
Italianen stonden niet vooraan toen de creativiteit met woorden werd uitgedeeld. Alle passie en energie zit in het ontwerpen van de auto, maar niet in het bedenken van de naam. Neem de toevoeging SuperVeloce van Lamborghini. Dit betekent letterlijk ‘supersnel’. Ferrari, stinkend jaloers op de naam, opteerde simpelweg voor ‘Superfast’.
Het kan nog een stapje luier. Of efficiënter, wat jij wilt. Vandaag werd de Lamborghini Aventador SuperVeloce Jota officieel onthuld. SuperVeloce is bekend – maar waar staat Jota dan voor? Is het een obscure coureur uit de tumultueuze geschiedenis van het merk?
De betekenis van Jota is simpel
Nee. In de jaren zeventig wilde Lamborghini-testcoureur Bob Wallace gaan racen met de Miura. In het regelboek van de FIA stond in bijlage ‘J’ beschreven waar auto’s van verschillende klassen aan moesten voldoen. De letter ‘J’ spreek je in het Italiaans uit als ‘Jota’. Je voelt hem al aankomen…
Jota betekent eigenlijk niets meer dan de letter ‘J’, gemakzuchtelijk gekozen omdat een auto nu eenmaal een naam moet hebben. Bijlage J, of Appendix J in het Engels, bestaat nog altijd op de website van FIA. De Lamborghini Aventador SuperVeloce Jota voldoet overigens aan geen van deze regels, omdat hij niet gemaakt is om mee te doen aan een raceklasse.
Eén reactie op “Wat betekent Jota in ’SuperVeloce Jota’?”
Laat een antwoord achter aan Jeffrey ten Doornkaat Reactie annuleren
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini zou in Nederland geen boete krijgen voor het blokkeren van een Tesla Supercharger

Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Geplette Aventador SVJ moet alsnog een hoop geld kosten

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Nieuwsbrief.