Ieder jaar lijken er meer en meer iconen te verdwijnen uit de autocatalogi. Aan het einde van 2022 namen we afscheid van de Lamborghini Aventador, Nissan GT-R en Lotus Elise. Ook vlak voordat we een punt zetten achter 2023 sterven er een aantal geliefde (en minder geliefde) auto’s. En er zitten er ook een aantal tussen waarvan we het einde van de productie even vergeten waren. Dat maakt dit afscheid nog pijnlijker.
TopGear verzamelde een lijstje van de meest bijzondere auto’s die geschrapt werden in 2023 en helaas geen vervolg krijgen. Er zijn uiteenlopende redenen voor de pensioenen: ouderdom, gebrek aan succes of toch dat ze plaats moeten maken voor een nieuw model met een stekker. Een momentje stilte graag voor onderstaande auto’s die sneuvelen in 2023.
Audi R8
Aan het eind van 2021 maakte Audi bekend dat het einde van de R8 dichtbij was. Dat einde komt nu dus. Er zal ooit een elektrische opvolger komen, maar wanneer dat zal zijn en of ie ook R8 zal heten, dat mag Joost weten. Gelukkig komt er nog een passend afscheidscadeau van Abt en Scherer, dat de Abt XGT gaat heten. Op die manier maakt de R8 nog net 2024 mee, maar daarna is het echt gedaan.
Audi TT
Nog een bekende naam van het Duitse automerk haalt 2024 niet: de TT. Audi kan maar lastig afscheid nemen van het hete autootje. Eerst kwam er een Final Edition, wat inderdaad duidt op het laatste model. Later bedacht de Spaanse tak van Audi dat ze een eigen laatste uitvoering op wilden tuigen. Het teleurstellende resultaat daarvan zie je hierboven. Afijn, na drie generaties zit het erop voor de TT.
Dodge Challenger en Charger
Met veel bombarie sloot Dodge het benzinetijdperk van de Challenger en Charger af met de Last Call-lijn. Het klapstuk van dit laatste belletje was de Challenger Demon 170, toevallig ook nog eens de sterkste musclecar van Dodge ooit. Ook zijn broer, de vierdeurs Charger, moet eraan geloven. Hij wordt direct opgevolgd door zijn elektrische equivalent, de Charger Daytona.
Chrysler 300
Na twee decennia is het klaar voor de Chrysler 300. Voor de grote finale bouwt Chrysler nog 2.200 stuks van een speciale 300C die een 6,4-liter V8-motor krijgt. Er zijn voorlopig nog geen plannen om een elektrische 300 te bouwen. Voor nu zeggen we dus ‘doei, tot nooit meer ziens’, maar dat kan veranderen in ‘tot ziens’.
Mercedes CLS
Mercedes houdt een grote schoonmaak. Na het stoppen van de SLC, S-klasse Coupé, S-klasse Cabrio en de AMG GT Roadster houdt ook de CLS het voor gezien. Mercedes zegt over het stoppen van de CLS: ‘Gezien het wereldwijde groeipotentieel en als onderdeel van onze strategische productportfolioplanning, hebben we besloten om de productie van de CLS op 31 augustus 2023 stop te zetten.’ Het merk hoopt dat je in plaats van de sierlijke ‘vierdeurs coupé’ nu gewoon een E-klasse zult kopen.
Ferrari Portofino
Ook de Ferrari Portofino zwaaiden we afgelopen jaar voorgoed uit. De GT uit Maranello kwam in 2017 en kreeg in 2020 een M-uitvoering (Modificata). De Portofino had een 3,9-liter V8 biturbo die 600 pk produceerde. Hij moest de California doen vergeten, wat hem vrij aardig lukte. Nu is het tijd voor de Ferrari Roma en Roma Spider om hetzelfde trucje met hem uit te halen.
Chevrolet Camaro
Treurig maar waar: de allerlaatste Camaro is deze maand van de productieband gerold. Hiermee komt er een einde aan de reeks geweldige Amerikaanse auto’s die begon in de jaren ’60. Chevrolet heeft aangekondigd dat dit het laatste hoofdstuk van de Camaro is. Aan de andere kant: dat deden ze al eens eerder, in 2002, en een paar jaar later kwam de auto toch terug. Deze keer wellicht als Camaro EV?
Ford Fiesta
Weer een twijfelgevalletje. Ford nam officieel afscheid van de Fiesta, maar flirt nu toch met het idee om een elektrische Fiesta te bouwen in samenwerking met VW. Mocht ie er komen, dan zou dat niet op korte termijn zijn, dus voor nu is de productie-Fiesta dood. De compacte hatchback mag nog wel even blijven rallyrijden.
Volkswagen Up
Nog zo’n leuke kleine doerak die het voor gezien houdt. Eerst maakte Volkswagen bekend dat de nog leukere GTI niet meer terug zou komen en later moesten ook de normale versies eraan geloven. De nalatenschap van de Up vloeit gelukkig wel voort in het elektrische tijdperk. Volkswagen werkt namelijk ook aan een ID.1. Rust in vrede, Up.
Alle diesels van Volvo
In het Verenigd Koninkrijk kun je geen stationwagens meer kopen bij Volvo. Dat voelt alsof je geen supercars meer kunt bestellen bij Lamborghini. Gelukkig blijven de familiezeulers bij ons nog wel even, maar we moeten wel alle nieuwe dieselmotoren inleveren. Volgens Volvo is de elektromotor superieur aan de verbrandingsmotor: ‘Ze produceren minder lawaai, minder trillingen, minder onderhoudskosten voor onze klanten en geen uitlaatgassen.’
Kia Rio
Deze kwam als een verrassing voor ons. Verdeeld over vier generaties vlogen er in ons land ruim 50.000 Rio’s over de toonbank. De laatste jaren kwam de Rio ook verschillende keren voorbij in de top vijf van de meest verkochte modellen per maand. Er staat voorlopig geen opvolger klaar, waardoor geïnteresseerden genoegen moeten nemen met de Picanto of de Stonic.
McLaren GT
Net voor het sluiten van de 2023-markt moet de McLaren GT plaatsmaken. Hij wordt opgevolgd door de op vrijwel ieder front betere GTS. Natuurlijk juichen we een betere versie toe, maar afscheid nemen van de GT is moeilijk. Het was de verstandigere broer van de 720S en voelt aan als een supercar met GT-genen in plaats van andersom. Hopelijk kan zijn opvolger minimaal hetzelfde bewerkstelligen.
Marcel heeft op 31 december 2023 geschreven:
Bij het afscheid van de Fiesta staat alleen een Focus ST afgebeeld……