Mercedes X 350 d 4Matic Power

Mercedes stort zich met de X-klasse op een voor hen nog onontgonnen segment. Nu met een ­diesel-zescilinder om hem kracht bij te zetten.

Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Foto('s): MercedesMercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018
Mercedes X 350 d 4Matic 2018

Dat men in Amerika graag rondrijdt met in leer en chroom gehulde pick-ups is bekend. Maar zou er in andere oorden, met kleinere afstanden en wegen die niet zo breed zijn als een gemiddelde kudde ossen, ook behoefte bestaan aan chique werkpaarden? Zoals de Mercedes X 350 d 4Matic Power?

Markt in de lift

Mercedes zegt van wel: volgens hen zit de markt voor middelgrote pick-ups ­wereldwijd in de lift, worden de auto’s behalve beroepsmatig ook privé gebruikt en heeft men daarom behoefte aan meer luxe. In markten als Duitsland, Turkije, het VK en Rusland zitten ze kennelijk om de X-klasse te springen.

En in Nederland? Hier lopen we er nog niet heel warm voor. Misschien omdat ons maffe belastingsysteem dicteert dat je deze vierdeurs truck als tweezitter moet rijden (met een scheidingswand achter de voorstoelen en zonder achterbank), want anders mag je bij aanschaf geen halve, maar bijna 1,3 euroton ­afrekenen. Logica.

Hoe zit de X-klasse in elkaar?

Je zou misschien denken dat het voor Mercedes een peulenschil is om een van de talrijke Benz-SUV’s om te bouwen tot iets met een laadbak, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan: net als personenauto’s hebben die modellen zelfdragende carrosserieën, en voor iets taais als een pick-up heb je eigenlijk een ladderchassis nodig.

Geen nood: bel Nissan, sluit een deal en je kunt je eigen design en techniek loslaten op het bekende platform van de Navara. ­Mercedes-ster erop en niemand die er een probleem van zal maken (toch?).

Goed: de wereld wil de X-klasse, en de X-klasse wil de wereld. Daarom maakt Mercedes ’m nu, kort na z’n introductie, nog wat interessanter voor degenen die regelmatig paarden of andere zwaarlijvige zaken van hot naar her moeten slepen. Naast de viercilinder kun je nu namelijk ook opteren voor een 3,5-liter V6 met 258 pk en 550 Nm. Een diesel inderdaad, want aan benzines schijnt nog steeds geen behoefte te zijn.

Wat heeft de Mercedes X 350 d 4Matic Power te bieden?

De motor in de Mercedes X 350 d 4Matic Power is niet bepaald nieuw – sterker nog, in andere Mercedessen wordt ie ­momenteel uitgefaseerd en vervangen door een okselfrisse zes-in-lijn. Ook de zeventraps 7G-Tronic-automaat die er standaard achter hangt, is een oude bekende.

De 4Matic-vierwielaandrijving bevat componenten uit de Mercedes G-klasse, al is ie minder extreem: het centrale differentieel is 100 procent te sperren, op de achteras is dit een optie. Wel is er altijd een lage overbrenging en wordt de aandrijving in de verhouding 40/60 verdeeld tussen voor en achter. Je kunt met het geheel tot 3.500 kilo trekken.

Wat vinden we van het uiterlijk?

De eerste indrukken als je om de Mercedes X 350 d heen loopt, zijn goed, al vinden we de achterkant al vanaf het moment dat we de eerste foto’s zagen wat ongeïnspireerd. Gelukkig oogt z’n front gepast stoer en zijn er genoeg accessoires te krijgen om hem visueel aan je smaak aan te passen – denk bijvoorbeeld aan treeplanken, een grote afdekklep zodat niemand je boodschappen uit de bak jat, en rollbar-achtige constructies waar je legertje tuinmannen zich aan vast kan houden als ze achterop staan.

En van het interieur?

Het interieur lijkt op het eerste gezicht helemaal Benz, maar als je iets beter kijkt, valt op dat de boel gelardeerd is met Japanse budgetelementen – zoals het gebied rond de automaatpook en het rudimentaire lampje in het plafond.

