De OG. Rauw, simplistisch en beeldschoon. Geen moderne foefjes te bekennen. De vijf tellers op het dashboard zijn nooit meer vertrokken, slechts zo hier en daar gehusseld. Pas in de nieuwste 911 werden ze digitaal.
Porsche 911 Turbo ‘964’ (1991)
Hetzelfde, maar anders. De monochrome kleurstelling van zwart leer, zwarte biesjes en zwart tapijt is grotendeels hetzelfde als bij zijn voorganger, maar de 964-generatie kreeg een vrachtlading met moderne techniek. Denk aan airbags en stuurbekrachtiging. Elektrisch verstelbare stoelen waren een optie.
Porsche 911 Turbo S ‘993’ (1995)
De laatste van de 911’jes met een luchtgekoelde motor. De 993 wordt door veel puristen beschouwd als de mooiste en beste van het stel. Binnenin waren de veranderingen subtiel. De Turbo S – die je hierboven ziet – onderscheidde zich met een kenmerkend detail: een koolstofvezel sierstukje in het dashboard.
Porsche 911 Turbo ‘996’ (2001)
De opvolger van de geliefde 993 ontving veel kritiek. De motor was ineens watergekoeld en de auto zou ‘zijn karakter verloren zijn’. Het interieur was totaal anders en leende veel stijlelementen van de Boxster. Wel was de binnenkant ruimer en voor het eerst konden klanten een navigatiesysteem kiezen.
Porsche 911 Turbo ‘997’ (2006)
De 997-generatie herintroduceerde enkele geliefde stijlelementen van de 993, maar dan met een moderne twist. En zelfs nu ziet het interieur er nog modern uit. Het enige wat hier de leeftijd verraadt, is het filtertje dat over de foto is geplaatst. Was toen hip, of zoiets. De 997 was ook voor het eerst voorzien van nu welbekende afkortingen als PASM, VTG, PTM en PSM. Gezondheid.
Porsche 911 Turbo ‘991’ (2013)
De 991 ontving lof voor zijn ontwerp, maar ook veel kritiek vanwege zijn elektrische stuurbekrachtiging. Porsche sleutelde door de jaren heen flink aan de besturing en tegenwoordig kan deze misschien nog niet iedereen bekoren, maar het is een stuk beter dan eerst. Het wisselen tussen rij-modi doet ook een hoop.
Porsche 911 Turbo S ‘992’ (2020)
Hier zijn we dan. De Porsche 911 Turbo S uit 2020, ook wel de 992-generatie genoemd. Het dashboard is hoekiger dan eerst en lijkt daarmee juist meer op de 911 uit de jaren zeventig. De toerenteller is analoog en alle andere schermen zijn digitaal. Het grote centrale display is ook niet te missen.
Reacties
Chris Jansen heeft op 27 mei 2020 geschreven:
Dat interieur van die oude 911’s is toch wel erg lelijk en sterk gedateerd. Daar is porsche niet erg sterk in.
Al dat gezeur van die oude luchtgekoelde hokken
De 911 watergekoeld en met name de 991 type 2 met turbo’s is zo fijn
In elk toeren gebied Max power en een heerlijk geluid , dar is pas een echte Porsche
Chris Jansen heeft op 27 mei 2020 geschreven:
Dat interieur van die oude 911’s is toch wel erg lelijk en sterk gedateerd. Daar is porsche niet erg sterk in.
Ton van Ruiten heeft op 24 mei 2020 geschreven:
Al dat gezeur van die oude luchtgekoelde hokken
De 911 watergekoeld en met name de 991 type 2 met turbo’s is zo fijn
In elk toeren gebied Max power en een heerlijk geluid , dar is pas een echte Porsche