
Na een carrière als auto-ontwerper in Londen vond Niels van Roij het tijd om wat anders te gaan doen binnen de branche. Hij richtte zijn eigen ontwerphuis op en stortte zich op het bouwen van aangepaste koetsen. Denk aan zijn shooting brake-versie van de Tesla Model S of de geweldige Breadvan Hommage. Nu werkt Van Roij aan een Ferrari Testarossa met een targadak. Of mogen we hem zo wel noemen?
Het is de vraag hoe leuk Ferrari het vindt dat Van Roij werkt aan de Testarossa. In zijn persbericht laat de koetsbouwer niet een keer de woorden ‘Ferrari’ en ‘Testarossa’ vallen. De Nederlander noemt de auto ‘een 12-cilinder sportwagen met middenmotor uit 1987’ en ‘een tweedeurscoupé die voor het eerst de autowereld sierde op de Autosalon van Parijs in 1984’. Ook is er nergens een Ferrari-logo te zien.
Wat daar de reden ook voor is, wij vinden de Ferrari Testarossa met targadak een cool ding. Blijkbaar bouwt Van Roij deze auto voor een Britse Ferrari-fan die in Andorra woont. Mocht je het bouwproces willen volgen – Van Roij belooft de hele targa-conversie van ‘deze 12-cilinder sportwagen met middenmotor’ online te delen.
Niels van Roij over de Ferrari Testarossa met targadak
‘Dit project is een voorbeeld van onze toewijding om de grenzen van het auto-ontwerp te verleggen en tegelijkertijd een eerbetoon te brengen aan de rijke geschiedenis van deze iconische sportwagen’, zegt Van Roij over het nieuwe project. Volgens de ontwerper wordt de rijervaring van de Ferrari Testarossa beter dankzij het targadak. ‘Luister maar naar die V12’, schrijft hij.
2 reacties op “Nederlander werkt aan Ferrari Testarossa met targadak”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo werd deze gestolen Ferrari van een F1-coureur na 28 (!) jaar weer gevonden

Met de schattige Ferrari Testa Rossa Junior over het testcircuit Fiorano

Electric Classic Car vervangt twaalfcilinder van Testarossa door Tesla-motor

Restomod-Testarossa nadert perfectie

Dogleg-transmissie in tien iconische auto’s

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Breadvan Hommage is een Ferrari 550 Shooting Brake

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Kooptip: De Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake

Range Rover Adventum Coupe komt van Nederlandse bodem

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Deze Niels van Roij geeft bij de Nederlandse versie van Autobild commentaar op auto ontwerpen. Zelf kan hij alleen maar bestaande auto’s verbouwen á la Leepu, maar zonder ooit maar bij een serieuze autofabrikant of bij een sereuize designpartij gewerkt te hebben, weet hij precies te vertellen wat al die duizenden engineers verkeerd doen.
Het komt altijd een beetje over alsof een voetballer uit de kelderklasse tegen Lionel Messi gaat zeggen hoe hij een bal moet schieten.
Dan snap ik wel dat Ferrari hier niet mee geassocieerd wil worden.
De reden daarvoor is heel simpel; als jij een aangepaste koets maakt van jouw Ferrari dan krijg je eerst een vriendelijke brief, en daarna een leger advocaten op je dak.
Ferrari vindt nl. dat het geen Ferrari meer mag heten als het model zo niet bestaat en je er wel geld aan verdient.