
Op de Autosalon van Genève vroegen we Peugeot Sport-chef Bruno Famin of we ooit nog eens zo’n exceptionele hot hatch kunnen verwachten zoals de vorige Peugeot 208 GTI dat was. ‘We onderzoeken de mogelijkheden,’ zegt hij voordat hij bekent dat de auto wellicht volledig elektrisch kan zijn. Zou elektrificatie het luidruchtige en losbandige karakter niet te veel temperen?
‘Misschien zijn ze iets zachter’, zegt Famin om ons gerust te stellen. ‘Je ziet het aan de 508 Sport Engineered. We veranderen zelfs onze kleuren. We wilden niet het gebruikelijke rood en blauw gebruiken zoals we doen bij de normale sportieve versies met verbrandingsmotor. De nieuwe kleuren duiden op de verandering qua vermogen.’
‘De compromissen als het gaat om sportiviteit moeten ook veranderen. Over het algemeen kunnen we niet zeggen dat we geen sportieve versie van de 208 gaan maken. We weten het niet’, zegt de Sport-baas. Een dubbele ontkenning is nooit heel positief.
Een extreme auto als de 205 GTI komt niet
En dan komt het slechte nieuws: ‘Een extreme auto zoals de Peugeot 205 GTI zou nu niet betaalbaar zijn. Je kunt veel performance hebben, maar niet zoals een extreme sportauto van 40 jaar geleden.’ Het zou ook lastig zijn om met een elektrische auto het gevoel van een (relatief) grote, zware benzinemotor in een lichte hot hatch te evenaren.
‘Er komt sowieso een R2-rallyversie van de nieuwe 208 met een driecilinder meer meer koppel dan eerst om de verplichte extra 50 kilo te compenseren’, zegt Famin. Het is puur een auto voor particulieren, want Peugeot Sport heeft geen fabrieksteam meer. Voor nu, tenminste.
‘Ik weet niet zeker of de mensen die met de Peugeot 208 R2 rijden een fan zijn van de Peugeot 508 Sport Engineered. Misschien zijn het twee verschillende werelden,’ zegt Famin, ‘maar ze kunnen het feit dat we werken aan performance-straatauto’s ongetwijfeld waarderen.’
Gelukkig is er nog de Peugeot 205 GTI Pug1off.
Meer van TopGear


Peugeot e-208 review: Alweer een facelift, hoe goed is ie nu?

Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

Peugeot e-208 krijgt een update en de batterij van de e-308

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
