
Na een carrière als auto-ontwerper in Londen vond Niels van Roij het tijd om wat anders te gaan doen binnen de branche. Hij richtte zijn eigen ontwerphuis op en stortte zich op het bouwen van aangepaste koetsen. Denk aan zijn shooting brake-versie van de Tesla Model S of de geweldige Breadvan Hommage. Nu werkt Van Roij aan een Ferrari Testarossa met een targadak. Of mogen we hem zo wel noemen?
Het is de vraag hoe leuk Ferrari het vindt dat Van Roij werkt aan de Testarossa. In zijn persbericht laat de koetsbouwer niet een keer de woorden ‘Ferrari’ en ‘Testarossa’ vallen. De Nederlander noemt de auto ‘een 12-cilinder sportwagen met middenmotor uit 1987’ en ‘een tweedeurscoupé die voor het eerst de autowereld sierde op de Autosalon van Parijs in 1984’. Ook is er nergens een Ferrari-logo te zien.
Wat daar de reden ook voor is, wij vinden de Ferrari Testarossa met targadak een cool ding. Blijkbaar bouwt Van Roij deze auto voor een Britse Ferrari-fan die in Andorra woont. Mocht je het bouwproces willen volgen – Van Roij belooft de hele targa-conversie van ‘deze 12-cilinder sportwagen met middenmotor’ online te delen.
Niels van Roij over de Ferrari Testarossa met targadak
‘Dit project is een voorbeeld van onze toewijding om de grenzen van het auto-ontwerp te verleggen en tegelijkertijd een eerbetoon te brengen aan de rijke geschiedenis van deze iconische sportwagen’, zegt Van Roij over het nieuwe project. Volgens de ontwerper wordt de rijervaring van de Ferrari Testarossa beter dankzij het targadak. ‘Luister maar naar die V12’, schrijft hij.
2 reacties op “Nederlander werkt aan Ferrari Testarossa met targadak”
Laat een antwoord achter aan Dave Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo werd deze gestolen Ferrari van een F1-coureur na 28 (!) jaar weer gevonden

Met de schattige Ferrari Testa Rossa Junior over het testcircuit Fiorano

Electric Classic Car vervangt twaalfcilinder van Testarossa door Tesla-motor

Restomod-Testarossa nadert perfectie

Dogleg-transmissie in tien iconische auto’s

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Breadvan Hommage is een Ferrari 550 Shooting Brake

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Kooptip: De Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake

Range Rover Adventum Coupe komt van Nederlandse bodem

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

Deze Niels van Roij geeft bij de Nederlandse versie van Autobild commentaar op auto ontwerpen. Zelf kan hij alleen maar bestaande auto’s verbouwen á la Leepu, maar zonder ooit maar bij een serieuze autofabrikant of bij een sereuize designpartij gewerkt te hebben, weet hij precies te vertellen wat al die duizenden engineers verkeerd doen.
Het komt altijd een beetje over alsof een voetballer uit de kelderklasse tegen Lionel Messi gaat zeggen hoe hij een bal moet schieten.
Dan snap ik wel dat Ferrari hier niet mee geassocieerd wil worden.
De reden daarvoor is heel simpel; als jij een aangepaste koets maakt van jouw Ferrari dan krijg je eerst een vriendelijke brief, en daarna een leger advocaten op je dak.
Ferrari vindt nl. dat het geen Ferrari meer mag heten als het model zo niet bestaat en je er wel geld aan verdient.