
Arrivederci en bedankt, Ferrari 488 GTB. Want hier is de nieuwe Ferrari F8 Tributo, met achter de stoelen de krachtigste V8 die het merk ooit in een reguliere productieauto legde. Voor zover je de termen ‘regulier’ en ‘productieauto’ kunt gebruiken bij Ferrari, tenminste. Het is een schoonheid, niet? De F8 Tributo is de eerste interpretatie van Ferrari’s nieuwe ontwerptaal.
De Ferrari F8 Tributo gebruikt de bekende 3,9-liter V8 die ook in de 488 GTB lag. Ferrari herinnert ons er graag aan dat de motor driemalig winnaar van de International Engine of the Year Award is. Ook kreeg de motor de onderscheiding van de beste motor van de afgelopen twintig jaar. Een prima blokkie, dus. Volgens Ferrari is het turbogat ook volledig geëlimineerd.
Ferrari F8 Tributo: de specificaties
Net als de McLaren 720S produceert de turbo-V8 in de Ferrari F8 Tributo 720 pk. Het koppel is 770 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u kost de F8 2,9 seconden. 0-200 duurt een kleine 7,8 seconden. De topsnelheid is 340 km/u, waar best mee te leven valt. Hij weegt ook slechts 1.330 kilo, wat 40 kilo minder is dan de 488.
Hoe zit het met de buitenkant?
Ferrari leent ook wat van de nerderigheid van McLaren. De verbeterde luchtinlaat op de neus van de Ferrari F8 Tributo is verantwoordelijk voor 15 procent van de toename in aerodynamica. De luchtinlaat bij de koplampen zorgen voor betere koeling van de remmen. De spoiler omhelst de achterlichten, die trouwens een knipoog zijn naar de 308 GTB uit 1975.
Binnenin de Ferrari F8 Tributo
De vernieuwde Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+) kun je activeren via de manettino-knop op het stuur. De diameter van het stuur nam af en de gehele cockpit moet een stuk intuïtiever zijn voor de bestuurder en de passagier. Ziet er allemaal smakelijk uit.
De Ferrari F8 Tributo ziet officieel het levenslicht op de Autosalon van Genève, komende week. Prijzen volgen nog, maar zoals gebruikelijk hoef je niet te verwachten dat ze mals zijn.
Meer van TopGear


Man koopt Ferrari F8 en crasht hem een week later bij een automeeting

Nederlandse politie neemt op ’sluwe wijze’ gestolen Ferrari F8 in beslag

De Ferrari SP48 Unica is een door Ferrari gemodificeerde F8

Deze Mansory F8 Spider is ’soft’, volgens de tuner zelf

Ferrari F8 Tributo total loss door verborgen schade

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
