
Het halve internet en Elon Musk struikelden erover: de nomenclatuur van Porsche. Ze noemen de topuitvoeringen van hun volledig elektrische Taycan ‘Turbo’ en ‘Turbo S’, en dat terwijl er in de verste verten geen turbo te bekennen is – daar is immers een verbrandingsmotor voor nodig.
Volgens Porsche is de naam sinds het eerste gebruik bij de 911 in 1974 een submerk geworden dat het snelste model in elke reeks aangeeft. Porsche wilde niet dat de elektrische auto een voorkeursbehandeling kreeg en daarom krijgt de snelste Taycan ook de plakker ‘Turbo’ op z’n bips.
Vind je het maar een slappe beredenering en wil je een elektrische Porsche zonder technisch incorrecte naam? In de toekomst komt Porsche met een minder potente versie van de Taycan. Deze zal dan Taycan S heten, of Taycan Carrera. Of misschien wel gewoon ‘Taycan’.
Dat is ook de reden dat de Porsche geen Mission E heet. De naam zou niet in de huidige namenstructuur passen en daarom koos Porsche voor de naam Taycan. Ook hier geldt: geen voorkeursbehandeling omdat het een elektrisch voertuig is.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Porsche pakt Nürburgring-record terug van Tesla, en het is boeiend om te zien hoe ze dat doen

Is de Porsche Taycan 4S Sport Turismo misschien gewoon de beste keuze (in Nederland)?

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

Waarom je de Porsche Taycan Turbo Sport Turismo zou verkiezen boven de Turbo S

Is de Porsche Taycan GTS ook weer de beste keuze uit de line-up?

Rijden met de Porsche 911 Dakar in de woestijn en in de sneeuw




Oeps: Porsche-dealer verkoopt per ongeluk Panamera’s voor 16.500 euro


De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


De Porsche Panamericana is de opa van de nieuwe 911 Dakar


Chris Harris verkoopt zijn Porsche 911 GT3 Touring vanwege een bijzondere reden


Kooptip: Deze bijzondere Porsche 944 6×6 moet een serieus bedrag opleveren



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


De Alpina B5 GT is de krachtigste auto van het merk ooit


Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk


Nio ET7 review: Hoe rijdt de auto van de ‘Aziatische Elon Musk’?


Je Tesla speelt nu André Hazes (aan de buitenkant!) na de nieuwste update


Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien



Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?


Lamborghini gaat de komende zes jaar geen elektrische supercar maken



BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)


Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders


Volkswagen gaat geen prijzenoorlog voeren met Tesla: ‘Vertrouwen op betrouwbaarheid’


Even schrikken: Tesla-rijder claimt dat het stuur spontaan loslaat op de snelweg



Rijden met de Porsche 911 Dakar in de woestijn en in de sneeuw




Oeps: Porsche-dealer verkoopt per ongeluk Panamera’s voor 16.500 euro



BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)


Bedrijfswagens van BMW? Nee, een pick-up gaat er voorlopig niet komen


Duitse minister van milieu kritisch over E10-brandstof: ‘Planten horen niet in de benzinetank’



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


De Bizzarrini Giotto is een Italiaanse supercar zoals die zou moeten zijn



Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?




Oeps: Porsche-dealer verkoopt per ongeluk Panamera’s voor 16.500 euro


De Mazda CX-90 heeft de krachtigste benzinemotor van het merk ooit


Jenson Button gaat met deze NASCAR Camaro meedoen aan de 24 uur van Le Mans


Reacties