Anderhalf jaar na zijn eerste overwinning in de Formule 1, reed Max Verstappen gisteren als eerste over de finish in de race in Maleisië. De hoop leek lange tijd verloren voor de Nederlandse coureur. Dit seizoen viel hij zeven keer uit en pakte slechts één keer het podium in China. Dus waarom won Verstappen de GP van Maleisië, terwijl het al die andere keren niet lukte?

De problemen van Ferrari

Waar het geluk dit seizoen zich vooral tegen VER lijkt te keren, was het geluk in Maleisië eindelijk een keer met hem. Aanvankelijk leken beide Ferrari’s dit weekend bijzonder snel te zijn op het Sepang International Circuit. Vettel stuitte in de eerste sessie van de kwalificatie echter op motorproblemen, dus dit betekende dat hij achteraan moest starten. Räikkönen kwalificeerde zijn Ferrari wel op P2, maar vlak voor de start van de race werd hij terug in de pitsstraat geduwd en bleek dat hij helemaal niet kon starten. De kansen van Verstappen namen direct toe.

Een werkende auto

Het gezegde luidt: om als eerste te finishen, moet je eerst finishen. De Red Bull RB13 hield het zowaar een keertje vol tot het einde. In races als de GP van Azerbeidzjan lag Verstappen ook op koers om de overwinning voor de neus van Vettel en Hamilton weg te grijpen, maar toen gaf zijn auto de geest en viel die droom in duigen. Dit keer leken er geen problemen met de Red Bull te zijn en torpedeerde ook geen andere coureur zijn droom kapot. Het blijft een tactisch spelletje, dat F1-rijden.

Hamilton dacht: ‘joe’

De inhaalactie op Hamilton in het begin van de race zorgde ook niet voor een herhaling van Singapore. In tegenstelling tot Vettel, realiseerde Hamilton dat Verstappen in het grotere plaatje helemaal geen bedreiging vormde, omdat de Nederlander toch geen kans meer maakt op het kampioenschap. De Mercedes werkte door enkele motorproblemen ook niet optimaal, daarom nam de Mercedes-coureur niet te veel risico tijdens het verdedigen. Max Verstappen had hier zelf ook rekening mee gehouden. Na de race vertelde hij aan Ziggo: ‘Ik wist dat Lewis meer te verliezen had in het wereldkampioenschap, dus ik ga er gewoon voor’.

Een rit van een potentieel wereldkampioen

Nadat Verstappen de leiding in de wedstrijd overnam, reed hij de race uit als een ware wereldkampioen. Hij hield zijn hoofd koel, zelfs in het bloedhete Maleisië. Het gat van van enkele seconden bouwde hij uit tot tien seconden. Dit tempo hield hij rustig vast en als Hamilton iets dichterbij kwam, ging hij ook gewoon weer iets sneller om het gat te vergroten. Zonder drama domineerde hij de race in Maleisië. Een winst zoals we die normaal gewend zijn van drievoudig wereldkampioen Hamilton.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Lees meer over formule 1