De meeste dingen die je verder bedient, zijn herkenbaar als Mercedes-delen, maar het plastic op het dashboard en de deuren is ouderwets hard (stevig en krasvast, zou een ras-optimist zeggen) en dat de ‘aluminium’ accenten nep zijn, zie je al van ver.

Het stuur is ­alleen in hoogte, niet in diepte verstelbaar. Het zijn geen pijnpunten in een functionele loodgieterstruck, maar als er Mercedes-­luxe wordt geclaimd en de prijzen dat ook reflecteren, zijn het wel zaken waar je over zou kunnen struikelen.

Bevalt de zescilinder?

Eenzelfde soort verhaal geldt voor de motor. Mercedes heeft het over NVH-­niveaus (Noise, Vibration and Harshness) die vergelijkbaar zijn met die van de E-­klasse, maar we denken dat ze doelen op een E-klasse uit een ver verleden: de motor is rumoerig, al wordt ie stiller naarmate hij opwarmt, en op een onverharde weg overheerst het scherpe gekletter van kiezels in de wielkasten.

Het onderstel (met schroefveren en een multi-link achteras – vrij geavanceerd voor een truck als deze) weet het typische bonkige en rillerige pick-up-­veergedrag niet echt weg te poetsen. Dat scharen we maar onder de noemer ‘authenticiteit’ – het hoort bij deze carrosserievorm en is onderdeel van de charme.

Is dit een echte offroader?

Mercedes benadrukt dat de X-klasse ook echt is bedoeld voor het ruige werk, en niet voor het ontspannen boulevardcruise-­gebeuren waar SUV’s voor worden ingezet. Z’n offroad-capaciteiten zijn serieus: met een doorwaaddiepte van 60 centimeter en een zijwaartse hellingshoek van 49 graden moet je nogal wat capriolen kunnen uithalen.

Daarnaast zorgden de ingenieurs voor een gepast moderne dosis (veiligheids-)technologie. Al lijkt ons dat de radar van de botspreventie ook best ingezet had kunnen worden voor adaptieve cruisecontrol.

Geen weldadige Mercedes-vibe?

Als je de klaagpuntjes even buiten beschouwing laat, is de X-klasse een prettige auto om mee onderweg te zijn. De zit is hoog, het overzicht uitstekend, en met 7,5 seconden van 0 naar 100 is deze Mercedes X 350 d zeer snel voor het bakbeest dat ie is. Inhaal­acties zijn nooit een probleem en hoewel de automaat niet altijd even gewillig meewerkt aan je flipperinstructies, doet ie z’n werk voorbeeldig als je ’m z’n eigen gang laat gaan.

De besturing is licht en de overbrenging indirect, maar hij is niet vaag rond de middenstand, zodat de rechtuitstabiliteit prima is. Gerammel of geklapper is hem vreemd, de stoelen zijn erg prettig en op snelheid is de stilte binnenin acceptabel, waardoor ook lange afstanden niet vermoeiend worden.

Daar ligt het dus allemaal niet aan; maar naar de weldadige Mercedes-vibe die we van ’m hoopten te krijgen, zoeken we tevergeefs.

11
20
Specificaties

Specificaties Mercedes X 350 d 4Matic Power

Motor
2.987 cc
V6 turbo
258 pk @ 3.400 tpm
550 Nm @ 1.400 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 205 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,0 l/100 km
237 g/km CO2

Afmetingen
5.340 x 1.920 x 1.819 mm (l x b x h)
3.150 mm (wielbasis)
2.285 kg
73 l (diesel)
bagageruimte n.b.

Prijzen
€ 53.130 (NL) – ex. bel.
€ 45.910 (B) – ex. bel.

Vonnis:
De X-klasse rijdt goed, oogt mooi en is als functionele pick-up dik in orde, maar hij laat steken vallen qua verfijning. Terwijl dat toch juist is wat ie als Mercedes zou moeten hebben, wat ons betreft. Of verwachten we dan te veel?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws