Ferrari heeft het hele seizoen de snelste auto op één ronde, en het is knap dat je dat voor elkaar kunt krijgen, maar vervolgens moet je zo’n auto doorontwikkelen zodat hij ook de snelste is op een raceafstand. Dat kan alleen met de juiste coureur en het juiste team.
Bij Ferrari kwamen ze niet zover. Red Bull had op een gegeven moment de betrouwbaarheid onder de controle, en zo won Max net voor de zomerstop meer punten dan alle andere coureurs bij elkaar. Dat was een belangrijk keerpunt, want dat gat heeft Ferrari niet meer kunnen overbruggen.
Wie wel een voorbeeld kunnen nemen aan Ferrari: Nyck de Vries en AlphaTauri. De Nederlander heeft als teamgenoot Yuki Tsunoda, die zijn derde seizoen in gaat. In principe is dat z’n grootste vijand op de baan, maar aan de andere kant wil je met je teamgenoot de juiste sfeer hebben en samen de auto beter maken.
Het mooiste zou zijn als dat een beetje zou gaan zoals bij de Ferrari-mannen. Die zijn zo aan elkaar gewaagd dat er vaak maar een paar honderdsten tussen zit. Dat geeft aan dat ze het maximale uit de auto halen, waardoor je sneller je auto kunt doorontwikkelen. Ze rijden allebei op de limiet en dan kun je verschillende dingen testen.
Wordt Nyck de Vries F1-wereldkampioen?
Ik zie Nyck het Tsunoda wel meteen heel lastig maken in het eerste jaar, en als hij weinig fouten maakt, komt er vast ook een tweede jaar. Op een wereldkampioenschap hoeven we niet meteen te hopen. Je moet je eigen doelen stellen. Als je in de F1 zou stappen met enkel de gedachte ‘ik word kampioen’, dan ga je verkeerd de sport in.
Je moet snel doorhebben wat de auto kan en wat de doelen zijn. Ik denk dat voor Nyck het minimale doel is om elk weekend in de punten te rijden. Hij moet een goede in de middenmoot worden, dat is voor nu het belangrijkst. En het is echt al heel wat als je dat kunt waarmaken.
Dit was een fragment uit de column van Robert Doornbos voor TopGear Magazine 209 – vanaf 27 oktober in de winkel.
Reacties