Kleurstellingen van raceauto’s komen vaak van sponsoren. De coolste livery’s zijn ook nog eens afkomstig van bedrijven die producten verkopen waarvan de dokter zegt dat ze niet goed voor je zijn. We durven niet in te schatten of iemand een voorkeur heeft gekregen voor bepaalde sigaretten dankzij dit soort sponsoring. Subaru liet ooit zien dat je als automerk geen ander bedrijf nodig hebt om een iconische kleurstelling op je raceauto’s te zetten. Nu is die kleurstelling terug.
De blauw-gele WRC-auto maakte de straat-Impreza met blauwe lak en gouden wielen razend populair. Je hoort ze nu nog weleens voorbij brommen met de nodige modificaties. Tegenwoordig is Subaru in Nederland enkel nog een verstandig familiemerk. Mild-hybride crossovers, een elektrische SUV en een stationwagen zijn de mogelijkheden. Voor iets cools als een WRX moeten we tegenwoordig in het buitenland shoppen.
Daar lijkt met deze Subaru WRX-rallyauto geen verandering in te komen. Subaru schrijft zich niet in voor het wereldkampioenschap rallyrijden, maar voor de Amerikaanse rallyklasse ARA. Naast de tweevoudig en regerend kampioen in die klasse, Brandon Semenuk, stapt nu ook drift- en springheld Travis Pastrana in. De Subaru WRX-rallyauto maakt zijn debuut tijdens de Ojibwe Forests Rally tussen 26 en 28 augustus.
De bouw van de rallyauto
Het rallymonstertje is gebouwd door de technisch partner van Subaru USA, Vermont SportsCar. In achttien maanden tijd ontwierp, bouwde en testte het bedrijf de speciale WRX. Over dat proces start Subaru later deze maand een videoserie op YouTube; de trailer vind je onder aan dit artikel. Uit die eerste beelden blijkt wel dat de WRX flink is aangepakt.
De auto werd helemaal uit elkaar gehaald en kreeg een koolstofvezel widebody. Ook de gigantische achtervleugel is van carbon. De nieuwe benzinetank is dan weer gemaakt van kevlar. Volgens de regels van de rallyklasse moet de auto minimaal 1.315 kilo wegen. Subaru zal proberen dat zo dicht mogelijk te benaderen. De auto staat trouwens op 15-inch rallywielen.
Specificaties van de Subaru WRX-rallyauto
Voorin ligt een motor die speciaal gemaakt is voor de WRX-rallyauto. Het is een 2,0-liter viercilinder boxermotor met een turbo. De turbodruk is door de rallyregels gelimiteerd tot 1,51 bar. De boxermotor produceert 324 pk en 515 Nm. Het vermogen gaat via een zestraps close-ratio versnellingsbak naar alle vier de wielen.
Travis Pastrana kijkt ernaar uit om te gaan racen voor Subaru. ‘Het nieuwe Subaru-platform is geweldig. Het zal heel erg vermakelijk zijn om te strijden tegen de tweevoudig en regerend kampioen Brandon Semenuk’, zegt Pastrana. Als we in Europa nu allemaal naar de ARA Open 4WD-klasse gaan kijken, komt de WRX misschien ook wel hierheen. Heel misschien.
Reacties