Lamborghini begrijpt het huidige supercar-landschap beter dan wie dan ook. Beter dan Ferrari, McLaren, Porsche, Maserati, Bugatti of Aston Martin. Het begrijpt wat mensen niet alleen van de auto’s verlangen, maar ook van het merk zelf. Simpel gezegd: de meeste nemen zichzelf veel te serieus. Lambo’s zien er altijd uit alsof ze lol hebben.

Neem de Sterrato. Kun je je voorstellen dat Ferrari een hoog op de poten staande 296 ontwikkelt, of dat McLaren een offroad-Artura maakt? Nou, nee. Porsche heeft ons dit jaar de 911 Dakar gegeven, maar heeft die een beetje, tja, te goed gemaakt. De Sterrato is niet zo professioneel of goed ontwikkeld als de Dakar, maar hij is wel één en al pret.

Maar de Sterrato is niet de enige reden dat we Lamborghini deze keer hebben verkozen als Fabrikant van het Jaar – hij is slechts een indicatie van een bredere waarheid. De supercar-sector is zich aan het verdelen en wordt mondialer en gevarieerder. Lamborghini is er klaar voor om dat nieuwe publiek aan zich te gaan verbinden.

Wat Lamborghini anders doet dan andere supercarmerken

Terwijl anderen handenwringend claimen dat ‘het géén SUV is, ja?’ of zich druk maken om de puurheid van hun besturing, ramt Lambo ze gewoon keihard tussen de ogen en zet iets heel nieuws neer. Vervolgens gooien ze dat op sociale media en hebben ze er een miljoen nieuwe fans bij. Is de Urus een wereldwijd succes? Mooi, dan doen we nu een enorme hatchback om het punt nog eens extra duidelijk te maken.

TopGear Magazine 220 inhoud: Lamborghini Lanzador

En laten we hem meteen elektrisch maken, want daar zijn we ook niet bang voor. Niet zolang we ook V12’s kunnen blijven maken, tenminste. En dus komt over vier jaar de Lanzador, die meteen maar claimt een heel nieuw segment te creëren: dat van de ‘ultra-GT’. Dat is wat overdreven gezegd (zoiets lukt er tegenwoordig maar weinig), maar hij heeft wel interessante raakpunten met van alles en nog wat, van Purosangue tot Spectre.

Ook bij de verbrandingsmotoren steekt Lambo er bovenuit

In de tussentijd zit er nog altijd leven in de goede oude V12. En dan hebben we het over de 6,5-liter Revuelto. Nee, hij brengt niet veel meer in het strijdperk van de hybride supercar dan de Porsche 918 een decennium geleden al deed, maar Ferrari moet inmiddels wel spijt hebben dat ze de SF90 een twinturbo V8 meegaven in plaats van een V12 – en Lambo gaat ze dat laten voelen ook.

Lamborghini Revuelto rijdend schuin voor

En waar de komst van de SF90 XX iets wegheeft van een licht cynische manier om domweg meer auto’s te verkopen, is de Revuelto voor de komende twee jaar van zijn productie al helemaal uitverkocht. Als we kijken naar onze vroege ervaringen met hem heeft ie daar ook alle recht op. In de tussentijd had Lamborghini, voordat de modellen die we hier noemden ook maar waren verschenen, in de eerste zes maanden van 2023 al 5.431 auto’s verkocht.

Rond medio 2024 zullen alle Lambo’s enige vorm van hybride aandrijving hebben – de techniek die ten grondslag ligt aan de Revuelto zal worden gebruikt voor de ‘instap’-supercar en, minder verrassend, de SUV. In de hoofdkwartieren van andere supercar-fabrikanten wordt hevig gezucht en gekreund over dit moment. Het voelt heel anders als je met de mensen in Sant’Agata praat.

Ook de laatste troef overtoept Lamborghini

Natuurlijk is er een ander nauwelijks overbrugbaar verschil: Lamborghini racet niet. Het heeft niet die allesoverheersende passie en historie die de kern van het erfgoed van Ferrari en Porsche vormen. En dus is het een teken van ongekend vertrouwen dat Lambo volgend jaar een langeafstandsprototype zal inschrijven voor de LMDh-klasse van het World Endurance Championship.

De SC63 wordt aangedreven door een hybride, 3,8-liter twinturbo V8 met 680 pk en zal volgend jaar de strijd aangaan met de andere merken, op circuits over de hele wereld. Of dat nou een succes wordt of niet, het is weer een mondiaal uithangbord voor Lamborghini, een bedrijf dat het voor elkaar lijkt te hebben om de groei in de hand te houden en de essentie van wat het zo succesvol maakte niet uit het oog te verliezen.

Lambo is nu een meer freestylende, freewheelende fabrikant dan de andere en voelt niet de noodzaak om zich te conformeren aan regels of binnen grenzen te blijven. Het kan best zijn dat je de auto’s niks vindt, je kunt het merk gemakkelijk betitelen als te overdreven of in your face. Maar het is onmogelijk om te ontkennen dat ze ontzettend goed weten waar ze mee bezig zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)