Het komt nog niet in de buurt van Porsche, maar de line-up van Bugatti is niet meer zo simpel als hij ooit was. Ruim tien jaar geleden was er de Veyron, en niets anders. Nu heb je zowaar keuze als je een paar miljoen te besteden hebt. Naast de reguliere Chiron is er de Sport, de Pur Sport en de Super Sport 300+. Daarboven gepositioneerd zijn er nog de Divo en de Centodieci. Bugatti broedt ook op een knotsgekke Bolide met 1.850 pk.

We vergeven het je als je niet helemaal scherp hebt wat nou ook al weer de Pur Sport is. Zie dit als de Mégane RS Trophy-R van het gamma, om het maar even in Franse termen te houden. De Pur Sport is een lichtgewicht speciaaltje voor op het circuit. En met lichtgewicht bedoelen we dat hij 1.945 kilo weegt, wat 50 kilo minder is dan een normale Chiron. Uitlaatsierstukken uit de 3D-printer en lichtere ruitenwissers zorgen onder meer voor het lagere gewicht.

Deze witte Bugatti Chiron Pur Sport is het eerste exemplaar dat bij een klant arriveert. Hij gaat naar een buitenwijk van New York. De buitenkant is redelijk ingetogen zwart en wit. De binnenkant compenseert ruimschoots voor de lak en is knalrood met mat koolstofvezel. Bugatti bouwt 60 stuks van de Pur Sport en het is niet bekend of het model al is uitverkocht. Als je er nog eentje wilt, zorg dan dat je minimaal 3 miljoen euro op zak hebt.

De specificaties van de eerste Bugatti Chiron Pur Sport

Bugatti legde de versnellingsbakverhoudingen 15 procent dichter bij elkaar. De rode lijn van de 8.0 quad-turbo W16 kwam 200 tpm hoger te liggen, op 6.900 tpm. Deze combinatie van ingrepen zou moeten zorgen voor 40 procent betere ‘elasticiteit’ ten opzichte van de standaard Chiron. Zo gaat ie bijvoorbeeld twee seconden sneller van 60 naar 120 km/u. Dit terwijl het vermogen van 1.500 pk en het koppel van 1.600 Nm hetzelfde zijn gebleven.

Reacties

  • Chris heeft op 22 januari 2021 geschreven:

    Die middenconsole ziet er wel erg goedkoop uit, je verwacht toch wat fraaiers in deze prijsklasse.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)