Italië vierde gisteren feest. Net als vorig jaar begint er een Ferrari als eerste aan de GP van Italië. Dit keer is het Carlos Sainz. Hij was tijdens de kwalificatie 0,017 sneller dan Max Verstappen. De Red Bull-coureur keek tevreden terug op de kwalificatie. Doorgaans is Verstappen bikkelhard wanneer hij niet op P1 staat. Weet Max Verstappen iets wat wij niet weten over de race pace van de Ferrari’s en zijn Red Bull? We gaan er zo achter komen tijdens de GP van Italië 2023.

Nog voor de start zijn we één van de coureurs kwijt. Yuki Tsunoda parkeert zijn AlphaTauri naast de baan tijdens de opwarmronde. Er komen rookpluimen uit de achterkant van zijn auto wat duidt op een motorprobleem. Hierdoor wordt de startprocedure uitgesteld. De marshalls krijgen de gestrande auto niet weg omdat de Alphatauri nog in zijn versnelling staat. Ruim twintig minuten later dan gepland kunnen we eindelijk gaan racen.

Start van de GP van Italië 2023

Het hele veld op Hamilton, Bottas en Magnussen na begint op de harde band. De drie andere coureurs beginnen met mediums. Alle coureurs komen netjes door de eerste ronde. Albon verliest in de eerste ronde zijn zesde plaats, maar pakt die plaats weer een ronde later terug van Piastri. Sainz, Verstappen en Leclerc rijden met z’n drietjes weg bij de rest van het veld.

Verstappen zit ongeveer een halve seconde achter Sainz waardoor hij de achtervleugel mag open klikken. Leclerc volgt op ongeveer één seconde. Verstappen merkt in de vierde ronde al op dat Sainz begint te glijden. ‘Het is allemaal oké’, vertelt de Red Bull-coureur aan zijn team. Aan het begin van de zesde ronde zet Verstappen zijn eerste actie in op Sainz.

Sainz laat Verstappen er niet voorbij

In de eerste bochtencombinatie zet Verstappen zijn auto naast die van Sainz. Om een herhaling van 2021 te voorkomen, houdt Verstappen halverwege de bocht in. Sainz smijt de deur dicht waardoor het een goede keuze is van Verstappen om even gas terug te nemen. ‘Dat was stout’, zegt Verstappen over de boordradio.

Leclerc kan het tempo van Sainz en Verstappen niet volgen waardoor er een één-tegen-één duel vormt tussen Sainz en Verstappen. De Nederlandse coureur baalt van de hoge topsnelheid van Sainz, maar hij wordt tot rust gemaand door zijn engineer. Volgens Red Bull slijten de banden onder de Ferrari harder dan de banden van Verstappen. Red Bull gooit het dus op de long game.

Sainz bezwijkt onder de druk

In ronde vijftien zit Verstappen nog steeds in de nek van Sainz. Bij het aanremmen voor de eerste chicane blokkeert Sainz zijn rechtervoorwiel. Daardoor verliest de Ferrari snelheid bij het uitkomen van de chicane en komt Verstappen langszij. De twee ex-teamgenoten gaan zij-aan-zij richting de tweede chicane waar Verstappen aan de binnenkant zit. De twee remmen samen aan, maar Sainz kan niet anders dan zich gewonnen geven.

Sainz verremt zich

Direct na de inhaalactie strekt Verstappen zijn benen en bouwt een gat op van anderhalve seconde. Het verschil wordt met de ronde groter. Binnen een mum van tijd ligt Sainz vier seconden achter Verstappen. Leclerc merkt dat zijn teamgenoot het lastig heeft en meldt dat bij het team. Nog voor de Ferrari’s hun plaatsen kunnen ruilen, komt Sainz naar binnen. Hij wisselt van de mediums naar de harde banden.

Verstappen naar binnen en de Ferrari’s vallen elkaar aan

Een ronde later wordt Max Verstappen naar binnen gehaald. Ook Charles Leclerc wisselt zijn banden. Bij het uitrijden van de pits komt Leclerc net wat te kort om voor zijn teamgenoot te komen. Leclerc laat het er niet bij zitten en valt zijn teamgenoot aan. Door het gekibbel van de Ferrari’s zit Pérez na zijn stop vlak achter de rode brigade.

