BMW M4 (G82) Competition

Een onsje meer

Foto('s): Chris Schotanus / BMW NederlandBMW M4 (G82) Competition op Zandvoort
Foto('s): Chris Schotanus / BMW NederlandBMW M3 (G80) en M4 (G82) Competition op Zandvoort
Foto('s): Chris Schotanus / BMW NederlandBMW M4 (G82) Competition op Zandvoort door het hekwerk gezien
Foto('s): BMWBMW M4 (G82) Competition
Foto('s): BMWBMW M4 (G82) Competition stoelen
Foto('s): BMWBadge BMW M4 (G82) Competition
Foto('s): BMWBMW M4 (G82) Competition
BMW M4 (G82) Competition op Zandvoort
BMW M3 (G80) en M4 (G82) Competition op Zandvoort
BMW M4 (G82) Competition op Zandvoort door het hekwerk gezien
BMW M4 (G82) Competition
BMW M4 (G82) Competition stoelen
Badge BMW M4 (G82) Competition
BMW M4 (G82) Competition

Voor het tweede deel van de Beste Maandag van het Jaar Tot Nu Toe (kijk hier voor het eerste deel) mochten we met de BMW M4 Competition en zijn broer met twee extra deuren het circuit op. We zijn niet vaak jaloers op de kleurenblinden (hoewel het bij een verkeerslicht een hoop tijd kan schelen), maar vandaag is een uitzondering. Voor deze BMW M4 (G82) Competition liet het merk de Ikea van Amsterdam imploderen op het interieur. Uitgesproken, zullen we het zo noemen?

Onze BMW M4 (G82) Competition is daarnaast voorzien van het BMW M Race Track Pack van 16.676 euro. Het pakket maakt de auto 25 kilo lichter met bijvoorbeeld koolstof-keramische remmen en spectaculair ogende kuipstoelen. De stoelen hebben twee bijzondere eigenschappen. De eerste is een soort houder in het zitvlak om types te accommoderen waaraan je fysiek kunt zien dat ze lef hebben. Het tweede trucje is dat het hoofdsteunkussen met twee schroefjes te verwijderen is, zodat je meer ruimte hebt voor je helm. Bij de schouders zitten twee gaten, maar er is geen optie voor een vier- of vijfpuntsgordel.

Goed voor het circuit

Verder zijn het fijne stoelen, al kunnen we ons voorstellen dat de harde zijkanten van het zitvlak bij lange afstanden minder comfortabel zijn dan die van de standaard stoelen. Bij het Track Pack plaatst BMW ook meteen een head-up display, en dat is wel een vereiste als je zo nu en dan het circuit op wilt. Met de volle focus op het wegdek is het fijn om de toerenteller en de versnelling in het perifere zicht te hebben.

De BMW M4 (G82) is zwaar

Een besparing van 25 kilo klinkt als heel wat, maar op het totaalgewicht van 1.800 kilo is het hooguit een forse druppel op een nog forsere gloeiende plaat. De nieuwe M4 weegt 75 kilo meer dan de BMW M440i en bijna 200 kilo meer dan de vorige M4. Nutteloze maar bijzonder relevante extra info: de eerste generatie Chrysler 300C woog nog minder.

Je verwacht misschien de wegligging van een aangespoelde walvis, maar dan ken je de mensen van de M-divisie nog niet. Tuurlijk, je voelt wel dat je met wat gewicht op pad bent, maar de ingenieurs hebben het geweldig kunnen afkleden. De BMW M4 reageert paraat op het pedaal, stuurt gretig in en de remmen laten snelheid nog sneller verdwijnen dan jij de eerste biertjes op het terras na de lockdown. En met net zoveel vrolijkheid, want de coupé laat goed blijken dat hij veel vermogen op de achterwielen loslaat.

De BMW M4 (G82) Competition breekt zeker uit

Iets te vroeg op het gas en de achterkant begint een inhaalpoging op de voorkant. Dat geeft de auto perfect door, waardoor je zelfs in je eerste rondes geen gas terugneemt, maar gelijk het lef hebt om gas bij te geven en tegen te sturen. We reden trouwens in de M Dynamic Mode, waarbij het ESP wat speelsheid toelaat, maar wel ingrijpt als je te ver gaat. De strengheid van de modus kun je in tien stappen instellen, als je je eenmaal een weg hebt gebaand door de menuutjes. Uiteraard kunnen alle tractiesystemen ook helemaal uitgeschakeld worden.

Merk je veel verschil met de BMW M3 Competition?

Na een paar rondjes mochten we overstappen in de BMW M3 Competition. Qua vermogen en sprinttijden zijn de twee gelijk, maar ten opzichte van de vierdeurs ligt het zwaartepunt van de M4 lager en zou het onderstel iets sportiever zijn afgesteld. Wat je daarvan merkt? Niet ongelofelijk veel. Zeker als je van beide auto’s maar kort mag proeven, zijn de verschillen bijna niet waar te nemen. En ze zijn in ieder geval niet groot genoeg om de doorslag te geven om voor de een of de ander te kiezen. Ga vooral voor de carrosserievorm die jij het mooist of het handigst vindt. Je krijgt hoe dan ook genoeg kilootjes voor je geld, en meer dan genoeg prestaties en rijplezier.

17
20
Specificaties

Specificaties BMW M4 (G82) (2021)

Motor
2.993 cc
zescilinder turbo
510 pk @ 6.250 tpm
650 Nm @ 2.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,9 l/100 km
227 g/km CO2
Afmetingen
4.794 x 1.887 x 1.393 mm (l x b x h)
2.857 mm (wielbasis)
1.800 kg
59 l (benzine)
440 l (bagage)
Prijzen
€ 131.862 (NL)
€ 93.500 (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken