
Voordat we onze Powertest Die Een Eind Zou Maken Aan Alle Powertests gingen filmen, wist ik al alles van Mate Rimac. Ik wist wat hij allemaal had bereikt en ik wist dat Porsche een deel van zijn bedrijf had gekocht; en dan heb je het wel gemaakt in deze wereld. Ik wist ook dat hij me niet in zijn Nevera zou laten rijden tot het ding voor 100 procent af was.
Toen dat eenmaal zover was, reed ik de eerste kilometers met deze hypercar op een weg door een heidelandschap in Yorkshire. Ik had 70 procent van het vermogen, het was vochtig en hij voelde al zoveel sneller aan dan elke andere supercar die ik in dezelfde omstandigheden had gereden. Ik was de koning te rijk en toen ik voor de eerste keer het rechterpedaal helemaal kon indrukken, kwam ik woorden tekort.
De Nevera verveelt niet
Snelheid in een rechte lijn kan vrij snel behoorlijk saai worden, maar de Nevera is zo snel dat je lichaam ook de tiende keer dat je een alles-of-niets-start doet nog niet weet wat het overkomt. Mis je het geluid? Ik denk het wel, maar in de video zit één shot, zie hierboven, waarin ik en de vier banden worden blootgesteld aan een hoeveelheid geweld die ik nog nooit eerder heb meegemaakt.
Lees ook: Dit zijn alle winnaars van de EV Awards 2023
In zijn Drift-modus gaat ie dwars als een conventionele auto: als de grip verdwijnt, stuur je tegen en dan weer rustig terug. Maar er is een andere modus die een gelijke hoeveelheid koppel naar alle wielen stuurt… En dan wil de auto driften terwijl het stuur gewoon rechtuit staat. Het ziet eruit alsof ik 130 km/u rij, maar eigenlijk was ik hier banden aan het verdampen bij dik 190 km/u.
Met zijn prijs van riant 2 miljoen euro mag de Nevera een goeddeels irrelevante auto lijken, maar hij is belangrijk omdat zijn nu zo prijzige technologie over een jaar of vijf beschikbaar zal zijn voor een fractie van het geld. En als dit is waar we naartoe gaan, zullen we allemaal opnieuw moeten leren rijden.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Waarom Nio wat ons betreft een frisse insteek biedt

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Waarom de Lamborghini Revuelto met V12 toch een EV Award wint

Waarom de Citroën Oli wat ons betreft de beste elektrische conceptcar is

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Waarom de VW ID. Buzz niet het beste elektrische bestelbusje van 2023 is

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Tweedehands auto’s worden maar niet goedkoper, en dat blijft nog wel even zo

De autowereld staat bol van de restomods, maar dit is de beste van allemaal

Chris Harris: ‘Het wordt tijd dat iedereen eens erkent hoe briljant auto’s met verbrandingsmotoren zijn’

Een F1-auto ontwikkelen voor op straat is best lastig, zo bewijst de Mercedes-AMG One

Maken automerken niet teveel speciale edities (waardoor ze niet zo speciaal meer zijn)?

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
