
Ze zijn in ieder geval subtieler dan die nieuwe M4…
Dat zijn de meeste dingen. Maar inderdaad: de auto links is bijzonder leuk opgedroogd. Een ongemodificeerde E46 M3 is tof, terwijl dat asymmetrische luchtgat in de voorbumper en de opschepperige wielen van de CSL sommige TG-redactieleden nu nog tranen in de ogen kunnen bezorgen. Maar: het was al een ‘acht minuten’-auto op de Nürburgring voordat er zoiets als YouTube bestond. En vergeleken met de CSL lijkt de M2 CS haast uitsluitend ontworpen om Instagram-likes binnen te halen – het is haast een karikatuur.
Ik wed dat ze qua grootte nauwelijks verschillen
Klopt, zeventien jaar is lang op Planeet Auto. En dus is de M3, die technisch gesproken een maat groter dan de M2 zou moeten zijn, maar drie centimeter langer, zowel absoluut als qua wielbasis. En met zijn gewicht van 1.385 kilo is ie 165 kilo lichter. De extra ‘L’ in zijn naam staat dan ook voor Leichtbau, en dit was de eerste M met een koolstofvezel dak. Hier maakt het echt deel uit van het concept van de auto, maar als je het prachtige, uiterst functionele carbon van de CSL indirect de schuld wilt geven van het aanzienlijk goedkopere grijze weefpatroontje in de deurgrepen en voorspoiler van de M2 CS, dan snappen we dat.
Hoe ‘lichtgewicht’ is die M3 precies?
Vergeleken met de gewone E46 scheelt het een verbazingwekkende 110 kilo, terwijl de spoorbreedte met 10 millimeter toenam en zijn 3.2 zes-in-lijn 360 pk levert, 20 pk meer dus. Een nieuw koolstofvezel luchtfilter draagt ook nog bij aan een van de heerlijkste geluiden uit de autogeschiedenis. Eén keer rijden en je weet: eigenlijk klinken zescilinders het allerlekkerst. Je hebt het nog niet over de transmissies gehad…
Ja, mauwen over de lompheid van de flipperbak van de M3 CSL is een cliché, dus dat gaan we niet doen. Sterker: als je gewoon vriendelijk even het gas loslaat voor je opschakelt valt het eigenlijk reuze mee – het is veel minder erg dan we ons konden herinneren. Je moet er wat extra je best voor doen, en dat is eigenlijk best leuk als je het vergelijkt met de onfeilbare professionaliteit van die dubbelkoppelingsbak van de M2 CS. Het is een tikje rudimentair, maar ach…
Is de CSL nu niet een beetje achterhaald?
Nou, hij is nog steeds enorm snel, zo snel dat je op de openbare weg eigenlijk maar een paar van zijn zes versnellingen kunt gebruiken. Wat jammer is, omdat ie zo geweldig graag naar zijn maximum van 8.000 tpm loopt. De CS, met zijn 450 pk, heeft veel meer ‘punch’, maar rijdt de CSL echt niet zomaar los. Hij is met 4,2 seconden maar 0,7 seconde sneller bij 100 km/u dan de M3. En hij is, dankzij alle moderne elektronica, ook beslist niet moeilijker te hanteren, ondanks zijn 180 Nm extra koppel.
BMW M3 CSL vs BMW M2 CS: hoe rijden ze?
De M3 CSL is licht en behendig in zijn gevoel en respons. Zijn dunne, met alcantara beklede stuur is een heerlijkheid om te gebruiken. Als je daarna het veel dikkere stuur van de M2 CS vastpakt, lijkt het wel of je ovenwanten aanhebt. Maar tsjonge, wat een zalig onstuimig apparaat is die M2 toch, en wat wordt turbotechniek hier toch naar een fantastisch, dramatisch hoogtepunt gevoerd. In een wereld waarin ook de X6 M bestaat, is de M2 een welkom bewijs dat de M-divisie kleine, duivelse coupeetjes nog steeds een warm hart toedraagt. Hoera!
Meer van TopGear


Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Koop deze heerlijke BMW E46 M3 Touring als verstandige gezinsauto

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

BMW-rijder heeft heel veel geluk op de Nürburgring

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Buitenkansje? BMW veilt een bijna nieuwe M3 CSL voor een zachte prijs

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Vorsteiner maakt een kleine musclecar van de nieuwe BMW M2

BMW M2 review: Hoe rijdt de laatste M met pure benzinemotor?

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?
