Ken je de Can-Am autosportklasse nog? Die Canadees-Amerikaanse raceklasse had twee regels: je auto moest twee stoelen hebben en de wielen moesten afgeschermd zijn. Veel bouwplezier! En dat deden de teams totdat de auto’s te extreem werden en de boel uit de hand liep.

De hypercars hieronder zijn eigenlijk volgens dezelfde regels gebouwd, maar hebben in veel gevallen nog wel gewoon airco. Het zijn auto’s die nooit de openbare weg op mogen en dus niet aan lastige regeltjes te hoeven voldoen. Dit zijn wat ons betreft de extreemste hypercars voor het circuit.

Ferrari FXX K Evo

ferrari fxx k evo

Vermogen: 1.050 pk en 900 Nm

Ferrari’s XX-programma gooide de boel los qua ‘hier heb je een supercar waarmee je niet kunt racen, niet naar winkels kunt rijden en waar je toch een enorme bak geld voor moet neerleggen’. Na de FXX, 599 XX en FXX K kwam deze. Hij is goed voor 840 kilo aan neerwaartse druk. Doe hiermee een circuitdag en je bent het helemaal.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Vermogen: 1.160 pk en 900 Nm

Aston Martin heeft, net als Ferrari, uiteenlopende auto’s geproduceerd die alleen het circuit op mochten. Dat deden de Britten niet onverdienstelijk. Er was de Vulcan, die deels een One-77 was en deels een hittezoekende raket, en nu komen er 40 van deze: de circuitversie van de Valkyrie, die zelf al een F1-auto voor de weg is…

McLaren Senna GTR

Vermogen: 825 pk en 800 Nm

De McLaren F1 GTR was de raceversie van de 388 km/u snelle driezitter. De GTR verbaasde alles en iedereen door in 1995 de 24 uur van Le Mans. Die initialen zijn nu terug op de nummerplaatschuwe versie van McLarens hybride supercar, de P1. En daarna op een nog snellere, nog furieuzere evolutie van de -circuitgerichte Senna. Hebbes? Mooi.

Pagani Huayra R

Vermogen: 850 pk en 750 Nm

De opvolger van de Zonda, de Huayra, erfde het prachtige design en de supercargekte van zijn voorganger, maar de twin-turbo V12 kon je oren toch nooit de audiosensatie van die turboloze twaalfcilinder meegeven. Pagani’s antwoord? Een 6,0-liter V12, geheel zonder turbo’s. Vergeet ook niet de 1.000 kilo die hij naar beneden duwt.

Brabham BT62

Brabham BT62

Vermogen: 710 pk en 667 Nm

In tegenstelling tot veel koolstofvezel exotica in deze lijst is deze Brabham old-school. Het chassis: een stalen spaceframe. De motor: een turboloze V8, goed voor 710 pk. Het schijnt dat hij bij 200 km/u al 1.200 kilo downforce genereert, waarmee ie op het plafond zou kunnen rijden. Circuitdagje door de straten van Monaco dan maar?

GMA T.50s Niki Lauda

GMA T.50s Niki Lauda zijkant in garage van Gordan Murray

Vermogen: 725 pk en 485 Nm

De circuitversie van de T.50-ventilatorauto van Gordon Murray produceerde zóveel downforce dat ze het moesten inperken zodat ie ook voor stervelingen rijdbaar was. Alle 25 krijgen ze een Cosworth V12 die nog woester is dan de ‘gewone’ en er 725 glorieus klinkende pk’s uit mikt. Een prachtig eerbetoon aan de Oostenrijkse F1-legende.

Lamborghini Essenza SCV12

Vermogen: 819 pk en 832 Nm

Dit is Lamborghini’s antwoord op de Huayra R en de T.50s: de Essenza SCV12. De 6,5 liter grote krankzinnige in het midden mept er 819 pk uit in de richting van een sequentiële zesbak die een vaststaand deel van het chassis is; letterlijk -integraal voor de sterkte van de hele auto. Downforce? Bij 250 km/u zo’n 1.200 kilo.

Porsche 935

Vermogen: 700 pk

Even iets heel anders, dit: de 935 is bijna de -‘verstandige’circuit-hypercar. Vooral omdat je, hoewel hij geen koplampen heeft en de wielen verpakt zijn in aero-deksels, ergens toch kunt zien dat hij, in de verte, is afgeleid van een 911. Van een 991 GT2 RS, om precies te zijn. Je kunt slechtere voorouders hebben hoor.

Bugatti Bolide

Vermogen: 1.600 pk en 1.850 Nm

Bugatti’s idee van een lichte circuitauto op hypercarniveau, de Bolide (letterlijk: ‘raceauto’), heeft de quad-turbo W16 van de Chiron in een koolstofvezel trainingspak in maatje driekeerniks. Hoewel de motor alleen al zwaarder is dan een hele Caterham, weegt de auto in totaal maar 1.450 kilo. Rondje op de Nordschleife zei je? Ben in 5 minuten en 23 seconden weer bij je terug.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear