
‘Als er een toekomst is voor Volkswagen R, dan moet die elektrisch zijn.’ Een gewaagde uitspraak van Jurgen Stackmann, lid van de directie van Volkswagen. Hij zegt dat het grootste prestatiemerk van het bedrijf naar de toekomst moet gaan kijken. En liever vroeger dan later.
‘Het moet mogelijk zijn voor ons om iets nuttigs op de markt te brengen in minder dan vijf jaar. We hebben tussendoor een aantal plannen voor auto’s – er zijn een paar geweldige R-modellen onderweg – maar we zijn nu goed aan het bedenken wat we hiermee gaan doen. Als je naar CO2-vrije auto’s toe wilt werken en vervolgens auto’s op de wereld loslaat die nog veel meer pk’s hebben dan hun voorgangers, moet je wel te kennen geven wat je daarna van plan bent. Maar het is duidelijk dat de toekomst van R elektrisch is en het is aan Jost Capito om daar een oplossing voor te vinden.’
De toekomst van Volkswagen R
Capito is de man die eerder dit jaar zijn bedenkingen uitte richting TopGear. Hij vroeg zich af wat er gedaan kan worden zodat elektrische auto’s leuk blijven nadat de adrenaline van hun extreem snelle acceleratie is uitgewerkt.
‘Je moet het gewoon heroverwegen’, zegt Stackmann. ‘Je moet bepalen wat R in de toekomst is. Gewoon het gas indrukken en voorwaarts vliegen is niet de oplossing. Het is een grote uitdaging voor onze ingenieurs – en een kans.’
‘In de wereld zoals wij die kennen, staat R duidelijk voor verbrandingsmotoren met veel vermogen. Het gaat nu meer richting plug-in hybrides met veel vermogen, met de komst van de Touareg. Daarna wordt R elektrisch. Maar we moeten snel grip krijgen op die visie. Dat is het mooie aan deze uitdaging, hij dwingt je om echt in actie te komen.’
Meer stunts te verwachten van de ID R
We kunnen ondertussen ook nog een hoop records en stunts van de bekende Volkswagen ID R verwachten. ‘Het mooie aan de ID R is dat hij de boodschap uitstraalt dat elektrisch rijden leuk is, net als wat Tesla op de weg deed’, zegt Stackmann.
‘Het is een grote inspiratie voor onze eigen teams. Iedereen volgt het wereldwijde nieuws rondom de ID R. We hebben ons teruggetrokken uit het WRC en zijn overgegaan op slechts één auto die overal ter wereld te gekke dingen doet. En het trekt heel veel mensen aan. We hebben nog een hoop plannen in petto voor die auto in de toekomst.’
We laten onze fantasie even de vrije loop en gaan ervan uit dat dit alles leidt tot een hete hatchback in de vorm van een ID 3 R. Zie je dat zitten? Of ga je de goede, oude Golf R te erg missen?
Meer van TopGear


Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
