
Het komt nog niet in de buurt van Porsche, maar de line-up van Bugatti is niet meer zo simpel als hij ooit was. Ruim tien jaar geleden was er de Veyron, en niets anders. Nu heb je zowaar keuze als je een paar miljoen te besteden hebt. Naast de reguliere Chiron is er de Sport, de Pur Sport en de Super Sport 300+. Daarboven gepositioneerd zijn er nog de Divo en de Centodieci. Bugatti broedt ook op een knotsgekke Bolide met 1.850 pk.
We vergeven het je als je niet helemaal scherp hebt wat nou ook al weer de Pur Sport is. Zie dit als de Mégane RS Trophy-R van het gamma, om het maar even in Franse termen te houden. De Pur Sport is een lichtgewicht speciaaltje voor op het circuit. En met lichtgewicht bedoelen we dat hij 1.945 kilo weegt, wat 50 kilo minder is dan een normale Chiron. Uitlaatsierstukken uit de 3D-printer en lichtere ruitenwissers zorgen onder meer voor het lagere gewicht.
Deze witte Bugatti Chiron Pur Sport is het eerste exemplaar dat bij een klant arriveert. Hij gaat naar een buitenwijk van New York. De buitenkant is redelijk ingetogen zwart en wit. De binnenkant compenseert ruimschoots voor de lak en is knalrood met mat koolstofvezel. Bugatti bouwt 60 stuks van de Pur Sport en het is niet bekend of het model al is uitverkocht. Als je er nog eentje wilt, zorg dan dat je minimaal 3 miljoen euro op zak hebt.
De specificaties van de eerste Bugatti Chiron Pur Sport
Bugatti legde de versnellingsbakverhoudingen 15 procent dichter bij elkaar. De rode lijn van de 8.0 quad-turbo W16 kwam 200 tpm hoger te liggen, op 6.900 tpm. Deze combinatie van ingrepen zou moeten zorgen voor 40 procent betere ‘elasticiteit’ ten opzichte van de standaard Chiron. Zo gaat ie bijvoorbeeld twee seconden sneller van 60 naar 120 km/u. Dit terwijl het vermogen van 1.500 pk en het koppel van 1.600 Nm hetzelfde zijn gebleven.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

Is de Bugatti Chiron sneller dan een Tesla of Lucid in een dragrace?

Bugatti Chiron Pur Sport drift zijn banden aan gruzelementen

Bugatti Chiron Pur Sport crasht tijdens proefrit

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Die middenconsole ziet er wel erg goedkoop uit, je verwacht toch wat fraaiers in deze prijsklasse.