Tussen alle conceptcars door komt Hyundai met een extra lekkere versie van hun vermaarde hete hatchback. De Hyundai i30 N Project C, zoals ie voluit heet, heeft hetzelfde vermogen als de normale i30 N Performance Pack (rustig, daar achterin). Wel brengt hij een hoop koolstofvezel goodies met zich mee.
Volgens Hyundai is de i30 N Project C ‘het eerste high-performance-model’ van het merk. Je herkent ‘m aan z’n scherper gesneden design, vooral aan de voorkant. Hij is 50 kilo lichter en heeft dankzij de nodige onderstelaanpassingen een 6 millimeter lagere rijhoogte. Het zwaartepunt kwam 8,8 millimeter lager te liggen.
Veranderingen aan de Hyundai i30 N Project C
De gewichtsbesparing komt onder meer van nieuwe koolstofvezel carrosseriepanelen: de motorkap, de zij-skirts en de voorspoiler en diffuser. Ook nieuwe Sabelt-kuipstoelen helpen mee, evenals ophangingsdelen uit aluminium in plaats van staal. De 19-inch wielen van OZ Racing doen een flinke duit in het zakje: die zijn met z’n vieren maar liefst 22 kilo lichter.
Technisch baseert de Hyundai i30 N Project C zich zoals gezegd op de i30 N Performance Pack. Dat betekent 275 pk uit een viercilinder turbo, een handgeschakelde zesbak en een stabilisatorstang achter voor levendig bochtengedrag. Enkele unieke elementen zijn de oranje remklauwen, de pookknop van geborsteld aluminium en een plakkaatje op het dashboard met een productienummer: één van 600. Jazeker, de Project C is gelimiteerd, wat ervoor moet zorgen dat je ‘m nóg harder wilt hebben.
Reacties