Zoals voorspeld, regent het op het circuit van Suzuka tijdens de eerste vrije training. En het blijft ook regenen. Dat betekent dat de full wet-banden eindelijk uit de hoezen komen. In de voorgaande races deden de coureurs er alles aan om deze banden te vermijden, omdat ze simpelweg niet werken. Deze banden geven te weinig grip en komen niet op temperatuur, maar vandaag konden de teams niet anders.

De eerste waaghalzen die het aandurven om met de full wets naar buiten te gaan, zijn Kevin Magnussen en Yuki Tsunoda. Na een verkenningsrondje komen beide coureurs binnen. Volgens Tsunoda loopt het water niet echt lekker weg van het circuit. Hij meldt dat er wat rivieren op de baan lopen. Toch druppelen hierna de tijden van andere coureurs binnen.

Wisselen naar inters

Binnen twintig minuten spreken de eerste coureurs hun verlangens naar de intermediate-band uit. Het duurt dan nog twintig voordat Max Verstappen zijn eerste ronde doet. Hij doet dat dan ook op de band met de groene wang. In zijn eerste vliegende ronde zet Verstappen de snelste tijd neer. Daarmee laat hij aan de rest zien dat de full wets weer de kast in kunnen.

Met nog zo’n tien minuten te gaan, begint er weer wat regen te vallen. Hierdoor komen alle coureurs naar binnen. Het is niet te hopen dat het veel natter is tijdens de tweede training. De verwachting is namelijk dat het zondag wat minder nat is dan nu. In de laatste tien minuten worden de tijden niet meer verbeterd. Uiteindelijk rijdt Fernando Alonso de snelste tijd.

VT2 staat in het teken van 2023

De teams testen tijdens de volgende training de banden voor het volgende seizoen. Het nieuwe rubber is straks te herkennen doordat ze geen kleur op de wangen hebben. Deze test is een verplicht nummer voor de F1-teams. Doordat de banden een andere structuur hebben, kun je de data uit deze banden niet of nauwelijks gebruiken als referentiepunt voor dit weekend.

Het is voor de F1-teams van cruciaal belang om informatie te vergaren, omdat we hier sinds 2019 niet meer geracet hebben. Daarom bood de FIA een uitweg aan. Als teams een coureur lieten rijden die normaal gesproken niet in de auto zit tijdens VT1 kregen ze een half uur testtijd op 2022-banden. Hier heeft geen enkel team voor gekozen en dus zien we alleen maar 2023-banden in VT2.

Na de eerste training, wanneer de televisie-uitzending al is afgelopen, parkeert Mick Schumacher zijn Haas in de muur. Na zijn proefstart wil hij de auto terug naar de pits brengen. Het gaat dan gruwelijk fout wanneer Schumacher op een recht stuk de controle verliest en zijn auto in de muur plant. Het is nog maar de vraag of de Haas-monteurs de auto op tijd klaar krijgen voor VT2.

1e vrije training van de GP van Japan 2022

  1. Fernando Alonso
  2. Carlos Sainz
  3. Charles Leclerc
  4. Esteban Ocon
  5. Kevin Magnussen

Hoe laat begint F1 op Suzuka?

Vrijdag
2e vrije training: 08:00 uur – 09:30 uur

Zaterdag
3e vrije training: 05:00 uur – 06:00 uur
Kwalificatie: 08:00 uur – 09:00 uur

Zondag
Race: 07:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)