Maserati Quattroporte S Q4 GranSport

Duitse auto's zijn geavanceerder, maar dit is wat je echt wilt

Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte S Q4 GranSport
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte S Q4 GranSport
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte S Q4 GranSport
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte S Q4 GranSport
Maserati Quattroporte S Q4 GranSport
Maserati Quattroporte S Q4 GranSport
Maserati Quattroporte S Q4 GranSport
Maserati Quattroporte S Q4 GranSport

Ha, de Maserati Quattroporte – daar hebben we het een tijd niet over gehad. De grote Italiaan draait alweer sinds 2013 mee. Zoals te doen gebruikelijk bij Maserati heeft hij nooit écht een facelift gekregen. In plaats daarvan schaaft het merk hem elk jaar een beetje bij om hem up-to-date te houden. Daar is iets voor te zeggen als een auto er in de basis al zo schitterend uitziet dat je aan z’n uiterlijk helemaal niets moet wíllen verbeteren. We testen de Maserati Quattroporte S Q4 GranSport.

De zesde generatie Quattroporte maakt na zeven jaar nog evenveel indruk als toen hij net verscheen. Niet in de laatste plaats door zijn formaat: bijna 5,30 meter lang, met een wielbasis van 3,17 meter en een breedte van nagenoeg twee meter. Hoe wonderlijk is het dat hij dan toch zo sierlijk op z’n wielen staat en op straat wordt nagefloten alsof er een supercar komt langsrijden? Zonder overdrijven: wanneer we op kruiptempo wat werkzaamheden aan een provinciale weg passeren, stoppen de mannen met graven en gebaren ze wild dat we vaart moeten maken. In welke andere reusachtige executive-sedan zal dit je ooit overkomen? Maserati’s raken mensen net even op een andere plek.

Onvoorstelbaar geluid

Helaas voor de wegwerkers hebben we niet de gloednieuwe Quattroporte Trofeo bij ons. Deze gebruikt de V8 uit de GTS om 580 pk op te serveren en zal daarbij waarschijnlijk een geluid maken dat de wurmpjes uit de grond doet trillen. Nee, dit is de Maserati Quattroporte S Q4 in de GranSport-uitvoering, met een 3,0-liter biturbo V6 en 430 pk. Ook allerminst verkeerd. De mannen in het oranje worden dan ook niet teleurgesteld. Waar V6-motoren vaak wat doorsnee klinken, en met een stel turbo’s in hun uitlaattraject al helemaal niet melodieus meer zijn, is deze als een warme kop soep voor oor en hart. Het is onvoorstelbaar hoe goed deze auto klinkt. Voordat we hem ’s ochtends starten, zetten we eerst de sportuitlaat en de ramen open.

Ook moet gezegd dat deze Maserati Quattroporte S Q4 GranSport, met z’n 21-inch wielen en rode remklauwen, er niet echt braaf uitziet. De auto op de foto’s is dan nog grijs, maar onze testauto is parelmoerwit en voorzien van het duistere Nerissima Carbon-pakket – onopvallend rondrijden gaat je daarmee niet lukken. Maar hoewel looks en geluid mooie bijkomstigheden zijn, kan imponeren niet het hoofddoel zijn van een zakenlimo. Dat moet toch eerder liggen in ruimte, comfort en gebruiksgemak.

Geen plek voor een smartphone

Wat betreft dat laatste: het feit dat deze auto in de basis wat ouder is, merk je aan iets simpels als het gebrek aan plekken om je recente iPhone neer te leggen. De bekerhouders zijn te klein, de vakjes net te krap. Het centrale 4:3-scherm is typisch FCA en oogde al ouderwets toen het voor het eerst verscheen. Het is hier in ieder geval op een mooie manier ingebouwd. En er is een vuist te maken voor de permanente icoontjes aan de boven- en onderkant, waardoor het gedeelte dat echt als scherm functioneert eigenlijk alsnog breedbeeld is. Voor modeljaar 2021 belooft Maserati een grote ommezwaai op infotainmentgebied, met een groter scherm, snellere reacties en mooiere graphics.

