemobiel, maar dan zonder ruiten of stoelen achterin. En zonder hallucinant makende drugs.
Anders gezegd: de oorspronkelijke Volkswagen Type 2-bus is getransponeerd naar het emissieloze tijdperk. Een 48 kWh lithium-ion-accu is standaard, maar een 111 kWh accu kan als optie worden ingebouwd voor wie verre reizen wil ondernemen, zegt VW: dan bedraagt z’n actieradius 500 kilometer.
Hij heeft zonnepanelen op z’n dak en wijd openslaande achterportieren, plus een schuifdeur aan de passagierskant om de binnenruimte te optimaliseren, mocht je er een leuke boekenkast of zoiets in willen timmeren. Voorin zijn er drie zitplaatsen, waarvan de middelste kan worden weggeklapt om te kunnen dienen als mobiel bureautje, met een geïntegreerde laptop. Het stuur verdwijnt in het dashboard als de Level 4-autonomie wordt gebruikt.
Kan ik er een kopen?
Paarse zonnebrillen en King Louiejurkjes uit de kast, want, ja, VW heeft bevestigd dat de Volkswagen ID Buzz Cargo in productie zal gaan in bestel-, passagiers- en kampeerversies, maar je moet tot 2022 wachten. Hij moet overigens een van de 30 volledig elektrische modellen worden die Volkswagen in de showrooms wil hebben staan in 2025.
Meer van TopGear


Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen
