
Hé, dat is nog eens interessant. Tijdens het recente GP Ice Race-evenement in Oostenrijk bracht Volkswagen een brute, maar bijzonder stille Golf mee. Veel details gaven ze er niet bij, maar we weten inmiddels wel dat deze gekke hatchback diende als testauto voor Volkswagens ambitieuze elektrische raceproject. Jazeker: dit is een VW Golf met ID R-techniek.
We hebben het afgelopen jaar aardig wat over de Volkswagen ID R geschreven. Deels omdat ie meerdere records brak op Pikes Peak, Goodwood, de Nürburgring en de Tianmen Shan Big Gate Road. Maar ook omdat ie er gestoord uitziet en maar liefst 680 pk en 650 Nm uit z’n twee elektromotoren haalt. En omdat een van onze testredacteuren letterlijk buiten bewustzijn raakte door de g-krachten die de ID R in de bochten kan halen.
Deze VW Golf met ID R-techniek heet officieel de Golf eR1. Volgens Volkswagen is ie gebouwd op basis van een GTI WTCR-racer, maar is hij niet ontworpen om aan bepaalde eisen van raceklassen te voldoen. Nee, hij zal dus niet in actie komen in de nieuwe ETCR-competitie.
Dat betekent ook dat de cijfers niet ingeperkt hoeven te worden. We nemen dus aan dat de eR1 de volle 680 pk op alle vier z’n wielen loslaat, net als de ID R. Dat is even slikken.
Aangezien Volkswagen heeft aangegeven om uiteindelijk enkel nog elektrisch te gaan racen, zal deze VW Golf met ID R-techniek nog niet klaar zijn met zijn zware leven. Hij zou immers nog prima kunnen dienen als testplatform voor toekomstige projecten. Als we een suggestie mogen doen: nog wat meer pk’s misschien?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten
