
Na een carrière als auto-ontwerper in Londen vond Niels van Roij het tijd om wat anders te gaan doen binnen de branche. Hij richtte zijn eigen ontwerphuis op en stortte zich op het bouwen van aangepaste koetsen. Denk aan zijn shooting brake-versie van de Tesla Model S of de geweldige Breadvan Hommage. Nu werkt Van Roij aan een Ferrari Testarossa met een targadak. Of mogen we hem zo wel noemen?
Het is de vraag hoe leuk Ferrari het vindt dat Van Roij werkt aan de Testarossa. In zijn persbericht laat de koetsbouwer niet een keer de woorden ‘Ferrari’ en ‘Testarossa’ vallen. De Nederlander noemt de auto ‘een 12-cilinder sportwagen met middenmotor uit 1987’ en ‘een tweedeurscoupé die voor het eerst de autowereld sierde op de Autosalon van Parijs in 1984’. Ook is er nergens een Ferrari-logo te zien.
Wat daar de reden ook voor is, wij vinden de Ferrari Testarossa met targadak een cool ding. Blijkbaar bouwt Van Roij deze auto voor een Britse Ferrari-fan die in Andorra woont. Mocht je het bouwproces willen volgen – Van Roij belooft de hele targa-conversie van ‘deze 12-cilinder sportwagen met middenmotor’ online te delen.
Niels van Roij over de Ferrari Testarossa met targadak
‘Dit project is een voorbeeld van onze toewijding om de grenzen van het auto-ontwerp te verleggen en tegelijkertijd een eerbetoon te brengen aan de rijke geschiedenis van deze iconische sportwagen’, zegt Van Roij over het nieuwe project. Volgens de ontwerper wordt de rijervaring van de Ferrari Testarossa beter dankzij het targadak. ‘Luister maar naar die V12’, schrijft hij.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Nederlander werkt aan Ferrari Testarossa met targadak”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo werd deze gestolen Ferrari van een F1-coureur na 28 (!) jaar weer gevonden

Met de schattige Ferrari Testa Rossa Junior over het testcircuit Fiorano

Electric Classic Car vervangt twaalfcilinder van Testarossa door Tesla-motor

Restomod-Testarossa nadert perfectie

Dogleg-transmissie in tien iconische auto’s

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Breadvan Hommage is een Ferrari 550 Shooting Brake

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Kooptip: De Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake

Range Rover Adventum Coupe komt van Nederlandse bodem

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is er met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan je auto vanaf nu afgepakt worden

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Niels van Roij geeft bij de Nederlandse versie van Autobild commentaar op auto ontwerpen. Zelf kan hij alleen maar bestaande auto’s verbouwen á la Leepu, maar zonder ooit maar bij een serieuze autofabrikant of bij een sereuize designpartij gewerkt te hebben, weet hij precies te vertellen wat al die duizenden engineers verkeerd doen.
Het komt altijd een beetje over alsof een voetballer uit de kelderklasse tegen Lionel Messi gaat zeggen hoe hij een bal moet schieten.
Dan snap ik wel dat Ferrari hier niet mee geassocieerd wil worden.
De reden daarvoor is heel simpel; als jij een aangepaste koets maakt van jouw Ferrari dan krijg je eerst een vriendelijke brief, en daarna een leger advocaten op je dak.
Ferrari vindt nl. dat het geen Ferrari meer mag heten als het model zo niet bestaat en je er wel geld aan verdient.