Voor de rest is het interieur van deze Maserati Quattroporte S Q4 GranSport vooral een grote stijlexplosie. Het Interior Carbon Package (1.271 euro) vervangt alles wat normaal gezien van hout zou kunnen zijn – op dashboard, middenconsole, deuren en stuur – door koolstofvezel in een fantastisch, maatpakachtig streeppatroon. De heerlijke, smaakvol gestikte stoelen zijn goed te positioneren, de diepliggende tellers zijn een analoge verademing (geen zorgen, ertussenin prijkt alsnog een scherm). Met deze wielbasis wekt het geen verbazing dat je achterin zeeën aan ruimte vindt, al is de achterbank, met twee voorgevormde zitplaatsen en een verhoogd middenstuk, duidelijk bestemd voor twee mensen.

Eigenlijk draait het om de motor

De met Ferrari-toverstof besprenkelde 3.0 V6 mag een oude bekende zijn, hij presteert er niet minder om. Gekoppeld aan een soms wat luie, maar slim z’n versnellingen kiezende achttraps automaat (met flippers aan de stuurkolom) brengt hij de zware Quattroporte in een vloek en een zucht op snelheid. De Q4-vierwielaandrijving zorgt dat enig drama daarbij achterwege blijft. Waar je bij de eerste kennismaking denkt dat deze auto wordt gedefinieerd door z’n vormgeving, dringt zich al snel een andere gedachte op: het draait hier om de motor. Al wordt je brein nog op zoveel andere manieren gekieteld, gas geven en meegevoerd worden in een stroomversnelling van koppel en Italiaans getrompetter, dat is waar je écht keer op keer voor terugkomt.

In een auto die op zo’n verslavende manier tempo maakt, is het maar goed dat Maserati ook de rest van de dynamica op orde heeft. Elke Quattroporte krijgt het luchtgeveerde, mooi gecontroleerde Skyhook-onderstel mee, instelbaar via een knop op de middenconsole. Grappig is dat het niet automatisch meedoet met de Sport-modus: die scherpt alleen de transmissie, besturing en gasrespons aan, het onderstel kun je zelf met een losse knop laten verstijven. Het komt bij ons nogal eens voor dat we op matig wegdek wel de scherpe reacties wensen, maar niet door elkaar geschud hoeven te worden, dus wij kunnen dit aanmoedigen.

De grote Brembo-remmen, solide en progressief, doen net alsof ze niet op een limousine van twee ton kilo’s gemonteerd zitten. De besturing in de Maserati Quattroporte S Q4 GranSport is niet van de variabele soort, wat ertoe leidt dat je een beetje moet werken bij rotondes of krappe bochten. Maar niemand zei dat een Maserati je niet aan het werk mag zetten.

Nieuwe veiligheidssystemen en rij-assistenten voor de Maserati Quattroporte S Q4 GranSport

De Quattroporte heeft tegenwoordig ook de nodige niveau-2 ADAS-gadgets aan boord in de vorm van zaken als adaptieve cruisecontrol, rijstrookhulp en actieve stuurhulp. Die laatste mag met recht actief heten: hij staat je zo snel en subtiel bij dat je het idee krijgt dat je alsnog zelf aan het sturen bent. Er wordt dan ook meteen luid gepiept en gejammerd als je ook maar twee seconden je handen van het stuur haalt. De rijstrookhulp werkt al net zo abrupt en paniekerig als die waarschuwing, dus schakel die vooral meteen uit.

Het zou logisch zijn om te denken dat een in de basis zeven jaar oude luxesedan niet echt meer meetelt, en als je puur kijkt naar de technologie is dat misschien ook zo. Maar zoals bekend weten Maserati’s je op andere manieren te grijpen en te overtuigen. Na een paar dagen met deze Maserati Quattroporte S Q4 GranSport hoeven we even geen subliem geavanceerde Duitser meer. In plaats daarvan weten we weer waarom we zo van auto’s houden.

16
20
Specificaties

Maserati Quattroporte S Q4 GranSport (2020)

Motor
2.979 cc
V6 biturbo
430 pk @ 5.750 tpm
580 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 288 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
275 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.262 x 1.948 x 1.481 mm (l x b x h)
3.171 mm (wielbasis)
1.920 kg
80 l (benzine)
530 l (bagage)
Prijzen
€ 191.010 (NL)
€ 134.450 (B)

Reacties
  1. Dries Dols zegt op 9 november 2020 om 20:12:

    Er is een extra schuifje voorzien voor de IPhone!! Klepje open achter de pook en schuif je een lade open waar die perfect inpast! Extra ervoor gemaakt! En dat in 2013 al!
    Ik kwam er zelf ook pas na een half jaar achter 🤫😉

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken