In het begin leek het een onschuldig project; een aantal merken een virtuele auto laten bouwen. Toch groeide dit uit tot iets wat fabrikanten heel serieus nemen. Denk maar aan Bugatti met hun Vision GT, dat bleek achteraf de Chiron met een overmaat aan spoilers te zijn. Audi doet het ietsjes (maar niet heel veel) rustiger aan met deze Audi e-tron Vision Gran Turismo, geïnspireerd op de 90 quattro IMSA GTO uit de jaren ‘80.
Alleen maar indrukwekkende cijfers
Audi heeft drie elektrische motoren geplaatst, die ieder 220 kW produceren. Dat zorgt voor een totaal vermogen van 826 pk. Met een gewicht van 1.450 kg is het een aanslag op je hele lichaam als je het gaspedaal intrapt. De vermogen-gewichtsverhouding is 570 pk per ton, dat is ongeveer hetzelfde als een Ferrari 488 Pista. Het quattro-systeem maakt, in combinatie met elektrische aandrijving, accelereren een eitje. Je tikt in 2,5 seconden 100 km/u aan. Het gevoel dat dat creëert is vergelijkbaar met wat de Tesla P100D met je lichaam uitspookt. Overigens is dit de eerste auto in de reeks van 28 die motorisch identiek zijn aan de wagen in Gran Turismo.
De techniek die Audi gebruikt is door het eigen ontwikkelingsteam gebouwd. Wanneer we stellen dat de accu’s vanuit de Audi Formule E-auto zijn gebruikt, haakt Christian Koch (manager van het project) al snel in: ‘Het enige wat ik kan zeggen is dat ze door het ontwikkelingsteam gebouwd zijn, en niet door of voor de Formule E-afdeling.’ Daaruit kunnen we concluderen dat we de techniek hoogstwaarschijnlijk kunnen terug zien in raceauto’s, of wellicht zelfs straatauto’s.
We stappen in de Audi e-tron Vision Gran Turismo
De deuren zijn van dun koolstofvezel gemaakt, maar instappen gaat wat lastig, de dorpel is namelijk extreem breed. Als je eenmaal zit valt meteen op dat je haast in het midden van de auto plaatsneemt. De voorruit is ver naar voren geplaatst, en dat zorgt voor een minimaal zicht. Het kleine stuur is volgestouwd met knopjes en schakelaars. De motor zet je aan middels een schakelaar en vervolgens zet je weer een schakelaar om om de stuurbekrachtiging aan te zetten. Druk de D (drive) in op een knop die je op de vloer vindt. Trap vervolgens het rechterpedaal in en probeer niet te verongelukken.
Het is een heel snelle auto, maar toch kregen we de indruk dat alle 826 pk’s niet hun uiterste best deden. Dat gezegd hebbende, is het circuit waar we reden, Audi’s Neuberg testbaan bij Ingolstadt, perfect voor de auto. Er zijn een hoop langzame scherpe bochten waardoor je wegschiet bij het uitkomen van een bocht. Rechte stukken lijken korter dan in een normale auto. Rond de 150 km/u neem de acceleratie wel iets af.
De besturing is heel direct, je voelt de 305 mm brede slicks goed het asfalt vastpakken tijdens het nemen van een bocht. Rahel Frey – GT3 coureur – is onze passagier en waarschuwt dat de auto snel neigt tot onderstuur als je tegen de griplimiet aanzit. Het kan angstaanjagend zijn om het gaspedaal helemaal naar beneden te trappen, maar nog angstaanjagender wordt het als je moet remmen. Gelukkig krijg je weer vertrouwen in de auto als je een bocht pakt. Kom je de bocht uit, dan begint het hele verhaal weer opnieuw.
Rijdt ie hetzelfde als in het spel?
Nadat we de auto uitstapten konden we even praten met Kazunori Yamauchi, bedenker van Gran Turismo. Hij vertelt dat ie inderdaad hetzelfde rijdt, al denken we wel dat een aantal onderdelen, zoals het geluid, rijgedrag en acceleratie, iets zijn aangepast. Je kunt nu met de Audi e-tron Vision Gran Turismo op virtuele circuits rijden. Of kom 14 april naar Rome: daar zal Audi met de auto op het Italiaanse Formule E-circuit aanwezig zijn.
Reacties