
De Special Project-afdeling van Ferrari is weer aan het werk gezet voor iets dat zeker de noemer ‘speciaal’ verdient. Hij heet de SP-8 en hij is gebaseerd op de Ferrari F8 Spider uit 2019. De Taiwanese klant waarvoor deze unieke auto is gebouwd, wilde het dak helemaal achterwege laten. ‘Geen probleem’, zegt Ferrari, maar dan moet het ontwerp van de F8 wel aangepast worden om een echte roadster van de SP-8 te maken.
Tik maar eens door naar de afbeelding van de achterkant van de speciale Ferrari. Het achterwerk is door Ferrari-ontwerper Flavio Manzoni en zijn collega’s volledig opnieuw ontworpen. Ziet er geweldig uit, toch? Die achterlichten kunnen je trouwens bekend voorkomen. Daarvoor heeft Ferrari ‘inspiratie opgedaan’ bij de Ferrari Roma. Nooit een slechte keuze om de Roma als voorbeeld te gebruiken.
Nog meer knipogen naar oude Ferrari’s
Terug naar de voorkant waar een blote koolstofvezel voorkant overloopt bij deuren naar de zilverkleur die je op de tweede helft van de auto aantreft. De twee secties komen bij elkaar aan het einde van de deuren waar de luchtinlaten zitten voor de intercoolers en de motor. Het bovenste gedeelte stuurt lucht naar de achtcilinder en moet je doen denken aan Ferrari’s uit het verleden.
Blijkbaar komt de aluminium grille uit een 3D-printer. Het nieuwe rooster moet voor een betere luchtstroom zorgen naar de voorste radiatoren. Zelfs de koplampen zijn opnieuw ontworpen en de uitlaatpijpen ‘volgen dezelfde lijn als die onder de 296 GTB‘. Er zijn speciale velgen die ‘een moderne kijk’ moeten voorstellen op wielen van de F40. Ook nooit een slecht idee.
Specificaties van de Ferrari SP-8
De achtcilinder is de 3,9-liter biturbo V8 die, naast de F8 (Spider), ook in de 488 Pista ligt. Hoeveel pk’s de V8 in de SP-8 produceert, houdt Ferrari geheim, maar in de speciale 488 en de F8 zorgde hij voor 720 pk en 770 Nm. Doordat de magnifieke motor vlak achter je ligt, moet het geluid geweldig zijn (als je de rijwind even wegdenkt). Met recht een speciale Ferrari dus. Natuurlijk verklapt Ferrari niet wat de SP-8 heeft gekost.
Meer van TopGear


Nederlandse politie neemt op ’sluwe wijze’ gestolen Ferrari F8 in beslag

De Ferrari SP48 Unica is een door Ferrari gemodificeerde F8

Deze Mansory F8 Spider is ’soft’, volgens de tuner zelf

Ferrari F8 Tributo total loss door verborgen schade

Ferrari F8 Tributo crasht 6 uur na aflevering

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ferrari Roma Spider review: Hoe rijdt de prachtige verschijning?

Jij kunt een rondje Ferrari-rijden bij TopGear

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Pilaar steekt zomaar over en ondersturende BMW M3 botst ertegenaan

BMW M3 Touring (F81) vernietigd

Kooptip: BMW M3 CS bij Domeinen

BMW M3 crasht na meeting

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door
