
Arrivederci en bedankt, Ferrari 488 GTB. Want hier is de nieuwe Ferrari F8 Tributo, met achter de stoelen de krachtigste V8 die het merk ooit in een reguliere productieauto legde. Voor zover je de termen ‘regulier’ en ‘productieauto’ kunt gebruiken bij Ferrari, tenminste. Het is een schoonheid, niet? De F8 Tributo is de eerste interpretatie van Ferrari’s nieuwe ontwerptaal.
De Ferrari F8 Tributo gebruikt de bekende 3,9-liter V8 die ook in de 488 GTB lag. Ferrari herinnert ons er graag aan dat de motor driemalig winnaar van de International Engine of the Year Award is. Ook kreeg de motor de onderscheiding van de beste motor van de afgelopen twintig jaar. Een prima blokkie, dus. Volgens Ferrari is het turbogat ook volledig geëlimineerd.
Ferrari F8 Tributo: de specificaties
Net als de McLaren 720S produceert de turbo-V8 in de Ferrari F8 Tributo 720 pk. Het koppel is 770 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u kost de F8 2,9 seconden. 0-200 duurt een kleine 7,8 seconden. De topsnelheid is 340 km/u, waar best mee te leven valt. Hij weegt ook slechts 1.330 kilo, wat 40 kilo minder is dan de 488.
Hoe zit het met de buitenkant?
Ferrari leent ook wat van de nerderigheid van McLaren. De verbeterde luchtinlaat op de neus van de Ferrari F8 Tributo is verantwoordelijk voor 15 procent van de toename in aerodynamica. De luchtinlaat bij de koplampen zorgen voor betere koeling van de remmen. De spoiler omhelst de achterlichten, die trouwens een knipoog zijn naar de 308 GTB uit 1975.
Binnenin de Ferrari F8 Tributo
De vernieuwde Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+) kun je activeren via de manettino-knop op het stuur. De diameter van het stuur nam af en de gehele cockpit moet een stuk intuïtiever zijn voor de bestuurder en de passagier. Ziet er allemaal smakelijk uit.
De Ferrari F8 Tributo ziet officieel het levenslicht op de Autosalon van Genève, komende week. Prijzen volgen nog, maar zoals gebruikelijk hoef je niet te verwachten dat ze mals zijn.
Meer van TopGear


Man koopt Ferrari F8 en crasht hem een week later bij een automeeting

Nederlandse politie neemt op ’sluwe wijze’ gestolen Ferrari F8 in beslag

De Ferrari SP48 Unica is een door Ferrari gemodificeerde F8

Deze Mansory F8 Spider is ’soft’, volgens de tuner zelf

Ferrari F8 Tributo total loss door verborgen schade

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)
