De krachtigste Golf ooit, zeg je?

Yep, in 2022 besloot Volkswagen te vieren dat het twee decennia geleden was dat ze hun eerste auto met een R-badge lanceerden. De eer voor de speciale editie die uit dat feestje voortkwam, viel natuurlijk de Golf ten beurt; die eerste auto was immers de Volkswagen Golf 4 R32. De Golf R 20 Years wist een heftige 333 pk uit zijn 2,0-liter turbomotor te persen – 13 pk meer dan de standaard-Golf R van de achtste generatie.

Dat was vast niet de enige wijziging?

Correct. De 20 Years kreeg standaard het Performance Pack van de Golf 8, met grotere 19-inch wielen (nu in het blauw, passend bij de zijspiegels), een bescheiden achterspoiler en twee speciale rijmodi. Er werd ook wat extra oempf toegevoegd aan het schakelen van de DSG-bak en de turbo mocht wat langer opgespoeld blijven, wat resulteerde in een 30 tot 40 procent betere gasrespons.

De extra modi heetten Drift en Special, waarbij de eerste precies deed wat het etiket beloofde en de tweede de auto de optimale instelling meegaf voor de Nürburgring. Of het daar nou aan lag, weten we niet, maar snel was hij op dat befaamde stuk asfalt in Duitsland wel degelijk: hij zette een rondetijd van 7:47,31 neer.

Maakt dat alles hem beter dan het origineel?

Nou, zelfs als je ze vlak achter elkaar rijdt, kun je maar moeilijk merken dat het bloedverwanten zijn. Onze problemen met de Golf 8 zijn inmiddels uit en te na bekend, en als je je laat vallen in de zalige kuipstoelen van de R32, uitkijkt over het ongecompliceerde, goed georganiseerde en uitstekend in elkaar zittende dashboard en de handmatige zesbak naast je been, wordt eens te meer duidelijk waar het mis is gegaan met de laatste generatie van de hatchback (en niet alleen de hete variant).

De R32 is dus prettiger?

Nou en of. Oké, hij doet er maar liefst 6,6 seconden over om van 0 naar 100 km/u te komen en komt net zo snel tot stilstand als een losgeslagen binnenvaartschip, maar hij biedt zóveel meer beleving dan de nieuwe auto. Ja, hij helt over in bochten en de besturing is bij lange na niet zo scherp als die van de 20 Years, maar die V6 is een fantastische motor en er is maar weinig dat meer karakter oplevert dan de combinatie van een grote motor en een kleine auto.

Hoeveel moeten deze twee vandaag de dag kosten?

Dit is een van die schaarse voorbeelden in deze rubriek waarbij de prijzen van de originele auto niet compleet door het dak zijn geschoten. Goedkoop is nog altijd anders, maar met enig zoeken moet je voor een mille of 20 wel een mooie R32 kunnen vinden.

Aan de andere kant van het spectrum is de prijs van een nieuwe Golf R juist volledig uit de hand gelopen. De R is niet langer het prestatiekoopje dat ie de vorige generaties was. De 20 Years is in Nederland nooit leverbaar geweest, maar kostte in andere landen zo’n 6.300 euro méér dan de gewone R, die bij ons toch al een vrij bizarre 81 mille moet opleveren. Let wel: zonder opties.

En gezien het feit dat je zo’n apparaat niet gaat configureren zonder de speciale Akrapovic-uitlaat (dik 4k), head-up display of adaptieve demping, heb je het al gauw over zo’n 90.000 euro. Voor een Golf. Het mag dan een speciale editie zijn, maar geloof ons, je voelt je heel wat bijzonderder met een dikke V6 voor je tenen…

Reacties

  • Jack heeft op 23 januari 2024 geschreven:

    In 19 jaar dat ik R32 in mijn bezit had (nieuw gekocht oktober 2002) en er probleemloos op normale slijtage na 445.000 km mee gereden heb, uiteindelijk verkocht naar verzamelaar in Denemarken. In mijn optiek is het de beste (destijds snelste) Golf die ooit gemaakt is, men zal dit wellicht bestrijden, maar kan er denk ik wel over mee praten na meerdere Golf 1,2,3, GTI’s en VR6’s gehad te hebben, blijft top auto de eerste R23 !!! In alle weersomstandigheden.

    • Jack heeft op 23 januari 2024 geschreven:

      Foutje moet natuurlijk zijn Golf R32 vierwiel aangedreven, wat rijeigenschappen zeer te goede kwam !!

      Reageer
    Reageer
  • Jeffrey heeft op 23 november 2023 geschreven:

    Vergeet vooral niet een ode aan het geluid van die 3.2 VR6 te doen…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)