Gran Turismo Sport: 1e indruk

Voor de mensen die ergens in 2013 de Xbox lieten liggen ten faveure van de PlayStation, met het argument ‘dan kan ik Gran Turismo spelen’. Hij is eindelijk hier!

Foto('s): TopGear Nederlandgran turismo sport
gran-turismo-sport (1)
gran turismo sport demo
gran turismo sport demo
gran turismo sport besloten beta
gran turismo sport besloten beta
gran turismo sport besloten beta
gran turismo sport
gran-turismo-sport (1)
gran turismo sport demo
gran turismo sport demo
gran turismo sport besloten beta
gran turismo sport besloten beta
gran turismo sport besloten beta

Op het doosje van Gran Turismo Sport kom je nog een verdwaalde ‘the real driving simulator’ tegen. Het is een echo uit 1997, toen het spel nog écht baanbrekend was. Tegenwoordig zitten spellen als Project Cars 2 op de troon van simkoning. En dat is maar goed ook, want je wilt niet twee keer hetzelfde spel. Voor de casual gamer is PC2 ook bijzonder lastig en je hebt flink wat tijd nodig om het goed onder de knie te krijgen. Vervelend als je gewoon even snel een potje wilt spelen.

Gran Turismo Sport berijdt de ideale lijn tussen simulatie en arcade. Het stukje arcade vult precies het gat dat het gebrek aan g-krachten achterlaat. Want dat is wat een echte sim wat ons betreft zo lastig maakt: je voelt niet wat de auto doet, en tóch doet ie het. De auto’s in Gran Turismo Sport reageren voorspelbaar en zijn vrij makkelijk te besturen. De mate van eenvoudigheid verschilt gelukkig nog wel van auto tot auto.

Gran Turismo Sport bijt terug

Maar denk niet dat je lomp kan gooien en bochten kunt nemen zonder te remmen. Dan sta je met de neus de verkeerde kant op. Als je echt op de limiet wilt rijden, vergt dat genoeg oefening. Ook kun je technieken als trail braking en de neus zetten met een toefje lift off oversteer perfectioneren. Ideaal dus voor de huis-tuin-en-keuken-gamer en genoeg uitdaging voor de racer met een groter eisenpalet. Het is een klein compromis voor de ware rauwdouwers, maar hierdoor spreekt GT een groter publiek aan.

Helaas zijn er meer compromissen te bespeuren. Zo heeft het spel slechts 162 auto’s. Dat is fors minder dan de 700 stuks van Forza Motorsport 7 en nog veel minder dan de 1.197 auto’s in Gran Turismo 6. Ook missen er een aantal circuits. Dit is ook een strategische zet van de makers: zo is er nu alle ruimte voor downloadable content. Helaas gaat dat je waarschijnlijk wel geld kosten. Daarvoor krijg je wel weer een splitscreen-modus voor terug en VR-ondersteuning.

Ook worden nog niet alle stuurtjes ondersteund, zoals de Fanatec CSL Elite. En dat is flink balen als je net een flinke investering hebt gedaan. Echter: de stuurtjesmaker in kwestie is druk bezig om het stuur bij een van de volgende updates ondersteund te krijgen.

Conclusie (tot nu toe)

We durven te stellen dat Gran Turismo Sport de leukst spelende racegame voor de PS4 van dit moment is, al moet je wat concessies doen. Op 18 oktober verschijnt het spel in de winkels. Binnenkort komen we met een uitgebreidere review van Gran Turismo Sport. Wil jij het spel kopen? We zochten de beste aanbieding voor je uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws