De Volkswagen ID.3 bestormt de opritten van leaserijdend Nederland pas sinds vorig jaar, maar Volkswagen speelt al veel langer met het idee van een elektrische hatchback. Je kijkt naar de Volkswagen Golf CityStromer, de bet-bet-betovergrootvader van de e-Golf uit 2013. Al in 1976, slechts twee jaar na de introductie van de Golf I, kwam Volkswagen al met de Elektro Golf met 20 pk. Deze elektrische hatchback kon je via een normaal stopcontact in 12 uur opladen. De Volkswagen Golf CityStromer was de opvolger van deze Elektro Golf.
Volkswagen bouwde de Golf CityStromer samen met het Duitse bedrijf RWE. Het was een van de eerste re-de-lijk bruikbare EV’s ter wereld. De achterbak werd volgeplempt met loodbatterijen. Die waren goed voor 11,4 kWh, ongeveer een derde van wat de e-Up nu heeft. In totaal woog de kleine Golf een loodzware 1.500 kilo; een normaal Golfje I weegt 750 kilo. Op één lading kwam de Golf CityStromer zo’n 60 kilometer ver. Met de laadtijd erbij kon de auto per dag zo’n 100 kilometer rijden.
Was de Golf CityStromer wel een beetje snel?
Nee, niet echt. Na de Golf I bouwde Volkswagen nog een tweede en derde generatie. Die hadden rond de 30 pk en slechts één elektromotor tussen de voorwielen. De 0-100-tijd blijft hangen rond de 13 seconden en ze halen net 100 km/u. Van de eerste generatie bouwde Volkswagen 25 stuks. Die werden voornamelijk door RWE gebruikt als proef. Ook van de tweede generatie ging niet een exemplaar naar het publiek, ondanks dat VW er 70 van bouwde.
Met de tweede generatie gingen Volkswagen en RWE ook racen. Al is racen een groot woord. In een speciale Formule E in de jaren tachtig en negentig moesten deelnemers een uur ‘normaal rijden’, daarna drie rondjes op hoge snelheid rijden en daarna een kwartmijlsprintje doen. En dat allemaal op één lading. Een verlaagde Golf met plakkerige banden won daar heel wat prijzen mee, zoals je op deze foto kunt zien.
Van de derde generatie Volkswagen CityStromer bouwde het merk samen met Siemens 120 exemplaren. Van de aanschafprijs destijds is weinig bekend, behalve dat het een veelvoud was van het benzine-exemplaar. Naar verluidt bestaan er nog zo’n 50 stuks van de derde generatie Volkswagen CityStromer. Na de Golf III werd het project niet opnieuw opgepakt. Tegenwoordig is elektrisch rijden weer helemaal terug bij Volkswagen – eerst met de e-Up en e-Golf, en nu met de ID.3, ID.4 en binnenkort de ID.5.
Reacties