Het woord ‘bus’ heeft meerdere betekenissen. Je kunt het hebben over een cilindervormige bewaardoos, een vervoersmiddel voor tenminste negentien personen of een Binary Unit System – dat is iets waar we je niet mee gaan vervelen. Nee, op deze pagina is alleen plaats voor plezierige Multiple-Purpose Vehicles, oftewel MPV’s. Voor het gemak noemen we dit ook gewoon busjes.
Hyundai Staria
Wat is de coolste ‘gewone’ Hyundai? De Ioniq 5? Nee: deze Staria. Ja, een busje, maar dan zo gestroomlijnd als een Japanse kogeltrein en zo minimalistisch als een veganistische lunch. Als Darth Vader een MPV reed, was het deze. (Nog) niet hier te koop, maar we reden ’m wel. Hier rijden we met de Hyundai Staria in zijn thuisland.
Ford Supervan
Fords krankzinnige variaties op de brave Transit hebben in de loop der jaren een Transit I op GT40-basis en een III met een Groep C-racemotor in het midden opgeleverd, onder andere. De recentste Supervan heeft aerotunnels à la GT, is vol-elektrisch en de krachtigste ooit, met bijna 2.000 pk. En hij is goed gekeurd door Max Verstappen.
Hyundai iMax N
Een ‘driftbusje’, daar heeft zelfs Hollywood niet aan gedacht, als toffe uitbreiding van de Fast & Furious-franchise of zo. En dus heeft Hyundai Australië het zelf maar gedaan, door een 405 pk sterke 3,5-liter biturbo V6 in een achtzits busje te proppen. Hij blijkt daarmee behoorlijk hongerig te zijn naar rubber. Er is er maar één, maar bij voldoende belangstelling…
Ford Transit XJ220
Ook zo’n legende: een nederige oude Transit die in zijn midden de 550 pk sterke aandrijflijn van Jaguars supercar uit de jaren ’90 verstopte. Zo kon Jaguar de motor testen zonder risico’s dat dure XJ220-prototypes in rook opgingen, en bleef de styling van de auto bovendien ook nog geheim. Alleen maar winnaars bij deze aanpak.
Peugeot 806 Procar
Nog een busje dat bewees dat schoenendozen hip en snel kunnen zijn: de gestripte, opgepompte 806 van Kronos Racing. Met zijn 280 pk deed hij in 1995 mee aan de 24 Uur van Spa in de Super Touring-klasse en was een ware publieksfavoriet. Helaas ging ie al vrij snel zo stuk dat ie moest opgeven. Een tijdje terug stond de Peugeot 806 Procar nog te koop.
Volkswagen ID. Buzz
Oké: een cool busje dat ook echt te koop is. De vol-elektrische Buzz is minder aanstootgevend dan een SUV en je hebt nog een forse klap meer ruimte ook. Met prijzen die rond de 70.000 euro beginnen, kun je ’m niet echt een ‘volks’-wagen noemen, maar toch haalt ie onze Hot List. Waarom? Dat lees je in TopGear 212.
Porsche Vision Renndienst
Zelfs Porsche kan het niet laten af en toe wat te rommelen met busjes. Dit elektrische concept had als inspiratie een oud VW-ondersteuningsbusje dat Porsche bij races in de VS gebruikte. Vandaar dat ‘Renndienst’, dat je als ‘racehulp’ kunt vertalen. Helaas, meer dan een concept werd het nooit. Wel doen ID. Buzzjes nu dienst voor Porsche in Nederland.
Renault Espace F1
Een familiebusje van Renault dat een 0-naar-100’je doet in 2,8 seconden. En een 800 pk sterke 3,5-liter V10 heeft op de plek van de tweede zitrij. Ja, dit is een glorieus hoofdstuk uit het Grote Boek van Intens Prijzige PR-stunts, ter viering van een decennium Espace-productie. Misschien weer zoiets doen met de volgende Espace, Renault?
Lexus LM
Nog een busje dat gewoon in productie is. De aandrijflijn is niets bijzonders: een 2,5-liter hybride viercilinder. Rijgedrag? Ook niets bijzonders. Hij is ook niet buitensporig innovatief of zo. Nee, hij staat in deze top 9 omdat – nou ja, kijk dan! Wat een voorkant! Als ie een film was, stonden alle Kijkwijzer-symbooltjes erbij, van spinnen tot voetjes.
ReAlWolF heeft op 14 maart 2023 geschreven:
Lexus LM komt ook met een 3.5l.
De usa vans zie ik niet.
Toyota Sienna
Chrysler Pacififica
Honda odessey
Kia Carnival
Toyota Alphard (niet usa) komt met een 3.5l V6 supercharger.
En deze zijn geen prototypes. Deze busjes kun je daadwerkelijk kopen
Tommeke heeft op 11 maart 2023 geschreven:
Citroën 2pk nimik is ook een leuke, 2cv op basis van een Ferrari f355