
De krachtigste Golf ooit, zeg je?
Yep, in 2022 besloot Volkswagen te vieren dat het twee decennia geleden was dat ze hun eerste auto met een R-badge lanceerden. De eer voor de speciale editie die uit dat feestje voortkwam, viel natuurlijk de Golf ten beurt; die eerste auto was immers de Volkswagen Golf 4 R32. De Golf R 20 Years wist een heftige 333 pk uit zijn 2,0-liter turbomotor te persen – 13 pk meer dan de standaard-Golf R van de achtste generatie.
Dat was vast niet de enige wijziging?
Correct. De 20 Years kreeg standaard het Performance Pack van de Golf 8, met grotere 19-inch wielen (nu in het blauw, passend bij de zijspiegels), een bescheiden achterspoiler en twee speciale rijmodi. Er werd ook wat extra oempf toegevoegd aan het schakelen van de DSG-bak en de turbo mocht wat langer opgespoeld blijven, wat resulteerde in een 30 tot 40 procent betere gasrespons.
De extra modi heetten Drift en Special, waarbij de eerste precies deed wat het etiket beloofde en de tweede de auto de optimale instelling meegaf voor de Nürburgring. Of het daar nou aan lag, weten we niet, maar snel was hij op dat befaamde stuk asfalt in Duitsland wel degelijk: hij zette een rondetijd van 7:47,31 neer.
Maakt dat alles hem beter dan het origineel?
Nou, zelfs als je ze vlak achter elkaar rijdt, kun je maar moeilijk merken dat het bloedverwanten zijn. Onze problemen met de Golf 8 zijn inmiddels uit en te na bekend, en als je je laat vallen in de zalige kuipstoelen van de R32, uitkijkt over het ongecompliceerde, goed georganiseerde en uitstekend in elkaar zittende dashboard en de handmatige zesbak naast je been, wordt eens te meer duidelijk waar het mis is gegaan met de laatste generatie van de hatchback (en niet alleen de hete variant).
De R32 is dus prettiger?
Nou en of. Oké, hij doet er maar liefst 6,6 seconden over om van 0 naar 100 km/u te komen en komt net zo snel tot stilstand als een losgeslagen binnenvaartschip, maar hij biedt zóveel meer beleving dan de nieuwe auto. Ja, hij helt over in bochten en de besturing is bij lange na niet zo scherp als die van de 20 Years, maar die V6 is een fantastische motor en er is maar weinig dat meer karakter oplevert dan de combinatie van een grote motor en een kleine auto.
Hoeveel moeten deze twee vandaag de dag kosten?
Dit is een van die schaarse voorbeelden in deze rubriek waarbij de prijzen van de originele auto niet compleet door het dak zijn geschoten. Goedkoop is nog altijd anders, maar met enig zoeken moet je voor een mille of 20 wel een mooie R32 kunnen vinden.
Aan de andere kant van het spectrum is de prijs van een nieuwe Golf R juist volledig uit de hand gelopen. De R is niet langer het prestatiekoopje dat ie de vorige generaties was. De 20 Years is in Nederland nooit leverbaar geweest, maar kostte in andere landen zo’n 6.300 euro méér dan de gewone R, die bij ons toch al een vrij bizarre 81 mille moet opleveren. Let wel: zonder opties.
En gezien het feit dat je zo’n apparaat niet gaat configureren zonder de speciale Akrapovic-uitlaat (dik 4k), head-up display of adaptieve demping, heb je het al gauw over zo’n 90.000 euro. Voor een Golf. Het mag dan een speciale editie zijn, maar geloof ons, je voelt je heel wat bijzonderder met een dikke V6 voor je tenen…
3 reacties op “Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen Golf R32 rijdt op pijnlijke wijze zijn motor kapot in te diep water

Bestuurder van VW Golf schakelt vijf politieauto’s uit tijdens achtervolging

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Golf vlucht zonder verlichting voor politie

VW Golf ’Ring Tracktor’ kan van jou zijn

VW Golf crasht hard op Scheivlak

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

In 19 jaar dat ik R32 in mijn bezit had (nieuw gekocht oktober 2002) en er probleemloos op normale slijtage na 445.000 km mee gereden heb, uiteindelijk verkocht naar verzamelaar in Denemarken. In mijn optiek is het de beste (destijds snelste) Golf die ooit gemaakt is, men zal dit wellicht bestrijden, maar kan er denk ik wel over mee praten na meerdere Golf 1,2,3, GTI’s en VR6’s gehad te hebben, blijft top auto de eerste R23 !!! In alle weersomstandigheden.
Foutje moet natuurlijk zijn Golf R32 vierwiel aangedreven, wat rijeigenschappen zeer te goede kwam !!
Vergeet vooral niet een ode aan het geluid van die 3.2 VR6 te doen…