
Hé, dat is nog eens interessant. Tijdens het recente GP Ice Race-evenement in Oostenrijk bracht Volkswagen een brute, maar bijzonder stille Golf mee. Veel details gaven ze er niet bij, maar we weten inmiddels wel dat deze gekke hatchback diende als testauto voor Volkswagens ambitieuze elektrische raceproject. Jazeker: dit is een VW Golf met ID R-techniek.
We hebben het afgelopen jaar aardig wat over de Volkswagen ID R geschreven. Deels omdat ie meerdere records brak op Pikes Peak, Goodwood, de Nürburgring en de Tianmen Shan Big Gate Road. Maar ook omdat ie er gestoord uitziet en maar liefst 680 pk en 650 Nm uit z’n twee elektromotoren haalt. En omdat een van onze testredacteuren letterlijk buiten bewustzijn raakte door de g-krachten die de ID R in de bochten kan halen.
Deze VW Golf met ID R-techniek heet officieel de Golf eR1. Volgens Volkswagen is ie gebouwd op basis van een GTI WTCR-racer, maar is hij niet ontworpen om aan bepaalde eisen van raceklassen te voldoen. Nee, hij zal dus niet in actie komen in de nieuwe ETCR-competitie.
Dat betekent ook dat de cijfers niet ingeperkt hoeven te worden. We nemen dus aan dat de eR1 de volle 680 pk op alle vier z’n wielen loslaat, net als de ID R. Dat is even slikken.
Aangezien Volkswagen heeft aangegeven om uiteindelijk enkel nog elektrisch te gaan racen, zal deze VW Golf met ID R-techniek nog niet klaar zijn met zijn zware leven. Hij zou immers nog prima kunnen dienen als testplatform voor toekomstige projecten. Als we een suggestie mogen doen: nog wat meer pk’s misschien?
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten
