Bijna vier jaar nadat Aston Martin terugkwam op de plannen om bij de Hypercar-klasse aan te haken, heeft het merk eindelijk groen licht gegeven voor zijn terugkeer naar de top van het langeafstandsracen. Daarbij belooft Aston om minstens één auto mee te laten doen in zowel het World Endurance Championship als het IMSA WeatherTech SportsCar Championship in Amerika.
De Aston Martin Valkyrie zal strijden om de overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans, 24 Uur van Daytona en 12 Uur van Sebring. Aston gaat het opnemen tegen Ferrari’s Le Mans-winnende 499P en verschillende andere kanshebbers, waaronder Toyota, Porsche, Peugeot, Glickenhaus en Cadillac; plus nieuwkomers Alpine en Lamborghini in 2024. Het tijdperk waarin Toyota vrij spel had, is officieel voorbij.
Lawrence Stroll over de Le Mans-deelname van de Valkyrie
‘Aston Martins terugkeer naar de top van het langeafstandsracen stelt ons in staat een diepere verbinding te maken met onze klanten en gemeenschap. Velen van hen hebben hun passie voor het merk gevonden door ons succes op Le Mans’, aldus voorzitter Lawrence Stroll. De vader van F1-coureur Lance Stroll hoopt de kennis die AM heeft opgedaan in de F1 te gebruiken voor de competitieversie van de Valkyrie.
Aston Martin heeft natuurlijk al een uitgebreide geschiedenis op Le Mans. Het Britse merk heeft er negentien overwinningen behaald in een eeuw racen. De eerste overwinning van Aston Martin stamt uit 1959, met de DBR1. De coureurs van toen? Roy Salvadori en een zekere Carroll Shelby.
Aston Martin moet de Valkyrie terugschroeven voor de 24 Uur van Le Mans
We hoeven je vast nauwelijks te herinneren aan de specificaties van de Valkyrie AMR Pro, maar we doen het toch. De 6,5-liter V12-motor van Cosworth produceert ruim 1.000 pk en draait tot 11.000 tpm. Helaas is de Hypercar-klasse beperkt tot 680 pk, dus de motor zal flink worden begrensd. Ondanks het verkleinen van het vermogen moet het behoorlijk spectaculair klinken op het rechte stuk van Mulsanne. Neem oordopjes mee. En gehoorbeschermers.
Aston blijft samenwerken met Cosworth
‘Cosworth is een integrale partner van het programma geweest: we zullen dat voortzetten en al hun kennis van de motor meenemen’, legt Adam Carter uit. Hij is de baas van het endurance-racen bij Aston Martin. ‘[Cosworth] is uiteraard een bedrijf met een lange, succesvolle geschiedenis in de autosport en dus een geweldige partner om deze uitdaging mee aan te gaan.’
Ondertussen werkt Aston Martin ook aan nieuwe homologeerbare GT3- en GT4-racers, waarbij de eerste voldoet aan de nieuwe LMGT3-regels die volgend jaar het uitgaande GTE-reglement zullen vervangen. Daarover ongetwijfeld later meer. Wij gaan nu even ‘heeft ooit iemand in elke klasse in Le Mans gewonnen’ googelen…
Reacties