George Russell pakt intussen een straf op van vijf seconden. Russell kwam bij het uitkomen van de pits Esteban Ocon tegen. De Mercedes-coureur gaat te diep in de eerste bochtencombinatie en snijdt de bocht af. Vervolgens laat hij Ocon niet voorbij waardoor Russell de baan heeft verlaten en er een voordeeltje uit heeft gehaald.

Pérez gaat voor het podium

Sergio Pérez klopt in rondje 31 van de 51 op de deur bij Leclerc. Richting de tweede chicane heeft Pérez meer snelheid en probeert Leclerc aan de buitenkant in te halen. Dat staat de Ferrari-coureur niet toe. Hij duwt Pérez het gras op waardoor de Red Bull zich nog even gedeisd moet houden. De ronde erna is Leclerc verslagen op het rechte stuk.

Pérez kan zich hierna niet echt losmaken van Leclerc. Met nog tien ronden te gaan zijn Leclerc en Pérez aangekomen bij de Ferrari van Sainz. Voorlopig komt de Mexicaanse coureur niet voorbij Sainz. Achter hen is het spektakel. Eerst hebben Norris en Albon het aan de stok. Norris slaat de eerste chicane over omdat hij – naar eigen zeggen – van de baan wordt geduwd door Albon.

Hamilton en Piastri raken elkaar

Daarna propt Hamilton zijn Mercedes naast de McLaren van Piastri. De twee gaan samen richting de tweede chicane en raken elkaar bij het instuurmoment. Piastri zit op de ideale lijn en Hamilton snijdt de rookie gewoonweg af. Piastri verliest zijn voorvleugel en moet dus naar binnen. Hamilton wordt door de wedstrijdleiding aangewezen als de schuldige. Hij krijgt een straf van vijf seconden.

Pérez in gevecht met Sainz

Vooraan is het duel om de tweede plaats nog steeds gaande. Iedere keer probeert Pérez het in de eerste chicane en iedere keer is het eindresultaat hetzelfde. Pérez zit er aan de buitenkant naast, maar er is te weinig ruimte om met z’n tweetjes door bocht twee te gaan. In ronde 46 heeft Pérez net wat meer snelheid aan het begin van het rechte stuk. Daardoor gaat de Red Bull al vóór het remmen van de eerste chicane voorbij aan Sainz.

Ferrari’s kibbelen met elkaar

Sainz heeft direct zijn teamgenoot in zijn nek. De Ferrari’s gaan zij-aan-zij naar de tweede chicane. Daar remt Sainz net wat dieper in dan Leclerc waardoor de volgorde blijft staan. Maar Leclerc houdt de druk erop en wil geen genoegen nemen met een vierde plaats. Sainz vraagt aan zijn team of ze niet gewoon de race kunnen uitrijden zonder elkaar aan te vallen.

‘Geen risico’s’, krijgt Leclerc te horen van zijn team. Iets zegt ons dat Leclerc daar maling aan heeft. En inderdaad, Leclerc blijft aanvallen. In de laatste ronde zet Leclerc een aanval in in de eerste bocht. Hij komt te hard aan en haalt de eerste bocht nog maar net nadat hij beide voorwielen blokkeert. Het lukt Leclerc niet meer voor het eind. Hij komt 0,184 seconden te kort.

Maar de grote man in Monza, dat is Max Verstappen. Hij cruiset naar zijn tiende overwinning op rij. Nog nooit hield een F1-coureur zo’n lange winstreeks. Petje af voor Verstappen en Red Bull Racing. Ook complimenten voor Pérez die zijn taak als tweede coureur voltooid.

Uitslag van de GP van Italië 2023

  1. Verstappen
  2. Pérez
  3. Leclerc
  4. Sainz
  5. Russell
  6. Hamilton
  7. Albon
  8. Norris
  9. Alonso
  10. Bottas
  11. Lawson
  12. Piastri
  13. Sargeant
  14. Zhou
  15. Gasly
  16. Stroll
  17. Hülkenberg
  18. Magnussen
  19. Ocon
  20. Tsunoda

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)