Mercedes deed er wel weer lang over om alles naar buiten te brengen. Ze komen net uit een winterstop waarin Hamilton alles op zijn gemak heeft gedaan. Ik weet niet of dat een goede voorbereiding is voor het team en ik vind het allemaal wat onrust bieden. Ze hebben Hamilton eigenlijk niet onder controle. Als team wil je kunnen bepalen waar en wanneer je coureur ergens is. Maar dit vind ik niet heel professioneel. Het neemt niks weg van zijn kunsten, en hij is en blijft een legende. Ik ben ook zeker blij dat hij terug is, maar de manier waarop vind ik wel een vorm van aandacht vragen.

Doordat Hamilton in 2022 terugkeert, krijgen we deel twee van Lewis versus Max. Daarin kan George Russell ook nog een rol gaan spelen. Ik verwacht dat Russell regelmatig de dagwinnaar gaat zijn. Hij is een supertalent dat maar eens in de zoveel jaar voorbij komt. Over het hele seizoen denk ik toch dat Hamilton net iets beter weet hoe hij het moet aanvliegen, maar Russell zal regelmatig puntjes afsnoepen van Lewis.

Leclerc vs Sains

Een andere rivaliteit waar ik naar uitkijk, is Leclerc en Sainz. Leclerc moet laten zien aan Ferrari dat hij nog steeds hun toekomstig kampioen is. Bij McLaren is dat Lando Norris. Die heeft zojuist een meerjarig contract getekend. Die contracten voor meerdere jaren zag je vroeger nooit zoveel, maar dat lijkt de nieuwe trend te worden. Dat zag je eerst bij Verstappen en Leclerc, en nu dus ook bij Norris. Door dat contract zal Ricciardo ook weer extra druk voor zijn positie voelen.

Miami wordt een mooie race

Dit jaar zijn er ook weer een aantal nieuwe circuits en banen die weer terug van weg geweest zijn. Ik kijk bijvoorbeeld erg uit naar Miami. Dat is helemaal aan het begin van het seizoen. Amerika en de Formule 1 hebben elkaar echt gevonden. Austin was vorig seizoen de best bezochte Grand Prix van de kalender met 400.000 bezoekers in één weekend. Miami moet net zo’n groot succes worden.

Verder kijk ik ook weer uit naar Jeddah. De nieuwe generatie auto’s kan makkelijker hun topsnelheid bereiken dan de voorgaande modellen. Door het ground effect krijgen de auto’s een soort van lift en door het gebrek aan vleugels hebben ze minder luchtweerstand, waardoor ze nog harder kunnen op het rechte stuk. Jeddah is het snelste stratencircuit ter wereld, dus dat zal ook enorm spannend worden daar als de snelheden nog hoger liggen.

In Bahrein kunnen we het zien

Maar dat zien we allemaal later in het seizoen. Eerst krijgen we nog twee tests waarin de teams de auto’s kunnen uitproberen. Voor ons is het dan alsnog lastig om te zeggen waar iedereen staat. Veel teams zullen in die tests nog iets achterhouden. De coureurs voelen wel na de eerste rondjes aan hoe goed de auto is, maar die zullen dat natuurlijk niet gelijk aan het grote publiek prijsgeven. We zullen pas bij de kwalificatie in Bahrein echt kunnen zien waar elk team staat.

Advertentie

Reacties

  • rollie says at 19 februari 2022:

    Het zou mij niets verbazen als Russel dit jaar gewoon helemaal in dienst moet rijden van Hamilton, simpelweg omdat de laatstgenoemde iedere punt nodig heeft om voor de kampioenstitel te gaan. Russel mag dan volgend jaar volle bak gaan.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie