
Ferrari kon het niet laten. Toen ze zagen hoe V12-machines van de concurrentie, bijvoorbeeld de Aston Martin DBS, het geld van liefhebbers losweekten, is hier nu ook de Ferrari 812 GTS. De aankondiging komt kort na de onthulling van de Ferrari F8 Spider. Als je kapsel genoeg door de war is, kun je de hardtop, die van achter komt, elektrisch laten dichtklappen. Als je binnen de bebouwde kom rijdt (lees: niet harder dan 45 km/u rijdt), heb je binnen 14 seconden weer een dak boven je hoofd.
De 6,5-liter V12 met 800 pk en 718 Nm kan drie landen verderop de doden wekken uit hun eeuwige slaap. Het betere verkoopwerk laat Ferrari doorgaans over aan de V8-cabrio’s zoals de California, Portofino en de Spider-versies van de 458, 488 en nu de F8 Tributo. Andere motorconfiguraties kwamen voornamelijk als gelimiteerde uitvoeringen; denk bijvoorbeeld aan de 550, 575 en de 599. Het gros hiervan zit veilig weggestopt in een verzameling en ziet nog minder zonlicht dan een Minecraft-verslaafde.
De prestaties van de Ferrari 812 GTS
Dit is de Ferrari voor het volk. Of in ieder geval, volk dat meer dan 300.000 euro in een oude sok heeft liggen. Ondanks de extra 75 kilo voor de dakconstructie en de verstevigingen meebrengen, vliegt de cabrio van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden en van 0 naar 200 km/u in 8,3 seconden. De topsnelheid van de 812 GTS is 340 km/u. Het Ferrari-rode lijntje begint kom je tegen bij 8.900 tpm. Je kunt je gehoorapparaat wel alvast gaan bestellen.
Elektronische spielerij in de Ferrari 812 GTS
Zoek een stel bochten op en de Ferrari 812 GTS gebruikt dezelfde elektronische speeltjes als de 812 Superfast. Bijvoorbeeld de Side-Slip Angle Control, de Manettino-knop en de variabele stuurbekrachtiging die je helpt met tegensturen tijdens het driften. Niets hiervan verdween in de prullenbak; de GTS is een serieuze machine. Het enige probleem: waarom kwam ie niet vier maanden eerder?
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De prijs van dit prachtige kunstvoorwerp ligt nog minstens 1 tot 2 ton hoger in de praktijk, want er komen nog diverse opties bij.